Forfatter Emne: Mulig motor skift.  (Læst 1808 gange)

Kenneth68

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Mulig motor skift.
« Dato: 13. Januar 2023, 18:24 »
Hej.
Lige et spørgsmål til jer her inden.

Overvejer at skifte motoren ud i min peugeot 407 2,0 benzin 136 /138 hk. kørt 309000 km .

Motoren har ingen mislyde overhovedet.

Fordi den har en utæthed bage på motoren hvor den smider lidt olie ud, Tror selv at det er ved toppakningen.

Noget den har haft lige så længe jeg har haft bilen.

Og er der noget jeg ikke bryder mig om så er det et en motor der sveder/spilder olie.

Men mit spørgsmål til jer er kan det svarer sig at renover motoren, altså skifte de fleste pakninger og pakdåser, eller skiftet motorene med en fra en ophug.

Har en på hånden det har gået det halve af det min har nu. til 4700 kr.

Og en komplet paknings sæt kan jeg købe for 1600 kr.

Og ved godt at der måske skal skiftes et par pakninger på sådan en motor fra ophuggeren også.

Ps: jeg laver alt på bilen selv sammen med sønnen.

Mvh Kenneth
« Senest Redigeret: 13. Januar 2023, 18:32 af Kenneth68 »

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 134
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Mulig motor skift.
« Svar #1 Dato: 13. Januar 2023, 20:40 »
Hvis det var mig, så ville jeg skifte motoren, med den du motor nævner. Da den gamle motor stadigvæk kan køre, kunne du jo bruge lidt tid på den "nye" med at så skifte div pakdåser, pakninger, tandrem, vandpumpe, remstrammer og en ny kobling på den  inden du lægger den i.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Mulig motor skift.
« Svar #2 Dato: 16. Januar 2023, 17:57 »
Om det kan betale sig...? ja, det er jo altid et godt spørgsmål med ældre biler.

2,0 benzin motorerne har det desværre med at smide olie. Jeg har efterhånden set flere der har svedt end motorer der ikke har svedt.

Udfordringen med at adskille motoren er, at når du måler topstykke og motorblok ud, så vil du formentlig opdage, at tolerencerne er overskredet - og hvad gør du så? - så skal, måske, både blok og topstykke slibes.

Hvor meget sveder den? - hvis olien LØBER af motoren, så skal du gøre noget og hvis den bare småsveder, så lad den køre.

En brugt motor har måske samme problemstilling, men er bare vasket af :-)

Km 300.000 er normalt intet problem for den motor - den kører nok stadig, når du når 500.000 km.

Den bedste økonomi får du nok ved meget nøje at vurdere, hvor stort oliespild der reelt er tale om. Hvis den kan klare et syn, ville jeg nok ikke selv ofre det.

Kenneth68

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Sv: Mulig motor skift.
« Svar #3 Dato: 02. April 2023, 16:09 »
En lille opdatering på mit motor skift .

Anden motor er købt , har kun kørt 100,000 km, og det har jeg papir på. 

Har brugt lidt tid på at gør denne motor pæn inden den kommer i bilen, og alle pakninger og div følgere er skift så alt er nyt .

Motoren skifter vi på torsdag.

Men har dog et spørgsmål, hvad er nemmest at taget motoren oven ud /ud af fronten ( som jeg har gjort på peugeot 307 nogle gange efterhånden, super nem måde at gør det på. )

Eller skal den nede ud hvad jeg bestem ikke håber på fordi det er der ikke mulighed for der hvor jeg skal stå og skifte motoren.

Måske nogen af jer har prøvet at skifte motor i en 407.

Mvh Kenneth.

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.498
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Mulig motor skift.
« Svar #4 Dato: 02. April 2023, 22:12 »
Jeg har prøvet at skifte motor i en 407 1.6HDI, jeg husker ikke nøjagtig hvad vi gjorde, men i hvert fald ikke nedenud. Jeg har også før skiftet motor på et par 307 et par gange, og her er det nemmeste som du siger at tage hele fronten af, så er der masser af plads, men jeg synes at huske man ikke kan tage hele fronten af en 407, men jeg kan tage fejl.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Kenneth68

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Sv: Mulig motor skift.
« Svar #5 Dato: 10. April 2023, 20:18 »
Opdatering på motor skift.

Anden motor er nu lagt i bilen.

Motoren Kom oven ud uden problemer.

Og i dag har den fået en indvendig motor rens og ny filter og olie igen, den kører bare perfekt.

Den gamle motor er sat til side indtil videre. Muligvis til en genopbygning, men det er ikke beslutte i nu.

Den var noget mere utæt flere steder en jeg lige havde regnet med, så godt den kom ud.

Sønnen og jeg brugte 11 timer på at skifte den ud og til den blev starte op igen, og den starte med det samme.

Mvh Kenneth

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.498
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Mulig motor skift.
« Svar #6 Dato: 11. April 2023, 17:34 »
Super med et godt slutresultat, havde jeg så ret i at hele fronten ikke kan skrues af en 407, eller husker jeg forkert?


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Kenneth68

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 76
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
Sv: Mulig motor skift.
« Svar #7 Dato: 18. April 2023, 19:26 »
Hej Holt .

Nej det var ikke nødvendig at pille hele fronten af bilen.
Det eneste vi fjerne var køleren for at undgå der kommer hul i den, da motoren jo hænger meget skrå mod forenden .

Men hele forenden kan sagtens pille af fandt vi ud af da den faktisk kun er bolte fast med meget få bolte.

Mvh Kenneth.