Om det kan betale sig...? ja, det er jo altid et godt spørgsmål med ældre biler.
2,0 benzin motorerne har det desværre med at smide olie. Jeg har efterhånden set flere der har svedt end motorer der ikke har svedt.
Udfordringen med at adskille motoren er, at når du måler topstykke og motorblok ud, så vil du formentlig opdage, at tolerencerne er overskredet - og hvad gør du så? - så skal, måske, både blok og topstykke slibes.
Hvor meget sveder den? - hvis olien LØBER af motoren, så skal du gøre noget og hvis den bare småsveder, så lad den køre.
En brugt motor har måske samme problemstilling, men er bare vasket af :-)
Km 300.000 er normalt intet problem for den motor - den kører nok stadig, når du når 500.000 km.
Den bedste økonomi får du nok ved meget nøje at vurdere, hvor stort oliespild der reelt er tale om. Hvis den kan klare et syn, ville jeg nok ikke selv ofre det.