Forfatter Emne: ABS lampen lyser i PEU 106, 1,5D -årg.: 2001  (Læst 6661 gange)

nibka - 307

• Full Member
    • Vis profil
ABS lampen lyser i PEU 106, 1,5D -årg.: 2001
« Dato: 07. December 2012, 20:19 »
Hej.  Min datter har en ovennævnte bil, hvor abs lampen tidligere har lyst periodisk, og i forbindelse med koblingsskift blev ring og sensor fuldstændigt rengjort foran i begge sider, og så har det været normalt i ca. 1 måned, men nu er vi igen tilbage i situation med nu konstant lysende lampe.
Bemærkede dog, at der var en del rust mellem ring og kardanklump i højre side, men det blev da godt rengjort og smurt ind - måske kan ringen nu være sprunget - det er endnu ikke undersøgt grundet vejret.
Datteren fortæller også (via oplysning fra kæreste og en svoger, som begge ikke lige p.t. er at træffe)), at man selv kan måle fejlen med et eller andet måleudstyr, som alle mere eller mindre handypersoner har til alm. elsystem i huset.   Betingelse er at ABS lampen lyser konstant.
Hvis det er tilfældet, hvor skal måleinstrumentets punkter så sættes på / mellem for at give udslag ?      Hvad er det for et instrument  ?
Glæder mig til at se Jeres forslag m.v.

TAK / nibka 307
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
RE: ABS lampen lyser i PEU 106, 1,5D -årg.: 2001
« Svar #1 Dato: 07. December 2012, 21:03 »
Hej
På 307 er det alm. at det er rust bagved følerne på bagenden. Om det gør sig gældende på en 106 ved jeg ikke.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Holt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
« Svar #2 Dato: 07. December 2012, 22:30 »
Med et almindeligt universalinstrument indstillet til måling af ohm kan du måle i stikket til føleren (stikket skilles ad) om der er gennemgang, eller om ledningen er knækket. Hvis jeg husker rigtig skal modstanden i de ældre systemer med tandkrans ligge på omkring 1,5 kiloohm, hvorimod de nyere systemer med magnetbånd ligger helt oppe på 5-6 megaohm, hvilket gør det umuligt at måle med de fleste billige universalinstrumenter, da de typisk kun går til 2 megaohm

Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 07. December 2012, 22:32 »
Når tændingen sættes til laver ABS en selvtest og slukker hvis systemet er ok   . så er spørgsmålet  gør den det  eller lyser den først når bilen kører ?   hvis lampen slukker er den elektriske del i de fleste tilfælde ok  hvis ikke  er der ikke kredsløb ikke ok  enten ledning eller sensor   , hvis fejlen kommer når den kører  kan den ikke måle hastigheden på hjulet sikkert fordi kransen er knækket eller for rusten  

det med 307 er rigtigt  , men den har ikke tandkrans men en magmetring og en hall sensor som laver et firkant signal  rusten flytter sensoren for langt væk fra ringen  og der bliver problem med at måle hastigheden igen

106 har en induktiv sensor som afgiver et sinussignal og kan måles med et voltmeter   men begge kan males med et scope

Klasv

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 13. December 2012, 22:14 »
De er sikkert tandkransen, der er knækket. Har selv oplevet det.
Dog kan det også være en ABS føler der er stået af.
Bilhistorik:
Peugeot 306 1,4
Peugeot 405 2,0
Peugeot 405 2,0
Peugeot 206 2,0 HDi
Peugeot 406 3,0 V6
Peugeot 208 1,6 HDi
Peugeot 406 2,2
Peugeot 308 1,6 THP

nibka - 307

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 31. Januar 2013, 19:10 »
Hej.

Så er jeg tilbage igen / og TAK for Jeres gode indspark.

Bilen skal til syn ultimo febr. / har netop først nu skiftet begge kardanaksler, da de "snakkede" ret kraftigt i yderposition samt monteret nye klodser foran / udmålt de 4 abs-sensorer som anbefalet  og alle viser tallet 1,1 til 1,2 ohm på min hobbymåler + renset de 4 følere med stålbørste og skrab af skarp kniv + blæst godt og grundigt i de elektriske samlinger til ABSerne / tandkransene i begge tromler er renset med stålbørste og de er pæne og intakte.  Har besøgt et reservedelslager, hvor jeg kender en medarbejder, og der målt en ny ABS-sensor, som viser samme talværdi.

Hele skidtet samlet  og så ud på "prøveturen".     Efter ca 200 meter forsvandt ABS lampen fra instrumentbordet og jeg følte mig da som jysk mester udi ABS = dejlig fornemmelse.   Kørte en tur på ca. 6 km.  hvor systemet blev udsat for kraftige opbremsning og det helt uden blokeringer (hjulslæb).   Drønede hjem til garagen / lod bilen køre i tomgang udenfor, medens jeg farede rundt og fejede gulvet - for derefter at køre bæstet i garage.  Da jeg igen sad i cockpittet lyste ABS lampen atter.   Nu ved jeg bestemt ikke hvad årsagen kan være.

Har efterfølgende i dag læst på CITRONIK om en SAXO, der åbenbart fejler noget tilsvarende, hvor der bl.a. bliver anført om måling fra en ABS boks, der skulle sidde i motorrummet /  til og fra boksen går der bremserør.                 Der er anført, mål på:     VF er på pin 1 - 2  /  VB pin 5 - 6  /  HF pin 19 - 20 og HB pin 22 - 23.
Mine spørgsmål er her:  
Hvad er det som måles derfra ?
Er det igen en ohm-værdi ?
Hvor stort skal dette tal være ?
Kan der være snavs / ir nogle spidsfindige steder ?

Vil Peugeot kunne sætte en tester på og finde "det syge" ?

Håber I igen kan hjælpe mig videre i "klar til syn" af datterens bil, som forøvrigt er ret dejligt at fræse rundt i / kører min. 21-22 km på en liter diesel, hvilket jo indrømmet er en del mere en PEU 307, model 1,6 benzin.

v h:   Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000