Forfatter Emne: flere problemer med 207 s16 HDI  (Læst 4022 gange)

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
flere problemer med 207 s16 HDI
« Dato: 31. Oktober 2009, 21:56 »
Hej peugeot folk !

Jeg er den lykkelige (!?) ejer af en Peugeot 207 S16 (med GT pakke) 1,6 HDI , med de dejlige 109hk.

Jeg har en lille livshistore jeg vil dele og have råd til fra jer, og gerne alt det rådgivning og hjælp jeg kan få.

Bilen købte jeg hos autoriseret peugeot forhandler i maj 2008. Der havde bilen kørt 18.000km, og den er solgt til 1. ejer i november 2007 (dvs garanti udløber snart).

Allerede få uger efter jeg købte bilen, oplevede jeg ruskeri ved kobling, som kun kommer ved let accelereation i området 1600-1900 omdr, og så stopper det. Når den rusker, så giver det en vild resonans i kabinen (jeg gætter på fejl på svinghjul, og ikke kobling). Jeg henvender mig med det samme hos min forhandler, og de beder mig køre til nærmeste peugeot værksted (jeg bor langt fra min forhandler), og de siger at det er mit kørselsmønster der er galt, og jeg bare skal køre meget længere ud i gear før jeg skifter gear (de anbefaler mig at skifte gear, så jeg ikke kommer under 2000 omdr ved gearskiftet). Jeg er uforstående, for det har jeg alligevel aldrig hørt før, skullle løse problemet med kobling der rusker. Nå, men jeg er novice på HDI og peugeot området, så jeg vælger at tro på dem. Jeg kommer dog ud for situationer hvor det ikke er muligt at holde omdr over 2000, feks ved rundkørsler og kø kørsel ved lyskryds m.m. så jeg henvender mig igen ved min forhandler. Jeg aftaler tid med dem, og får dem til at kontrollere det, sammen med bilen skal have en rep på tandrem. De kan ikke finde nogen fejl siger de, og de kan ikke få den til det. Nå, jeg går slukøret ud til min bil, starter og når at køre knap 2 km, så rusker den igen, præcis som før. Jeg kører hjem, og kontakter forhandler igen. De sukker, og siger de må kigge på den igen, og vi aftaler det skal være ved næste service.
Bilen kommer til service, og det konstateres der er noget ruskeri, men det er altså helt NORMALT for ALLE 207'ere ?!?! Det undrer mig meget. Men igen må jeg tage til takke med deres forklaring, og de tror sikkert jeg er dybt åndsvag.
Så prøver jeg en anden 207'er ved en anden forhandler, og den hverken rusker eller andet (samme model, bare "svensker modellen" med samme motortype mv.).
Jeg kontakter IGEN forhadleren, og siger at der altså er noget galt, og nu må de så beholde bilen til de har fundet fejlen.
De ringer mig så op, og siger der er en god og en dårlig nyhed. De siger at fordi bilen nu har kørt mere end 4x.000 km, så dækker K.W. Brun ikke den fejl på koblinegn mere ?!?!?!  Jeg går opmærksom på at jeg allerede fra start af har klaget over fejlen, men jeg får afvide at så længe værkstedet ikke har konstateret fejlen, så gælder mine tidligere henvendelser ikke !?!!
Jeg er dybt fortørnet, for nu har de fundet fejl, og de har konstateret at kobling rusker en smule ved igangsætning også, men at de mener at jeg ville kunne leve med den fejl, indtil koblingen er slidt ned og skal skiftes.
De afviser at der er kulance på, da K.W. Brun efter sigende skulle være sindsygt strenge hvad angår kulance og garanti på koblinger og alm sliddele.

Nu er det så jeg står her med håret i postkassen, for ruskeriet bliver ikke mindre, og bilen har nu kørt knap 69.000km, og garantien udløber i næste måned.

Jeg er medlem af FDM, men jeg vil helst løse den her sag på en måde så jeg kan vise mit ansigt ved forhandleren igen.

Hvad gør jeg, hvordan bærer jeg mig ad ? Alle service og rep, er sket ved forhandlerens eget værksted iøvrigt.

Til bilen rep historie, kan jeg fortælle den som sagt har fået ny tandrem, mellemrør, cerin beholder, ESP boks, EGR opdateringer, samt har fået ordnet bremser der hang (og så har jeg sikkert glemt noget).

Idag da jeg skulle skifte en forlygte pære, opdagede jeg at en silikone slange til intercooler var sort af olie, og jeg tog lige en finger under slangen for at se hvor slemt det var, og min finger var så helt sovset ind i motorolie. Jeg løsnede spændebåndet på slangen, og trak den forsigtigt af studsen. Til min skræk ser jeg at slangen er helt våd af motorolie indvendigt, og der samler sig hurtigt en lille oliesø i slangen, imens jeg står og kigger ned i den, imens den er bukket.
I min viden om benzin turbo biler (den er ret bred), så må der ikke være olie eller anden væske i disse slanger, der skal helst være knastørt.
Hvad skyldes dette her fænomen på min HDi'er ?

Se billede :
« Senest Redigeret: 31. Oktober 2009, 22:33 af hestetyv »

Plex

  • Gæst
RE: flere problemer med 207 s16 HDI
« Svar #1 Dato: 31. Oktober 2009, 22:54 »
Citér
hestetyv skrev:
Hej peugeot folk !

Jeg er den lykkelige (!?) ejer af en Peugeot 207 S16 (med GT pakke) 1,6 HDI , med de dejlige 109hk.

Jeg har en lille livshistore jeg vil dele og have råd til fra jer, og gerne alt det rådgivning og hjælp jeg kan få.

Bilen købte jeg hos autoriseret peugeot forhandler i maj 2008. Der havde bilen kørt 18.000km, og den er solgt til 1. ejer i november 2007 (dvs garanti udløber snart).

Allerede få uger efter jeg købte bilen, oplevede jeg ruskeri ved kobling, som kun kommer ved let accelereation i området 1600-1900 omdr, og så stopper det. Når den rusker, så giver det en vild resonans i kabinen (jeg gætter på fejl på svinghjul, og ikke kobling). Jeg henvender mig med det samme hos min forhandler, og de beder mig køre til nærmeste peugeot værksted (jeg bor langt fra min forhandler), og de siger at det er mit kørselsmønster der er galt, og jeg bare skal køre meget længere ud i gear før jeg skifter gear (de anbefaler mig at skifte gear, så jeg ikke kommer under 2000 omdr ved gearskiftet). Jeg er uforstående, for det har jeg alligevel aldrig hørt før, skullle løse problemet med kobling der rusker. Nå, men jeg er novice på HDI og peugeot området, så jeg vælger at tro på dem. Jeg kommer dog ud for situationer hvor det ikke er muligt at holde omdr over 2000, feks ved rundkørsler og kø kørsel ved lyskryds m.m. så jeg henvender mig igen ved min forhandler. Jeg aftaler tid med dem, og får dem til at kontrollere det, sammen med bilen skal have en rep på tandrem. De kan ikke finde nogen fejl siger de, og de kan ikke få den til det. Nå, jeg går slukøret ud til min bil, starter og når at køre knap 2 km, så rusker den igen, præcis som før. Jeg kører hjem, og kontakter forhandler igen. De sukker, og siger de må kigge på den igen, og vi aftaler det skal være ved næste service.
Bilen kommer til service, og det konstateres der er noget ruskeri, men det er altså helt NORMALT for ALLE 207'ere ?!?! Det undrer mig meget. Men igen må jeg tage til takke med deres forklaring, og de tror sikkert jeg er dybt åndsvag.
Så prøver jeg en anden 207'er ved en anden forhandler, og den hverken rusker eller andet (samme model, bare "svensker modellen" med samme motortype mv.).
Jeg kontakter IGEN forhadleren, og siger at der altså er noget galt, og nu må de så beholde bilen til de har fundet fejlen.
De ringer mig så op, og siger der er en god og en dårlig nyhed. De siger at fordi bilen nu har kørt mere end 4x.000 km, så dækker K.W. Brun ikke den fejl på koblinegn mere ?!?!?!  Jeg går opmærksom på at jeg allerede fra start af har klaget over fejlen, men jeg får afvide at så længe værkstedet ikke har konstateret fejlen, så gælder mine tidligere henvendelser ikke !?!!
Jeg er dybt fortørnet, for nu har de fundet fejl, og de har konstateret at kobling rusker en smule ved igangsætning også, men at de mener at jeg ville kunne leve med den fejl, indtil koblingen er slidt ned og skal skiftes.
De afviser at der er kulance på, da K.W. Brun efter sigende skulle være sindsygt strenge hvad angår kulance og garanti på koblinger og alm sliddele.

Nu er det så jeg står her med håret i postkassen, for ruskeriet bliver ikke mindre, og bilen har nu kørt knap 69.000km, og garantien udløber i næste måned.

Jeg er medlem af FDM, men jeg vil helst løse den her sag på en måde så jeg kan vise mit ansigt ved forhandleren igen.

Hvad gør jeg, hvordan bærer jeg mig ad ? Alle service og rep, er sket ved forhandlerens eget værksted iøvrigt.

Til bilen rep historie, kan jeg fortælle den som sagt har fået ny tandrem, mellemrør, cerin beholder, ESP boks, EGR opdateringer, samt har fået ordnet bremser der hang (og så har jeg sikkert glemt noget).

Idag da jeg skulle skifte en forlygte pære, opdagede jeg at en silikone slange til intercooler var sort af olie, og jeg tog lige en finger under slangen for at se hvor slemt det var, og min finger var så helt sovset ind i motorolie. Jeg løsnede spændebåndet på slangen, og trak den forsigtigt af studsen. Til min skræk ser jeg at slangen er helt våd af motorolie indvendigt, og der samler sig hurtigt en lille oliesø i slangen, imens jeg står og kigger ned i den, imens den er bukket.
I min viden om benzin turbo biler (den er ret bred), så må der ikke være olie eller anden væske i disse slanger, der skal helst være knastørt.
Hvad skyldes dette her fænomen på min HDi'er ?

Se billede :


Hej

Jeg kender til en der har fået skiftet både kobling og svinghjul pga. rusken - precis som du beskriver, og han har samme bil som dig! Tror egentlig stadig han har problemet...

Min egen 207'er, har intet rusken what so ever - efter snart 80.000 km.

Hvorfor fik du skiftet tandrem?

Jeg ville prompte tage sagen op med FDM - vær dog ligeglad med den forhandler og importør, som åbenlyst ikke vil hjælpe dig! De holder dig jo bare hen, indtil garantien er udløbet...

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: flere problemer med 207 s16 HDI
« Svar #2 Dato: 31. Oktober 2009, 23:45 »
Tandremmen blev skiftet da motoren skramlede og raslede og hylede når den blev startet kold (ala når en generatorrem er slidt).

Jeg ville helst vente med at blande jura ind i det, da min mor arbejder ved forhandleren (ja vel nok dk's største pug forhandler egentligt), og jeg har et godt forhold til folkene som sådan, men jeg har på fornemmeren at de beskytter sig bag K.W. da de måske ikke selv er sikre på om fejlen er kobling eller svinghjul. Jeg er dog selv pænt overbevist om at det er svinghjulet der er skævt eller er ved at gå fra hinanden. Koblingen glider ikke, og jeg har endda forsøgt at køre "friskt" i den, for at brænde koblingen af, men det giver intet, ud over en yderst dårlig lugt af rådden æg i bilen.

Men måske jeg skulle rådføre mig med FDM, for jeg har heldigvis en del af mine klager til forhandleren, pr mail, og jeg kan derfor bevise de første gange jeg klagede over koblingen rusker.

larsK

  • Gæst
RE: flere problemer med 207 s16 HDI
« Svar #3 Dato: 01. November 2009, 10:44 »
angående den turbo slange så er det normalt der kommer lidt olie i de slanger bare ikke så meget at det løber ud. der ligger et cirkulare hos peugeot med det problem, så se at komme ned og få det ordnet inden garanti er udløbet.

angående rusken fra kobling så burde peugeot dække det nu hvor alle dine service er overholdt hos dem. rigtig nok med km på garanti på kobling men ikke på svinghjul..

hvis peugeot ikke vil lave det så gå til FDM, jeg er selv peugeot mand og syndes det er for dårligt at de ikke vil betale når du er en kunde der for lavet bil hos dem.

så kør til FDM. hvilken forhandler er det?

Plex

  • Gæst
RE: flere problemer med 207 s16 HDI
« Svar #4 Dato: 01. November 2009, 19:12 »
Citér
hestetyv skrev:
Tandremmen blev skiftet da motoren skramlede og raslede og hylede når den blev startet kold (ala når en generatorrem er slidt).

Jeg ville helst vente med at blande jura ind i det, da min mor arbejder ved forhandleren (ja vel nok dk's største pug forhandler egentligt), og jeg har et godt forhold til folkene som sådan, men jeg har på fornemmeren at de beskytter sig bag K.W. da de måske ikke selv er sikre på om fejlen er kobling eller svinghjul. Jeg er dog selv pænt overbevist om at det er svinghjulet der er skævt eller er ved at gå fra hinanden. Koblingen glider ikke, og jeg har endda forsøgt at køre "friskt" i den, for at brænde koblingen af, men det giver intet, ud over en yderst dårlig lugt af rådden æg i bilen.

Men måske jeg skulle rådføre mig med FDM, for jeg har heldigvis en del af mine klager til forhandleren, pr mail, og jeg kan derfor bevise de første gange jeg klagede over koblingen rusker.


Jeg kan godt forstå, du ikke vil skyde med kanoner, når det er din mors arbejdsplads...

Du bør søge juridisk hjælp hos FDM, så du ved hvordan du er stillet i din sag med Peugeot.

Syntes det er helt til grin, at forhandleren bilder dig ind, at du helst skal holde den over 2000 rpm - alt over 2000 rpm i en dieselbil er jo spild :D

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: flere problemer med 207 s16 HDI
« Svar #5 Dato: 02. November 2009, 12:44 »
Jeg vil gerne vente med at "hænge" forhandleren ud, indtil jeg endeligt har en afgørelse. Dog vil jeg gerne oplyse om at det var peugeot i Esbjerg, der gav mig råd om at jeg skulle holde omdr over 2000, ved gearskifte, samt at det ville give mig en bedre brændstof øko som en extra sidegevinst.

Jeg har kontaktet værkstedet idag, og har fået en tid d 13 November (7 dage før garanti udløber), hvor de skal lave en sikkerhedssele der ikke ruller sig selv op, samt får kigget/konstateret fejlen ved den slange til intercooler. Jeg frygter dog det værste.

Jeg vil imellemtiden tag kontakt til FDM's juridiske afdeling, og få rådgivning til min kobling/svinghjul sag.

Årsagen til at jeg er rimelig skråsikker på at det er svinghjulet der er fejl på, skyldes at bilen jeg havde før denne 207'er, havde nøjeagtig samme problemer, og det var ikke en peugeot, men også en turbo diesel, der så havde været chippet. Jeg husker meget tydeligt hvor mange guldstykker det kostede at få skiftet både svinghjul og kobling, og slavecylinder... puha.

Plex

  • Gæst
RE: flere problemer med 207 s16 HDI
« Svar #6 Dato: 03. November 2009, 06:39 »
Citér
hestetyv skrev:
Jeg vil gerne vente med at "hænge" forhandleren ud, indtil jeg endeligt har en afgørelse. Dog vil jeg gerne oplyse om at det var peugeot i Esbjerg, der gav mig råd om at jeg skulle holde omdr over 2000, ved gearskifte, samt at det ville give mig en bedre brændstof øko som en extra sidegevinst.

KLIP


Det er da noget fis, at lukke ud... Man opnår da ikke bedre brændstoføkonomi, ved at holde den over 2000 rpm - sq da godt nok noget sludder. Jeg skifter altid længe før, så jeg rammer 11-1200 rpm i næste gear...

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: flere problemer med 207 s16 HDI
« Svar #7 Dato: 04. November 2009, 22:58 »
Ja jeg synes også det lyder som om de egentligt bare siger " du har ikke købt bilen her, og vi gider ikke røre din kobling med en ildtang". Jeg har aldrig jørt at man skulle køre en diesel bil, som var den en benzinbil.

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: flere problemer med 207 s16 HDI
« Svar #8 Dato: 07. November 2009, 15:29 »
Så kom der svar retur fra en af FDM's jurister.

Der ER garanti på koblingen, med mindre værkstedet kan bevise at jeg har fejlbetjent koblingen. Dvs at reelt skal værkstedet faktisk hive kobling og svinghjul af og først der kan de tage stilling til om fejlen er min eller om det er bilen der har en fejl. Så nu er næste skridt at jeg skal have fat i værkstedet. Mit gæt er at de bliver meget sure på mig, men så må jeg tage det med.

Plex

  • Gæst
RE: flere problemer med 207 s16 HDI
« Svar #9 Dato: 08. November 2009, 14:41 »
Citér
hestetyv skrev:
Så kom der svar retur fra en af FDM's jurister.

Der ER garanti på koblingen, med mindre værkstedet kan bevise at jeg har fejlbetjent koblingen. Dvs at reelt skal værkstedet faktisk hive kobling og svinghjul af og først der kan de tage stilling til om fejlen er min eller om det er bilen der har en fejl. Så nu er næste skridt at jeg skal have fat i værkstedet. Mit gæt er at de bliver meget sure på mig, men så må jeg tage det med.


Rart at høre :)

Held og lykke med dit værksted

hestetyv

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: flere problemer med 207 s16 HDI
« Svar #10 Dato: 16. November 2009, 18:23 »
Bilen kom på værksted i fredags (d 13/11-09).
Værkstedet ringede tilbage at de stadig godt kunne mærke fejl ved igangsætning, men at der var en risiko for at jeg selv skulle betale en del af den reparation, da importøren ikke ville dække en evt koblings udskiftning. Jeg sagde GO! , og gjorde så opmærksom på at jeg ville gå videre med det til FDM's testcenter, hvis der skulle vise sig at være en fejl på kobling, eller andre dele, som importøren ikke ville tage under garanti. Og jeg gjorde samtidigt opmærksom på at jeg jo faktisk har klaget over svinghjul/koblingfejl i over 1½ år nu, hvor de tidligere bare havde afvist fejl, fordi de ikke selv lige kunne mærke fejlen i deres lille testkørsel i bilen.
Værkstedet ringer så idag, og siger at bilen er klar igen nu, og at der var fejl på svinghjul, samt at de havde skiftet kobling også pga defekt.
De har indsendt sag til importør om at få dækket svinghjul på garanti, men det er stadig usikkert om det bliver håndteret under garanti eller ej, sagde værkføreren. Men koblingen ville de ikke sende ind, da den ville blive afvist, pga bilens kørte km, som er på ca 68.000km (jeg skal igen her gøre værkfører opmærksom på at jeg har reklameret over fejlen siden bilen havde kørt under 20.000km, men der var ingen kære mor).
Jeg har derfor bedt om at få udleveret kobling og andre dele som ikke dækkes af garanti, således jeg kan aflevere dem ved FDM's testcenter, med henblik på at kunne få afklaret om det er en betjeningsfejl eller om det er en fabriksfejl.
Som værkfører også sagde, så ville importøren muligvis vende 180 grader og acceptere at koblingen er defekt under garanti, men så ville de istedet bare skyde regningen tilbage til værkstedet, og nægte værkstedet at dække koblingen, således at det er værkstedet der kommer til at stå med sorteper her.
Så sagen er ikke afsluttet, og jeg er virkeligt spændt på hvad den regning kommer til at lyde på for udskiftning af kobling.

silverfox

  • Gæst
RE: flere problemer med 207 s16 HDI
« Svar #11 Dato: 17. November 2009, 08:30 »
Peugeot dækker ALDRIG koblinger på garanti, hvis de har gået over 40.000 km. Men du har jo påtalt fejlen før. Jeg tror værkstedet kommer til at æde den her...