Forfatter Emne: Motor olie til HDI  (Læst 3778 gange)

Goldwing

• Hero Member
    • Vis profil
    • trædrejer
  • By: srubbekøbing
Motor olie til HDI
« Dato: 01. Maj 2011, 08:16 »
jeg fandt den her side med olie til en pris som er til at betale
http://www.billigbilpleje.dk/product/castrol-edge-turbo-diesel-5w40-4-ltr-521/
Hilsen
Kjeld Andersen

[mail]kjelda@stofanet.dk[/mail]

obak

• Full Member
    • Vis profil
RE: Motor olie til HDI
« Svar #1 Dato: 01. Maj 2011, 08:35 »
Citér
Goldwing skrev:
jeg fandt den her side med olie til en pris som er til at betale
http://www.billigbilpleje.dk/product/castrol-edge-turbo-diesel-5w40-4-ltr-521/

Det er en okay olie, men det er ikke en C2 olie, hvilket der kræves til de nye HDI motor.
New 308 Blue HDI 2.0 SW

Goldwing

• Hero Member
    • Vis profil
    • trædrejer
« Svar #2 Dato: 01. Maj 2011, 09:37 »
C 3 er bedere ifølge Castro se.
http://goldwing1500.dk/Peugeot.htm
Hilsen
Kjeld Andersen

obak

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 01. Maj 2011, 15:19 »
Citér
Goldwing skrev:
C 3 er bedere ifølge Castro se.
http://goldwing1500.dk/Peugeot.htm

Det afviser jeg ikke, men det er ikke den type Peugot siger der skal bruges.

Her er hvad olitype Peugot siger der skal anvendes:

PSA Peugeot-Citroën Oil SpecificationsThe French PSA group issued a set of oil specifications in 2009 in order to exercise greater control over the motor oils used in their vehicles. All specifications are based on ACEA specs but also require further conditions to be met.

PSA B71 2290
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. B71 2290 is a low-SAPS oil intended for engines with diesel particulate filters and with Euro 5 emission standards. General specifications are: ACEA C2 or C3 with additional PSA tests.
PSA B71 2294
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. Main specification: ACEA A3/B4 with additional PSA tests.
PSA B71 2295
Peugeot/Citroën engine oil standard for engine before MY 1998. General specification: ACEA A2/B2.
PSA B71 2296
Peugeot/Citroën engine oil specification introduced in 2009. General specifications: ACEA A3/B4 + additional PSA tests.

Her hvordan ACEA Beskriver de forskellige olier, så kan du selv afgøre om hvad der er bedst. Fakta er dog at C2, er godkendt af Peugeot, og C3 er til wv, og andre.

C1 Stable, stay-in-grade oil intended for use as catalyst compatible oil in vehicles with DPF and TWC in high performance car and light van diesel and gasoline engines requiring low friction, low viscosity, low SAPS oils with a HTHS higher than 2.9 mPa.s. These oils will increase the DPF and TWC life and provide fuel economy benefit.
Warning: these oils have the lowest SAPS limits and may be unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.
C2 Stable, stay-in-grade oil intended for use as catalyst compatible oil in vehicles with DPF and TWC in high performance car and light van diesel and gasoline engines designed to be capable of using low friction, low viscosity oils with a HTHS higher than 2.9 mPa.s. These oils will increase the DPF and TWC life and provide fuel economy benefit.
Warning: these oils may be unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.
C3 Stable, stay-in-grade oil intended for use as catalyst compatible oil in vehicles with DPF and TWC in high performance car and light van diesel and gasoline engines. These oils will increase the DPF and TWC life.
Warning: these oils may be unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt.
C4 Stable, stay-in-grade oil intended for use as catalyst compatible oil in vehicles with DPF and TWC in high performance car and light van diesel and gasoline engines requiring low SAPS oil with HTHS higher than 3.5mPa.s. These oils will increase the DPF and TWC life.

Så du kan godt bruge en C3 olie hvis Peugeot har godkendt den.
« Senest Redigeret: 01. Maj 2011, 16:14 af obak »
New 308 Blue HDI 2.0 SW

Goldwing

• Hero Member
    • Vis profil
    • trædrejer
« Svar #4 Dato: 02. Maj 2011, 08:01 »
Hej obak
Nu er det sådan jeg selv bestemmer og laver mine rep. på gotten og kan bruge den olie som jeg mener er bedst, til orintering koster 5 l. hos T.hansen 847 kr.
Hilsen
Kjeld Andersen

obak

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 02. Maj 2011, 13:31 »
Det skal du gøre som du vil, jeg påpeger blot at til de nye HDI skal der anvendes C2 olie, hvis man ønsker at motorgarantien skal dække. Det fremgår såvidt jeg husker af Pegugot´s hjemmeside.

Man kan så undrer sig at man har lavet motorne siden 2007, og C2 standarden er såvidt jeg er underettet en standard fra 2009.

Citér
Goldwing skrev:
Hej obak
Nu er det sådan jeg selv bestemmer og laver mine rep. på gotten og kan bruge den olie som jeg mener er bedst, til orintering koster 5 l. hos T.hansen 847 kr.
New 308 Blue HDI 2.0 SW