Forfatter Emne: Udluftning efter skift af hovedcylinder  (Læst 3668 gange)

jop

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Udluftning efter skift af hovedcylinder
« Dato: 07. September 2015, 07:25 »
Peugeot 307 2.0 T6 HDI SW
Jeg udskiftede hyovedcylinder med en ny  - pedalen kunne langsomt gå i bund med den gamle. Den nye hovedcylinder blev ikke fyldt med bremsevæske før montering.
Efter udskiftningen er der lang pedalvandring efter at have udluftet på følgende måder jvf. Peugeot forskrifter.

1. 'Automatisk' udluftning med tryk på beholder med Gunsun Eezibleed Kit (i rækkefølgen venstre forhjul, højre forhjul, venstre baghjul, højre baghjul).
2. Manuel udluftning ved at pumpe bremsepedal (uden tryk på beholder men med jævnlige efterfyldninger og i samme rækkefølge).
3. Baglæns udluftning ved at presse bremsevæske fra calibre tilbage i systemet.
4. Udluftning af ABS blok med DiagBox der guidede igennem følgende trin:

- Motor standset, tænding til, Gunsun Eezibleed Kit monteret med 2 bar tryk, under udlyftning af de enkelte calibre pumpes med bremsepedalen med 3 sek intervaller for at forsyne ABS pumpen.
- Venstre baghjul udluftes i min. 25 sek  - fortsæt indtil der ikke komme bobler
- Venstre forhjul udluftes i min. ca 2 minutter (glemte at notere den eksakte tid)  - fortsæt indtil der ikke komme bobler (nu kan man høre ABS pumpen og klikken fra ABS enheden)
- Højre forhjul udluftes i 106 sekunder  - fortsæt indtil der ikke komme bobler (igen kan man høre ABS pumpen og klikken fra ABS enheden). Denne gang kommer der både bobler og urenheder ud.
- Højre baghjul udluftes i 86 sekunder - fortsæt indtil der ikke komme bobler. Herefter mistede DiagBox kommunikationen med styreboksen, måske var det da den gik i 'economy mode'
   
Efter denne procedure er der stadigvæk meget lang pedalvandring men bremserne kan iflg. DiagBox måling producere et tryk på 118 bar.

Spørgsmål:

- Hvor langt kom jeg i DiagBox ABS udluftningsproceduren - ville den normalt have afsluttet med højre baghjul eller ville der komme flere trin?
- De meget specifikke ABS udluftningstider som DiagBox foreslår - er det beregnede tider eller faste tider?
- Kan man disable 'economy mode' på en eller anden måde så det ikke generer DiagBox, elle hvordan holder man kommunikationen kørende uden at have motoren i gang?
- Hvordan får jeg den sidste luft ud af systemet? (når man tager trykket af Gunson Eezibleed kan man se at der er en luftlomme i systemet der presser væske tilbage i beholderen)

Mvh. Johannes
« Senest Redigeret: 07. September 2015, 07:26 af jop »
Johannes
Peugeot 307 2.0 T6 HDI SW

jop

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Udluftning efter skift af hovedcylinder
« Svar #1 Dato: 12. September 2015, 14:51 »
Update:
Den manuelle udluftning havde jeg foretaget alene og med motoren standset, med en dertil indrettet opsamlingsbeholder hvor enden af slangen er under væskeniveau i opsamlingsbeholderen.
Jeg ignorerede et par detaljer i Peugeots forskrifter for manuel udluftning: Motoren skal køre og der kræves to personer. Jeg gentog den manuelle udluftning efter forskrifterne - som jeg lige lister her for fuldstændighedens skyld:

Udføres med motor kørende i rækkefølgen venstre forhjul, højre forhjul, venstre baghjul, højre baghjul).
1. Let pedaltryk
2. Åbn udluftningsskruen ved caliber
3. Bremsepedal trædes i bund (det er jo en ny hovedcylinder, så det skulle nok gå)
4. Luk udludtningsskruen
5. Bremsepedal slippes

Denne cyklus gentages indtil der ikke er bobler i bremsevæsken.

Efter denne udluftning var pedalvandringen som normalt - selvom jeg synes den er blød når motoren kører og bremseforstærkern hjælper til.

Bilen bremser fint og er lige blevet godkendt til syn.
Johannes
Peugeot 307 2.0 T6 HDI SW