Forfatter Emne: Rat ryster  (Læst 4527 gange)

Leo

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Rat ryster
« Dato: 15. September 2015, 08:56 »
Når jeg kører omkring 80km/t synes jeg rattet ryster lidt, og kører jeg over 100km/t og bremser, ryster bilen lige voldsomt nok.

Har kørt med nogle skæve alu fælge en måneds tid, hvor hele bilen rystede konstant. Nu fik jeg så andre hjul på, hvilket afhjalp problemet meget, men der er stadig problemer når jeg bremser.

Kan bremseskiverne være blevet skæve eller noget?
206 S16 .....

AllanLarsen

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 51
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rat ryster
« Svar #1 Dato: 15. September 2015, 15:50 »
Jeg har foruden min 406, en polo fra 96 på sidelinien som også havde det problem med at den rystede kraftigt, da jeg gik fra 15" ned til 13" som de desværre er født med og desuden ser røvkedelig ud med, så stoppede alle rystelser.

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rat ryster
« Svar #2 Dato: 16. September 2015, 22:43 »
Ja skiverne er skæve  , eller et punkt med rust hvis f.eks bilen har stået længere tid i fugtigt vejr kommer hvor klodsen har stået   , men skævhed er nok mest sandsynligt

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 977
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Rat ryster
« Svar #3 Dato: 17. September 2015, 07:27 »
Vil også sige det er skiverne.. så brug du bare lidt tid på dem så de bliver skiftet
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

Leo

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 19
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rat ryster
« Svar #4 Dato: 21. September 2015, 09:12 »
Skiftede fra 17" til 15". Nu ryster rattet slet ikke, kun ved omkring 80km/t.

Tror ikke det er rust. Har kørt et par 1000km siden jeg fik bilen, og synes det er blevet værre. Især de sidste 14 dages tid, er det blevet eksponentielt værre!

Må prøve at skifte skiverne så, for det er som om abs'en er meget aktiv ved høj fart. Bilen ryster og bremsepedalen hopper op og ned.
206 S16 .....

martin306xsi

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 66
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rat ryster
« Svar #5 Dato: 21. September 2015, 21:35 »
Hvis den ryster ved 80km/t og du ikke bruger bremsen tror jeg ikke det er skiverne der er skæve eller det eneste problem. Ville nok starte med at kigge hjulophæng/styrekugler efter for slør evt få prøve bremserne i et bremsefelt, så kan du jo hurtigt se om de er skæve.

Bo-b

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 45
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rat ryster
« Svar #6 Dato: 22. September 2015, 19:02 »
Du kan også tage et kig på fine fælge.  Se hvilke der er flest  vægt klodser på.  
Sæt dem med flest gram sammenlagt bag på.  

Det anbefales at man ikke sætter over 60 gram på i alt pr. Fælg.

Men selv en afbalanceret fælg kan ryste.  Dækket kan være skævt. Eller fælgen kan have en skade.  Det ser man nemt i en afbalancerings maskinen om den hopper på nogen måde :)
// Peugeot 206 cc 2.0 2001

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Rat ryster
« Svar #7 Dato: 23. September 2015, 21:13 »
Citér
Bo-b skrev:
Du kan også tage et kig på fine fælge.  Se hvilke der er flest  vægt klodser på.  
Sæt dem med flest gram sammenlagt bag på.  

Det anbefales at man ikke sætter over 60 gram på i alt pr. Fælg.

Men selv en afbalanceret fælg kan ryste.  Dækket kan være skævt. Eller fælgen kan have en skade.  Det ser man nemt i en afbalancerings maskinen om den hopper på nogen måde :)

Du kan ikke bruge den med grammen til det helt store, en fælg med fx 100 gram kan faktisk godt køre bedre som et venstre forhjul, da det er hvordan hjulet køre der bestemmer om det er en højre baghjul eller et venstre forhjul :)
« Senest Redigeret: 23. September 2015, 21:15 af pug407aut »
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Griffe07

  • Gæst
RE: Rat ryster
« Svar #8 Dato: 08. Januar 2016, 23:03 »
Der skal ikke meget til at skabe selvsving i en slidt undervogn. Du skriver ikke meget om din 206, men den trænger sansynligt til en renovering. De er ikke for solidt skruet sammen fra ny.
Det skal jeg til på en 2008 med ca 150000 på bagen. Købt fra ny.
Kom der skodfælge på den ville den helt sikkert arbejde for meget.
lejer+nav, Bærearmssæt, styrestaænger, stabilisator bøsninger og pendul stænger. Komplet nyt fjeder-dæmper system. digital sporring.

Bagbrosbøsninger plus dæmper.

Delene købes billigt i god kvalitet i tyskland.

Min erfaring siger mindst bøvl med stålfælge. Hav altid rene let smurte anlægsflader.

Udover afbalancering kan dækkene være forrsat og "hoppe". Så kan de evt raspes af.

Citér
Leo skrev:
Når jeg kører omkring 80km/t synes jeg rattet ryster lidt, og kører jeg over 100km/t og bremser, ryster bilen lige voldsomt nok.

Har kørt med nogle skæve alu fælge en måneds tid, hvor hele bilen rystede konstant. Nu fik jeg så andre hjul på, hvilket afhjalp problemet meget, men der er stadig problemer når jeg bremser.

Kan bremseskiverne være blevet skæve eller noget?