Forfatter Emne: Batteri  (Læst 5239 gange)

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Batteri
« Dato: 03. Februar 2015, 17:32 »
Hej
Er der nogen der kan fortælle, hvilken størrelse batteri min vogn er født med. Jeg har ikke kunnet finde oplysningerne i instruktionsbog. Haynes skriver 70, 80, 90 eller 120 amp, det blir jeg sgu ikke meget kloger af. Synes det er underligt at det ikke står mere præcist opført nogen steder.

T-hansen foreslår dette:
http://www.thansen.dk/product.asp?pn=779418136&n=764866931®nr=AW22485®nrregid=99542&tid=15901&group=2100&refloc=2

Min egen vurdering er at til sådan en lille motor, synes jeg at fra 70 amp og opad er helt overkill, vil selv gætte på 50-60 amp. Jeg er lidt forvirret?
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Batteri
« Svar #1 Dato: 03. Februar 2015, 17:54 »
 42, 50 og 60 amp
og det er alt efter udstyr, den skrabet model 42 amp, og har du klima og alt i udstyr så er det 60 amp
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Batteri
« Svar #2 Dato: 03. Februar 2015, 18:09 »
70amp det er hvis den er med automatgear

fx min 407 2.0 hdi 136 hp og automatgear den bruger 74 amp/680 ah

men de her små amp tal siger jo kun noget hvor meget strøm batteriet har, fx 74amp/680ah, der er de de 680 der siger noget hvor meget knald der er på starteren, når du skal starte
« Senest Redigeret: 03. Februar 2015, 18:28 af pug407aut »
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Batteri
« Svar #3 Dato: 03. Februar 2015, 18:32 »
Hej pug, tak for info, hvor har du fundet det?

Jeg er helt med på startstrøm osv. Min er jo nærmest uden udstyr, så tror jeg hopper på det 50/450 fra Exide
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Batteri
« Svar #4 Dato: 03. Februar 2015, 19:22 »
inde på servicebox
men når du skal søge data så brug refako.dk
http://www.refako.dk/batterier-39-til-peugeot-307-307-3ac-200008-16-16v-200008-(120015901)-personbil
53/540ah er ikke nogen skade til;)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Batteri
« Svar #5 Dato: 03. Februar 2015, 19:27 »
Ser så at onkel Harald har nogle, til meget billige penge.
44/360: http://www.harald-nyborg.dk/p6627/autobatteri-44ah-hoejre
60/580 http://www.harald-nyborg.dk/p6612/autobatteri-60ah-hoejre

Er der nogen erfaringer med dem, de koster jo kun det halve af kvalitetsbatteriet, men de er måske heller ikke mere værd.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

martin306xsi

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Batteri
« Svar #6 Dato: 03. Februar 2015, 22:51 »
Kør ned til din lokale mekaniker og giv måske 100kr. Mere for et varta batteri. Også er det monteret og alt. Kvaliteten på batterier er stor og nogle af dem fra onkel harald holder ikke 2 år. Og hvis du er i tvivl om hvilket batteri du skal bruge, står det på det gamle batteri ;)

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Batteri
« Svar #7 Dato: 04. Februar 2015, 07:15 »
Hej Ole S.

Hos os har vi "friske" batterier i begge biler - og det er;
Blå VARTA nr. D 24 / 12 v - 60A - 540A ....... Mål: (LBH) 242x175x190
Begge (næsten nye på købstidspunktet)  købt til meget små penge hos ophugger i nærområdet.  ...............   Positiv oplevelse.

vh:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Batteri
« Svar #8 Dato: 04. Februar 2015, 16:48 »
Hej Nibka
Er der skrald i sådan et Varta, hvad er meget små penge?
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.057
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: Batteri
« Svar #9 Dato: 04. Februar 2015, 18:42 »
Hej!
vores fimabil kører nu på 4 år på et onkek Hatald batteri:)
Det er en Opel Merriva 1.7 d
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Batteri
« Svar #10 Dato: 04. Februar 2015, 19:45 »
Hej igen.

Mit batteri købt for ca. 3 år siden - kontrolleret og en af de nye opladere sad på ca. 1 døgns tid, hvorefter ophuggeren foretog nogle målinger med et eller andet apparat - han sagde OK super batteri, og her betalte jeg kr. 200,-  (dette batteri er nu 4 år gl.)

For 1½ år siden satte vi tilsvarende brugt batteri i lillemors bil / kr. 300 (dette er nu 2 år gl.) Blev afmonteret fra en netop skadet bil med ødelagt bagende.

Ja der er spark i disse batterier,
dog er den grå VARTA model stærkere og også dyrere, men til en 1,6 benzin med beskedent udstyr er det nok "lidt for flot".

Da datteren havde sin Peu 106 diesel, kørte den i de 5 års ejerskab med (vistnok) et 70 amp. Branford-batteri fra Harald Nyborg.  Helt uden problemer.

Kan se BILTEMA også fører batterier für Autos.

Slut herfra:   Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Batteri
« Svar #11 Dato: 05. Februar 2015, 02:51 »
Jeg ville nok bare vælge et nyt, det med størst kapacitet der kan presses ned i kassen. Gider ik diskutere mærkevarer. Min gamle golf d havde kørt og startet i 6½ år med et T-swanzen batt, da jeg solgte den (det virkede stadig fint). Var det til en stor diesel gummiged på sdr. strømfjord -Grønland, kunne jeg sikkert godt lokkes til Varta :)
Det svarer godt nok ik på det oprindelige spørgsmål ;

"hvilken størrelse batteri min vogn er født med"
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)