Hej peugeot folk !
Jeg er den lykkelige (!?) ejer af en Peugeot 207 S16 (med GT pakke) 1,6 HDI , med de dejlige 109hk.
Jeg har en lille livshistore jeg vil dele og have råd til fra jer, og gerne alt det rådgivning og hjælp jeg kan få.
Bilen købte jeg hos autoriseret peugeot forhandler i maj 2008. Der havde bilen kørt 18.000km, og den er solgt til 1. ejer i november 2007 (dvs garanti udløber snart).
Allerede få uger efter jeg købte bilen, oplevede jeg ruskeri ved kobling, som kun kommer ved let accelereation i området 1600-1900 omdr, og så stopper det. Når den rusker, så giver det en vild resonans i kabinen (jeg gætter på fejl på svinghjul, og ikke kobling). Jeg henvender mig med det samme hos min forhandler, og de beder mig køre til nærmeste peugeot værksted (jeg bor langt fra min forhandler), og de siger at det er mit kørselsmønster der er galt, og jeg bare skal køre meget længere ud i gear før jeg skifter gear (de anbefaler mig at skifte gear, så jeg ikke kommer under 2000 omdr ved gearskiftet). Jeg er uforstående, for det har jeg alligevel aldrig hørt før, skullle løse problemet med kobling der rusker. Nå, men jeg er novice på HDI og peugeot området, så jeg vælger at tro på dem. Jeg kommer dog ud for situationer hvor det ikke er muligt at holde omdr over 2000, feks ved rundkørsler og kø kørsel ved lyskryds m.m. så jeg henvender mig igen ved min forhandler. Jeg aftaler tid med dem, og får dem til at kontrollere det, sammen med bilen skal have en rep på tandrem. De kan ikke finde nogen fejl siger de, og de kan ikke få den til det. Nå, jeg går slukøret ud til min bil, starter og når at køre knap 2 km, så rusker den igen, præcis som før. Jeg kører hjem, og kontakter forhandler igen. De sukker, og siger de må kigge på den igen, og vi aftaler det skal være ved næste service.
Bilen kommer til service, og det konstateres der er noget ruskeri, men det er altså helt NORMALT for ALLE 207'ere ?!?! Det undrer mig meget. Men igen må jeg tage til takke med deres forklaring, og de tror sikkert jeg er dybt åndsvag.
Så prøver jeg en anden 207'er ved en anden forhandler, og den hverken rusker eller andet (samme model, bare "svensker modellen" med samme motortype mv.).
Jeg kontakter IGEN forhadleren, og siger at der altså er noget galt, og nu må de så beholde bilen til de har fundet fejlen.
De ringer mig så op, og siger der er en god og en dårlig nyhed. De siger at fordi bilen nu har kørt mere end 4x.000 km, så dækker K.W. Brun ikke den fejl på koblinegn mere ?!?!?! Jeg går opmærksom på at jeg allerede fra start af har klaget over fejlen, men jeg får afvide at så længe værkstedet ikke har konstateret fejlen, så gælder mine tidligere henvendelser ikke !?!!
Jeg er dybt fortørnet, for nu har de fundet fejl, og de har konstateret at kobling rusker en smule ved igangsætning også, men at de mener at jeg ville kunne leve med den fejl, indtil koblingen er slidt ned og skal skiftes.
De afviser at der er kulance på, da K.W. Brun efter sigende skulle være sindsygt strenge hvad angår kulance og garanti på koblinger og alm sliddele.
Nu er det så jeg står her med håret i postkassen, for ruskeriet bliver ikke mindre, og bilen har nu kørt knap 69.000km, og garantien udløber i næste måned.
Jeg er medlem af FDM, men jeg vil helst løse den her sag på en måde så jeg kan vise mit ansigt ved forhandleren igen.
Hvad gør jeg, hvordan bærer jeg mig ad ? Alle service og rep, er sket ved forhandlerens eget værksted iøvrigt.
Til bilen rep historie, kan jeg fortælle den som sagt har fået ny tandrem, mellemrør, cerin beholder, ESP boks, EGR opdateringer, samt har fået ordnet bremser der hang (og så har jeg sikkert glemt noget).
Idag da jeg skulle skifte en forlygte pære, opdagede jeg at en silikone slange til intercooler var sort af olie, og jeg tog lige en finger under slangen for at se hvor slemt det var, og min finger var så helt sovset ind i motorolie. Jeg løsnede spændebåndet på slangen, og trak den forsigtigt af studsen. Til min skræk ser jeg at slangen er helt våd af motorolie indvendigt, og der samler sig hurtigt en lille oliesø i slangen, imens jeg står og kigger ned i den, imens den er bukket.
I min viden om benzin turbo biler (den er ret bred), så må der ikke være olie eller anden væske i disse slanger, der skal helst være knastørt.
Hvad skyldes dette her fænomen på min HDi'er ?
Se billede :