Forfatter Emne: Starter periodisk fejl  (Læst 4777 gange)

406

• Gæst
Starter periodisk fejl
« Dato: 17. Juni 2014, 21:19 »
Hjælp til fejlfinding 406 Break 2.2. st.car  benzin. Når nøglen sættes i tændingslåsen.. starter bilen perfekt.. eller ofte overhovedet ikke. Drejes nøglen mere eller mindre desperart en 5 gange starten den.. Batteri lige skiftet.. Tænker selv nyt bundstykke i tændingslås.. Nogen der kender problemet og evt. har en løsning? Bilen har kørt næsten 400.000 km og er fra 2001 så noget kan fint være lidt slidt..B)
« Senest Redigeret: 17. Juni 2014, 21:21 af 406 »

Guppy

• Sr. Member
    • Vis profil
RE: Starter periodisk fejl
« Svar #1 Dato: 18. Juni 2014, 01:57 »
Næste gang den ikke vil, så prøv at daske blidt til starter relæet der sidder oven på starteren. Bare med en "Bette" hammer. Sommetider hjælper det, og hvis det gør kan det faktisk adskilles og renses hvis man er lidt mekanisk anlagt :). Det kan også være kullene der hænger, men så plejer man at høre det høje klik fra soleoniden (Starter-relæet) og kullene kører jo ikke mange Km rundt i en starter.
« Senest Redigeret: 18. Juni 2014, 02:00 af Guppy »
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

406

• Gæst
« Svar #2 Dato: 18. Juni 2014, 08:46 »
Tak for svar. På 2.2 motoren er starteren gemt godt af vejen. Det kunne være rart at downloade en værksteds manual incl. el. diagram. og et reservedelskatalog.  Er der et link her på siten.. Hvor der ikke følger en ny browser med og alt andet skrammel.?

406

• Gæst
« Svar #3 Dato: 18. Juni 2014, 17:47 »
Har været på besøg ved autoophuggeren og købt en komplet brugt starter 500 + moms. Skifter den fredag over middag. Så må vi prøve om fejlen var der.B)

Guppy

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 19. Juni 2014, 01:56 »
Alt autodata materiale, i hvert fald til 406 kan  findes "Billigt" om man får browsere, antivirus, toolbars, reg scannere etc. med, er som regel bare et spørgsmål om ikke at ha' for travlt og holde øjnene åbne :) Alt er pakket i moderne biler, ved ikke om TS'eren er værre en min 1.8 eller andre. Kan godt se den er godt gemt, man er jo så nødt til at fjerne det der er i vejen hehe - ved at på nogle er det nødvendigt at fjerne indsugnings manifolden. Der er nok en herinde der er meget klogere på din model end mig. Tror ikke du behøver diagram ved udskiftningen, bare husk at frakoble batteriet og hvad det angår er der også en vejledning i at få det hele til at virke efter den her været uden strøm bagefter. Jeg har vist en gang spurgt i et indlæg der hedder "batteriskift for dummies" Da jeg kom fra en bil med alt manuelt og kun lade/olietryks lampe (Lidt af et kulturchok) Når du finder starteren skulle det være lie ud af hovedvejen, men chek lie om boltene holder andet. Nogen biler skal ha en donkraft under motoren når du fjerner starteren. Kan i øvrigt se at nogen anbefaler IKKE at man slår på den da magneterne er limet i - Så?? Jeg har aldrig ødelagt noget ved det. Håber du får held med det og det løser dine problemer.

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

406

• Gæst
« Svar #5 Dato: 19. Juni 2014, 09:36 »
Tak Guppy

Jeg har været på bib. og lånt Haynes 3982 Peugeot 406 der indholder fine s/h foto og el. diagrammer. Så det er bare at smøge ærmerne op og komme igang. (jeg har adgang til en lift på et værksted for pensionister i Aarhus og har reserveret liften i morgen over middag, Da starteren skal skiftes nedefra. En dårlig + eller stel forbindelse, eller slid i tændingslås bundstykke kan give den samme fejl. Satser nu på starteren. I betjeningsvejledningen til bilen er beskrevet hvordan man programmere nøglen så centrallåsen virker igen efter batteriet er afbrudt. God weekend til alle.

Guppy

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 20. Juni 2014, 03:16 »
Ja - sommetider må  man prøve sig frem - Da jeg var mekaniker sidst i 70'erne var det ikke altid kunderne havde forståelse for det. Sagde altid at det havde været nemmere at være f.eks. murer, så kunne folk se hvad de fik for pengene. Ja det med nøglen står i brugervejledningen, Men så vidt jeg ved skal el ruderne også fortælles hvordan de skal køres, da de ellers vil køre i små hak. Og så må jeg da vist ha' undersøgt hvorfor vi ikke har et pensionist værksted i Hjørring :) Jeg opfylder i hvert fald betingelserne for at bruge sådan et

406

• Gæst
RE: Startmotor svær at skifte 406 2.2
« Svar #7 Dato: 20. Juni 2014, 14:26 »
Hej Gupy. Det der triks med ruderne er det noget du kan fortælle om, for mine kører nu i hak efter strømmen har været fjernet.- ØV

Har opgivet at skifte starteren efter at ha rodet rundt i 3 timer.. Tror manifolden, oliefilteret m.m. skal afmonteres.. Kan ikke lure hvordan det ellers skal kunne lade sig gøre. De to plus ledninger på relæet/ magneten 13 og 8 mm møtrikker, er sørme heller ikke nemme at komme til... Hmm tror det var en 10 mm umbracho nøgle jeg hittede og fandt en forlænger til som er den ene af de tre bolte der holder starteren spændt fast til motoren.. Så skal du igang kan man roligt læse lidt på øvelsen inden man går igang. Efter jeg har købt en anden startmotor har der i øvrigt ikke været nogen startproblemer.. Måske nok den ligger i bunden af bilen?:o:D

pug407aut

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Aalborg
« Svar #8 Dato: 20. Juni 2014, 17:49 »
du starter med at køre ruden helt ned, derefter bruger du den man funktion til at køre ruden op i hak til den er helt lukket derefter giver du den så lige den en sidste gang med den man funktionen (det kan godt være at den skal have et langt tryk den sidste gang), derefter lader du den køre ned på auto, nu skulle den gerne køre op når du bruger auto
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

406

• Gæst
« Svar #9 Dato: 20. Juni 2014, 20:39 »
Virker forståeligt. Tak for info. Og god weekend.