Forfatter Emne: EGR afblændinge  (Læst 2349 gange)

Roskilde

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 58
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
EGR afblændinge
« Dato: 09. September 2015, 11:01 »
Vil lige dele en lille solstrålehistorie med jer.

Jeg har en Peugeot 407 1,6 hdi som jeg er rigtig glad for.
Har tidligere haft en Passat hvor EGR var afblændet, og den kørte super godt efter indgrebet.

Efter i laaaannnngggg tid at have gennemsøgt nettet for historier om EGR afblænding på 1,6 HDI og stort set kun fandt gode ting om det, fik jeg købt en afblændingsplade på Ebay til cirka 50 kr.

Her til morgen har jeg så monteret den. Det var egentlig ganske simpelt, dog til tider en pain in the ass at komme til, men det lykkedes og pladen sidder der nu.

Fulgte den her vejledning, dog er den til en Ford Focus TDCI, men samme opbygning og stort set samme motor.
http://www.fordownersclub.com/forums/topic/42915-guide-fitting-egr-blanking-plate-16tdci-engine/
Jeg brugte også den her video(på fransk desværre)
https://m.youtube.com/watch?v=n5zZRCbfCXM

Manden i videoen afmonter brændstoffiltret, det gjorde jeg dog ikke. Jeg skubbede bare filtret så langt ud jeg kunne, så kunne mit værktøj sagtens komme ned og fjerne filterholderen.

Har lige været ude på en 30 km tur med både landevej og motorvej, og jeg må siger jeg ikke fatter jeg ikke har gjort det før. Bilen kører meget roligere, mere blødt kan man vel kalde det, og den trækker fra lavere omdrejninger end den gjorde før. Kører virkelig fantastisk nu, så må jeg se om det holder for altid. Det som om den lige fik mange flere hestekræfter og momentet virker også som om lige fik en skud steroider:o

Den kaster en fejlkode af sig når jeg sætter min computer til, men den forbliver i det gemte og kommer ikke op på instrumentpanelet.

Jeg er virkelig skruemongol, men det tog 1.20 time at montere, bare se videoen og vejledningen, så er man godt på vej. Det er ikke så svært B)

Kan kun sige, gør det, hvis man ikke allerede har gjort det:D

En lille solstrålehistorie fra Roskilde:;)

MVH En glad Henrik

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: EGR afblændinge
« Svar #1 Dato: 09. September 2015, 12:21 »
er der et 6mm hul i pladen, hvis ikke så kan det være det der giver fejlen
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Roskilde

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 58
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: EGR afblændinge
« Svar #2 Dato: 09. September 2015, 14:47 »
Nej. Pladen er hel uden et hul i. Har læst mig til at den fejl den kaster op på computeren ikke skulle gøre skade, og man roligt kan ignorerer den. Skal nok melde tilbage efterhånden som jeg har fået kørt noget mere i bilen. Foreløbig et det bare super duper;)

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: EGR afblændinge
« Svar #3 Dato: 10. September 2015, 20:26 »
Din luftgennemstrømning i luftmassemåleren  bliver højere med mere brændstofforbrug til følge   , der skal være  3 mm hul i  men det er ikke brugt på en DV6   det var kun på 2,0 man gjorde det pga småhuggeri

Roskilde

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 58
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: EGR afblændinge
« Svar #4 Dato: 11. September 2015, 22:53 »
Har kørt cirka 250 km med pladen på nu, og kan godt se mit km/l ikke er helt så flashy som før, dog ikke langt fra normalen. Så afmonter pladen og borer et 6-7 mm hul i.
Det må snyde elektronikken og får det tilbage til nærmest normale tilstande. Ellers kører bilen rigtig godt med pladen monteret.

Roskilde

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 58
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: EGR afblændinge
« Svar #5 Dato: 14. September 2015, 11:41 »
Så fik jeg boret et 6,5 mm hul i pladen. Og hvis jeg syntes den kørte godt før med pladen, så må jeg sige den kører endnu mere fantastisk nu. Mit brændstofforbrug er også mere normalt, og motoren siger lidt mindre. Så nu er alt perfekt, og som det skal være.