Forfatter Emne: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.  (Læst 31722 gange)

Byb75

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Dato: 08. Februar 2013, 20:33 »
Hej. Der bliver lige 2 spørgsmål på tiden.

1: Hvor kan jeg se at det kun er Total der er godkendt til Peugeot?

2: Skal filtret skiftes i banjobolten til turbo på en 1,6 HDI, der har kørt 217.000 km.(fra 2006) eller skal filtret bare tages ud og kører videre uden?

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #1 Dato: 08. Februar 2013, 21:16 »
Jeg ved ikke om du kan se det nogen steder  , det er forhandlerne der får den information  ...    men hvad vil du også med det  ?

 mht  til filteret ville jeg bare købe en ny bolt og 2 skiver  hvis det var min bil
« Senest Redigeret: 08. Februar 2013, 21:18 af KHJ »

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #2 Dato: 08. Februar 2013, 21:55 »
Hej
Mon ikke det er fordi byb75 selv vil skifte sin olie. En gammel rotte som dig KHJ ved da hvilken olie en peugeot må/skal køre på, så bare ud med sproget. ;)

Men byb75, du kan da bare bruge Total, det er faktisk en af de olier der er billige, især hvis du handler i tyskland, ift andre mærkevare-olier.
« Senest Redigeret: 08. Februar 2013, 21:55 af Ole S »
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.498
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #3 Dato: 08. Februar 2013, 22:09 »
Hvis du køber Total olie her: http://stores.ebay.de/oil-center/Total-/_i.html?_fsub=2215464018&_sid=77253648&_trksid=p4634.c0.m322 skal du næsten i Lidl for at få olien billigere, men her får du olien der er godkendt til din motor.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #4 Dato: 09. Februar 2013, 00:16 »
Citér
Ole S skrev:
Hej
Mon ikke det er fordi byb75 selv vil skifte sin olie. En gammel rotte som dig KHJ ved da hvilken olie en peugeot må/skal køre på, så bare ud med sproget. ;)

Men byb75, du kan da bare bruge Total, det er faktisk en af de olier der er billige, især hvis du handler i tyskland, ift andre mærkevare-olier.


Ja den er go med dig :D  ,   han spørger ikke hvilken olie der er godkendt for det ved jeg godt   , han vil vide hvor han kan se den er godkendt   og det kan man bla  her http://www.services.peugeot.dk/motorgaranti/   2.pligter i forhold til dækning
« Senest Redigeret: 09. Februar 2013, 00:18 af KHJ »

midph

  • Gæst
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #5 Dato: 09. Februar 2013, 08:55 »
Citér
KHJ skrev:


 mht  til filteret ville jeg bare købe en ny bolt og 2 skiver  hvis det var min bil


..gælder det samme for min 1,4 Hdi "KHJ"..eller er det uden betydning i mit tilfælde?? mvh Preben

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #6 Dato: 09. Februar 2013, 13:48 »
1,4 HDI har nogen år på bagen  , men jeg er ikke bekendt med turboen ikke holder  og kan ikke mindes nogen har skiftet en   ,   jeg ved ikke om der er filter i bolten på den motor

Byb75

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #7 Dato: 09. Februar 2013, 16:41 »
Jeg vil bare gerne vide hvorfor KHJ og Silverfox siger at det kun er Total der er eneste godkendt olie?. KHJ henviser til motorgaranti, men det er for biler indreg. efter 1.1.2013 men det er jo Peugeot Danmark krav, ikke Peugeot.?

308GTI

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 119
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #8 Dato: 09. Februar 2013, 17:17 »
Spørgsmålet vedr hvilken olie som godkendt har vist været oppe at vende på siden før, spurgte ved Peugeot om det kun var Total som skulle bruges fremover da Statolis godkendelse bortfaldt, men fik svaret at Statoil stadigvæk var godkendt bare ikke til den nye motor som var udviklet til 208, her var det indtil videre kun Total som kunne bruges ;)

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.498
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #9 Dato: 09. Februar 2013, 17:51 »
Citér
KHJ skrev:
1,4 HDI har nogen år på bagen,  jeg ved ikke om der er filter i bolten på den motor


Jeg faldt lige over denne link angående ny banjobolt, jeg er ikke klar over oprindelse af dokumentet, men det ser officielt ud og gælder både 1.4 og 1.6

http://www.dr.dk/NR/rdonlyres/0798CA7C-0A07-4800-AA14-264F817A1276/4827681/Àndring_banjobolt_til_turboladerens_smørerør.pdf

Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #10 Dato: 09. Februar 2013, 18:27 »
Citér
Byb75 skrev:
Jeg vil bare gerne vide hvorfor KHJ og Silverfox siger at det kun er Total der er eneste godkendt olie?. KHJ henviser til motorgaranti, men det er for biler indreg. efter 1.1.2013 men det er jo Peugeot Danmark krav, ikke Peugeot.?


Det jeg henviste til var olien  ikke motorgaranti  det stod bare på samme side  , men hvis du er så mistroisk så ring dog og hør importøren  eller hæld på hvad du vil det er din bil du bestemmer selv  vi siger fordi det er rigtigt  man kan da ikke blive ved at tærske i det

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.498
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #11 Dato: 09. Februar 2013, 18:52 »
Det med godkendt olie er vel i grunden bare et reklamestunt, Total betaler PSA gruppen en sum penge for at de så siger at det er den eneste godkendte olie, hvis det var den eneste olie motoren kunne køre på var Ford, Mazda, Mini og Volvo jo også nødt til at bruge den samme olie, det tror jeg ikke de gør, for de har andre oliemærker der har betalt dem for at sige at deres olie er den eneste rigtige B)


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #12 Dato: 09. Februar 2013, 23:13 »
Hvis man holder sig langt væk fra Thansen, biltemas billige olier,
og holder sig til Total, Shell, Elf og de andre highend olier, som der har PSAs spesifikationer så går det jo nok også:)
nogle køre peugeot andre køre WW, det samme med olie peugeot bruger Total, Renault bruger Elf.

Min peugeot får det mit værksted bruger uden at beklage sig:)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.498
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #13 Dato: 09. Februar 2013, 23:47 »
Citér
pug407aut skrev:
Hvis man holder sig langt væk fra Thansen, biltemas billige olier,
og holder sig til Total, Shell, Elf og de andre highend olier, som der har PSAs spesifikationer så går det jo nok også:)


Hørt


Holt
« Senest Redigeret: 09. Februar 2013, 23:48 af Holt »
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Jabaroth

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
  • Peugeot 307 SW 1.6 HDI MPV
    • Vis profil
RE: Godkendt olie til Peugeot og banjobolt.
« Svar #14 Dato: 10. Februar 2013, 10:52 »
Citér
Byb75 skrev:
Hej. Der bliver lige 2 spørgsmål på tiden.

1: Hvor kan jeg se at det kun er Total der er godkendt til Peugeot?

2: Skal filtret skiftes i banjobolten til turbo på en 1,6 HDI, der har kørt 217.000 km.(fra 2006) eller skal filtret bare tages ud og kører videre uden?


:D
Total er ikke den eneste godkendte olie til en 1.6 HDI'er.
I mit servicehæfte er angivet min. kvalitetsniveau: ACEA B4 og API CF og det kan også være andre mærker end TOTAL.

Når det er sagt så kan jeg fortælle, at PSA har fået TOTAL til at udvikle en olie til deres diselbiler, en olie der indeholder meget lidt aske og andre skadelige stoffer.

Jeg har selv købt 4 5 liters dunke af TOTAL QUARTS ENO ECS 5W30 med specifikation ASEA C2. Bemærk at C2 er bedre end C3.
De 20 liter har kostet mig ca. 45 kr. pr. liter inkl. forsendelse.

På grund af ramaskriget over problemer med 1.6 HDI har jeg valgt følgende:

Bundkaret skal skiftes, så al olie/slam kan komme ud i forbindelse med olieskift.
(jeg gider ikke diskutere dette uanset, hvad der bliver sagt, fordi jeg vil ikke blande den nye olie op med 0,5 l af mest slamfyldte olie fra den forrige olie.)

Olieskift: 1 år eller 15.000 km

Kører kun på Shell Express Diesel Fuel Save, fordi den indeholder additiver der renser motoren.

Tilsætter Bell Add Diesel additiv ny formular ved hver tankning og en gang om året får den Peugeots HDI Unik (protection & economy) som er udviklet til PSA diesel motorer. (spørg I bare Peugeot om additiver virker)    

Ved olieskift får den også en gang motorrens i olien og 15-20 min i tomgang inden skift.

Det billigt hvis det kan redde turboen, men det giver også bedre kørselsøkonomi.

Med hensyn til banjoboltfilteret, så har jeg i en ældre version af Peugeot service boks fundet en mekaniker instruks om, at filteret skal fjernes med en skrutrækker fra banjobolten og kasseres. Bolten sættes tilbage uden filter. Også Ford har anbefalet at banjofilteret fjernes. Jeg mener at Peugeot har lavet en ny bolt med et grovere filter og det skal jeg tale med dem om fordi princippet om et filter før turboen er rigtig. Det gamle filter har været for fintmasket og sikkert årsag til turbohavari også sammen den 0,5 liter slamolie fra oleskift.

Engang om måneden får den en tur med høje omdrejninger i  2 / 3 gear  3.000-3.500 for at få brændt aflejringer af.

Det er min opfattelse at lave tal for en røggastest, samt et fornuftigt brændstofs forbrug indikerer, at motoren har det godt.

Min sidste test var på 0/0,25 og jeg fik at vide, at det var perfekt og at tallet kun var det halve af hvad det måtte være.
(inden test fik den en tur med høje omdrejninger)

Der er nogle af syns virksomhederne der en gang imellem foretager en test gratis.
« Senest Redigeret: 10. Februar 2013, 11:31 af Jabaroth »
Husk, at der altid er et godt svar til ethvert spørgsmål !

mvh
David Jabaroth

:) Peugeot 307 SW 1.6 HDI MPV 2009