Hej.
Så er jeg tilbage igen / og TAK for Jeres gode indspark.
Bilen skal til syn ultimo febr. / har netop først nu skiftet begge kardanaksler, da de "snakkede" ret kraftigt i yderposition samt monteret nye klodser foran / udmålt de 4 abs-sensorer som anbefalet og alle viser tallet 1,1 til 1,2 ohm på min hobbymåler + renset de 4 følere med stålbørste og skrab af skarp kniv + blæst godt og grundigt i de elektriske samlinger til ABSerne / tandkransene i begge tromler er renset med stålbørste og de er pæne og intakte. Har besøgt et reservedelslager, hvor jeg kender en medarbejder, og der målt en ny ABS-sensor, som viser samme talværdi.
Hele skidtet samlet og så ud på "prøveturen". Efter ca 200 meter forsvandt ABS lampen fra instrumentbordet og jeg følte mig da som jysk mester udi ABS = dejlig fornemmelse. Kørte en tur på ca. 6 km. hvor systemet blev udsat for kraftige opbremsning og det helt uden blokeringer (hjulslæb). Drønede hjem til garagen / lod bilen køre i tomgang udenfor, medens jeg farede rundt og fejede gulvet - for derefter at køre bæstet i garage. Da jeg igen sad i cockpittet lyste ABS lampen atter. Nu ved jeg bestemt ikke hvad årsagen kan være.
Har efterfølgende i dag læst på CITRONIK om en SAXO, der åbenbart fejler noget tilsvarende, hvor der bl.a. bliver anført om måling fra en ABS boks, der skulle sidde i motorrummet / til og fra boksen går der bremserør. Der er anført, mål på: VF er på pin 1 - 2 / VB pin 5 - 6 / HF pin 19 - 20 og HB pin 22 - 23.
Mine spørgsmål er her:
Hvad er det som måles derfra ?
Er det igen en ohm-værdi ?
Hvor stort skal dette tal være ?
Kan der være snavs / ir nogle spidsfindige steder ?
Vil Peugeot kunne sætte en tester på og finde "det syge" ?
Håber I igen kan hjælpe mig videre i "klar til syn" af datterens bil, som forøvrigt er ret dejligt at fræse rundt i / kører min. 21-22 km på en liter diesel, hvilket jo indrømmet er en del mere en PEU 307, model 1,6 benzin.
v h: Niels