Forfatter Emne: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.  (Læst 33533 gange)

midph

• Gæst
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #15 Dato: 10. Februar 2013, 11:14 »
Citér
Holt skrev:
Citér
KHJ skrev:
1,4 HDI har nogen år på bagen,  jeg ved ikke om der er filter i bolten på den motor

Jeg faldt lige over denne link angående ny banjobolt, jeg er ikke klar over oprindelse af dokumentet, men det ser officielt ud og gælder både 1.4 og 1.6

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/0798CA7C-0A07-4800-AA14-264F817A1276/4827681/Àndring_banjobolt_til_turboladerens_smørerør.pdf

Holt

..tak KHJ og Holt :D

Autoholm

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: 10. Februar 2013, 11:36 »
Tror det er bedre at skifte ved 10000 og så undlade det der olie rens. Synes jeg har læst at der skal skiftes en ekstra gang når man har brugt det der rens. Har du set hvad der står på instruktionen? Hvis man skal det så ville jeg hellere skifte ved 10000 og ved mange små ture ved 5000
:)
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

silverfox

• Gæst
« Svar #17 Dato: 10. Februar 2013, 12:41 »
307 og 407 har den nye type banjobolt fra juni 2005, så der er ingen grund til bekymring mht. en 307.
Total er den eneste olie som Peugeot tillader påfyldt i forbindelse med en reklamation. Det er også den olie man skal bruge hvis man vil have gavn af Peugeots motorgaranti.
Som sådan er der masser af olie der opfylder de nævnte standarder, men den enste 100% rigtige er Total.

Jabaroth

• Newbie
  • *
  • Peugeot 307 SW 1.6 HDI MPV
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: 10. Februar 2013, 13:54 »
Citér
Autoholm skrev:
Tror det er bedre at skifte ved 10000 og så undlade det der olie rens. Synes jeg har læst at der skal skiftes en ekstra gang når man har brugt det der rens. Har du set hvad der står på instruktionen? Hvis man skal det så ville jeg hellere skifte ved 10000 og ved mange små ture ved 5000

Hvad Beel Add motorrens angår, så skal det benyttes i henhold til efterfølgende brugsanvisning:

Bell Add ServiceRens 3 - Speciel rens til smøresystemet på benzin & dieselmotorer

Bell Add ServiceRens 3 er et motor rensemiddel som bruges i forbindelse med olieskift på benzin- og dieselmotorer. Bell Add Servicerens 3 opløser og fjerner urenheder i smøreoliesystemet som derved giver bedre smøring og mindre olieforbrug. Bell Add ServiceRens 3 tilsættes den gamle smøreolie før olieskift, og motoren kører i tomgang ca. 10-15 minutter, før olien tappes af og den friske olie hældes på. Bell Add ServiceRens 3 er IKKE et smøreolieadditiv og indeholder ikke stoffer, som påvirker efter olien er skiftet.

Bilen må ikke køre med Bell Add Servicerens 3 i olien.

Hvilke fordele opnås ?
- Ny motorolie gives optimale betingelser
- Motorens vitale dele sikres optimal smøring
- Motorens levetid forlænges
- Mekanisk støj forhindres

Emballage : 250 ml

Det er vigtigt ikke at køre for langt på olien.
Husk, at der altid er et godt svar til ethvert spørgsmål !

mvh
David Jabaroth

:) Peugeot 307 SW 1.6 HDI MPV 2009

strada

• Gæst
« Svar #19 Dato: 10. Februar 2013, 15:19 »
Jeg lavede en lille test med motor servicerens og den rensende efekt af C2 olie, efter at have skiftet olie på min HDI i weekenden.

1. Den gamle olie fik servicerens i 20 min med motoren kørende efter foreskrifterne.
2. Her efter blev den tømt i en ren oliedunk, som der var skåret hul i siden på.
3. Der blev skiftet oliefilter og hældt C2 Total 5-30W olie på motoren.
4. Den gamle olie blev hældt over på en dunk, stod et døgn for at blive tømt, så den kan afleveres på genbrugspladsen.
5. Her efter var der sort sod aflejring på siderne i aftapnings dunken. Jeg kom nogle dråber servicerens og nogle dråber C2 olie i hvert sit hjørne af dunken et par gange og lod det løbe ud.

Resultatet var at servicerensen fjernede det meste sorte sod og C2 olien fjernede lidt mindre, men alligevel så meget at man kunne se dunkens farve igen. Så der er ingen tvivl om at det er en god ide at benytte begge ved skift af olie, med den rensende effekt det har.  Det optimale er at lave en motorrens 2-3 gange med en billig olie ind til motoren er ren. Men om C2 olien hedder Total, Shell, Statoil, Castrol etc. mener jeg er et spørgsmål om religion. Så længe det bare er en C2 5-30W Low Saps olie af en god kvalitet og kendt mærke.

Men, filtrerer det almindelige oliefilter olien til banjobolten, eller bliver olien til turboen suget op direkte fra bundkarret ? Spørgsmålet er om man helt kan fjerne filteret i den nederste banjobolt, som jeg ved en del Peogeot mekanikere gør, for at undgå tilstopning ?
« Senest Redigeret: 10. Februar 2013, 16:34 af strada »

midph

• Gæst
« Svar #20 Dato: 10. Februar 2013, 15:40 »
Citér
silverfox skrev:
307 og 407 har den nye type banjobolt fra juni 2005, så der er ingen grund til bekymring mht. en 307.
Total er den eneste olie som Peugeot tillader påfyldt i forbindelse med en reklamation. Det er også den olie man skal bruge hvis man vil have gavn af Peugeots motorgaranti.
Som sådan er der masser af olie der opfylder de nævnte standarder, men den enste 100% rigtige er Total.

jeg ved,at vi tærsker langhalm på det her emne:D og det er IKKE ment som kritik OG..det er muligt du har ret,men det vil så sige,at kunder hos Aunsbjerg Haderslev IKKE kan få gavn af motorgaranti ud fra det du skriver SF,da de kun har Statoil Lazerway på hylden,når man køber olie hos dem..(købte en "efterfylder"B)i fredags)..jeg synes godt nok det er forvirrende :(..i øvrigt er der flere andre olier,der skriver,at de er godkendt af Peugeot og Citroen til deres motorer..en enkelt forhandler skriver oven i købet,at den Total olie han forhandler "er godkendt af P+C OG at motorgarantien dækkes, SELVOM du selv skifter olie/servicerer din bil"!!!!..altså UDEN om et autoriseret P Værksted!!!.. det ER da forvirrende og vi når nok aldrig til bunds i den snak,så længe Peugeot ikke melder helt klart ud HVAD for olier man må bruge..ja..der står TOTAL,men når man så sælger et andet mærke et sted..(Statoil)og et andet et andet sted(Castrol)..hvad skal man så tro??..

Jabaroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: 10. Februar 2013, 17:31 »
Citér
strada skrev:

.....

Det med olien har du ret i, Det vigtigste er, at det er en C2 lowsap 3W30, der da også  Peugeot værksteder, der bruge f.ek c2 Q8 lowsap.

Med hensyn til filteret i Banjobolten, så tror at det ovevejende sandsynligt, at du har det nye filter i din bil, da den er fra 2007. Men spørg Peugeot de vil kunne svare dig på spørgsmålet.

Det er bedst at filteret er i fordi turboen kører med 100.000 omdr/min og hvis der kommer for meget skidt med, kan det også ødelægge turboen. Det nye filter er større og stoppes ikke så let som før. Jeg har også det nye filter i mit turborør, og det lader jeg sidde, og sørger så fremover at skifte C2 lowzap olie 1 gang om året. Samt renser systemet lidt med Bell Add.  

Du behøver du ikke spørge Peugeot om du skal fjerne dit filter, fordi de vil sige, at de har lavet et nyt filter for at det skal bruges. Men du skal selvfølgelig vide om du har det nye filter i din bil.

mvh
David Jabaroth

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: 10. Februar 2013, 21:25 »
Citér
midph skrev:
Citér
silverfox skrev:

jeg ved,at vi tærsker langhalm på det her emne:D og det er IKKE ment som kritik OG..det er muligt du har ret,men det vil så sige,at kunder hos Aunsbjerg Haderslev IKKE kan få gavn af motorgaranti ud fra det du skriver SF,da de kun har Statoil Lazerway på hylden,når man køber olie hos dem..(købte en "efterfylder"B)i fredags)..jeg synes godt nok det er forvirrende :(..i øvrigt er der flere andre olier,der skriver,at de er godkendt af Peugeot og Citroen til deres motorer..en enkelt forhandler skriver oven i købet,at den Total olie han forhandler "er godkendt af P+C OG at motorgarantien dækkes, SELVOM du selv skifter olie/servicerer din bil"!!!!..altså UDEN om et autoriseret P Værksted!!!.. det ER da forvirrende og vi når nok aldrig til bunds i den snak,så længe Peugeot ikke melder helt klart ud HVAD for olier man må bruge..ja..der står TOTAL,men når man så sælger et andet mærke et sted..(Statoil)og et andet et andet sted(Castrol)..hvad skal man så tro??..

Jeg vil sige jo i har garanti  for det er ikke kunden der skal holde kontrol med hvilken olie der bruges  og nogen kunder har slet ingen indsigt i de ting  , det er derfor de  kører på værksted   , så til hver en tid står  forhandleren med garantien  da kunden har dokumentation for tidsmæssigt korrekt udført arbejde

Jabaroth

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: 11. Februar 2013, 16:21 »
Citér
silverfox skrev:

:@Silverfox.

Jeg har kontaktet et Peugeot værksted på Østerbro, og de fortalte mig, at det var det gamle filter, der sidder i min Peugeot 307 builddato 13.05.2008.

Jeg har så kontaktet Peugeot Danmark og forespurgt, om det er det gamle filter, eller det nye filter der er et længere og bedre filter, der sad i mit olierør til turboen, i min Peugeot 307 builddato 13.05.2008.

Det kunne Peugeot Dammark ikke fortælle mig.

Mit spørgsmål til dig er så:

Er du ansat hos Peugeot?.
Hvis ikke, kan du så forklare mig, hvorfor du ved, at 307'er og 407'er har det nye banjo filter efter 2005, når Peugeot Danmark ikke er i stand til at fortælle mig det.

Jeg vil være glad, hvis du er i stand til at dokumentere, at du har ret.

Ellers vil jeg have svært ved at stole på dine indlæg efterfølgende.

B)
« Senest Redigeret: 11. Februar 2013, 16:56 af Jabaroth »

mvh
David Jabaroth

belastning

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: 16. Februar 2013, 17:30 »
vi har en 406 der har gået 255000km, 30000km mellem eftersyn ingen skidt i banjobolt eller vaccum pumpe, har kørt på TOTAL olie, og langture..

har åbnet mit ejet værksted, i middelfart, det gamle 'peugeot' brugte Valvolin olie, der er godkendt, men alligevel har jeg aldrig lavet så mange turboer. De 3 første er lavet i år.

Er sikkert på man skal vælge den rigtig olie og køre langture som diesel er bygget til.