Forfatter Emne: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307  (Læst 3520 gange)

kristofferkb

  • Gæst
Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Dato: 21. November 2015, 15:16 »
Hej Forum,
Jeg har i længere tid bøvlet med manglende lys ved knapper i midterkonsol på 307 st. car fra 2005.
Nu er alle pærer tilsyneladende sprunget så det i mørke er lidt svært at regulere varme, blæser osv.

Er der nogen der ved om man nemt kan skifte pærerne og kan forklare hvorden dette gøres?

På forhånd tak :)

/Kristoffer

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Svar #1 Dato: 21. November 2015, 19:29 »
Jeg har lavet en guide med billeder, du må lige søge lidt på forum.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
« Senest Redigeret: 21. November 2015, 19:32 af Ole S »
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

kristofferkb

  • Gæst
RE: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Svar #3 Dato: 21. November 2015, 20:45 »
Hej Ole,

Mange tak for svar og for linket - jeg har selvfølgelig med det samme været ude i mørket i forsøget på at hive de defekte pærer ud for at bestille nye LED..... men desværre blev jeg lidt for ivrig og fik skilt det sorte plastik fra det hvide bagstykke :(

På vedlagte billede ser du hvordan "situationen" ser ud lige nu, og mit problem er nu at jeg ikke kan samle det hvide og sorte stykke igen. Det er simpelthen ikke muligt at få alle tingene til at ramme de rigtige steder.

Så jeg tror desværre eneste udvej er at få hele "boksen" ud og så samle det, og så montere det igen.

Har du en ide til hvordan jeg får det hele ud, for der er jo både stik og så det kabel der styrer blæseretning, og disse skal vel afmonteres?
Jeg synes jeg har forsøgt at lirke det ud uden at afkoble det hele, men det lader sig ikke sådan lige gøre :(

Håber du eller en anden kan hjælpe mig med svar!

MVH
Kristoffer
« Senest Redigeret: 21. November 2015, 20:46 af kristofferkb »

kristofferkb

  • Gæst
RE: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Svar #4 Dato: 21. November 2015, 21:26 »
Hej igen Ole,

En lille opfølgning:
Jeg har nu fået de to kabler af "boksen" ved at fjerne sådan to klips, og kunne så lirke boksen ud af "hullet" hvorefter jeg frakoblede EL-ledningerne/stikkene.
Nu sidder jeg så og samler den hvide og sorte del, men på billedet herunder ser du en "dims" som jeg ikke rigtigt ved om stammer fra indeni boksen eller om den er en anden del til alt plastik osv jeg skilte af... har du set sådan en dims før?

Jeg er jo lidt nervøs for om det er noget der skal bruges til det elektriske...?

MVH
Kristoffer

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Svar #5 Dato: 21. November 2015, 22:24 »
Øhh det ligner et voldtaget el-stik.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Svar #6 Dato: 21. November 2015, 22:28 »
Er der ikke en ledning der mangler et sik
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

kristofferkb

  • Gæst
RE: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Svar #7 Dato: 21. November 2015, 22:41 »
Hej igen Ole,

Ja,jeg synes også det lignede en slags beskadiget kabelsko eller lignende... men der er ikke antydninger af lodninger på den eller i det hele taget antydninger af at den skulle have siddet sammen med noget andet elektrisk....

Så her for lidt siden testede jeg lige den samlede boks ude i bilen, og mindsandten om ikke ALT elektrisk virker.... :)

Så jeg tror jeg "glemmer" den lille dims og håber at den blot var til for samling af noget plastik eller noget i den stil.

Tilbage er blot at få indkøbt de to pærer som er røget - du havde sådan nogle smarte LED i din guide, hvor kan jeg købe den slags? Og er der noget jeg skal tænke på med farve i LED osv?

MVH
Kristoffer

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Svar #8 Dato: 21. November 2015, 22:57 »
Mine er købt på ebay fra kina land, der kan dog godt gå op til 4 uger med levering. Så det vil du nok ikke vente på. Aner ikke hvor de ellers lige kan findes.

Jeg valgte hvide, de lyser fint. Skal det skilles ad igen, ville jeg nok forsøge med en gul/orange, for at få en belysning der passer lidt bedre til det andet lys i instrumentering.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

kristofferkb

  • Gæst
RE: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Svar #9 Dato: 21. November 2015, 23:06 »
OK, tak for hjælpen med både guide osv.
Jeg forsøger lige at google T5 lidt for tror ikke jeg vil vente på ebay-levering :)

God pointe med hvid kontra gul/orange - jeg troede dog at selv hvis man valgte hvid at den så fik den farve som resten af instrumenterne da jeg jo kunne se da jeg skilte det ad at den lyser igennem orange plast?

Fortsat go weekend!
MVH
Kristoffer

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Svar #10 Dato: 22. November 2015, 09:05 »
Mit midterkonsol har sgi aldrig været så pænt orange, som resten af instrumenteringen.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

kristofferkb

  • Gæst
RE: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Svar #11 Dato: 22. November 2015, 21:00 »
Hej Ole,

Hermed følger sidste opfølgning på min lille "sag" vedr. pæreudskiftning :)

Det viser sig at den lille metaldims jeg ikke vidste hvor stammede fra, det er en af siderne til fatningen for pæren. Den manglede ikke i de fatninger jeg havde afmonteret, så det må stamme fra en pæreudskiftning af forrige ejer af min bil.

Jeg endte med at bruge "almindelige" 1,2W pærer igen (og altså ikke LED) - Jeg købte dem i sæt af 2 stk. Osram-pærer for 30 kr/sæt hos T. Hansen, så det var lige til at overkomme.

Herunder er billede af midterkonsol hvor jeg både har skiftet de to pærer ved varmereguleringen og de 3 pærer oppe i uret, samt den i askebægeret.

Endnu engang tak for hjælp/sparring og god aften :)

/Kristoffer

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Skifte pærer i midterkonsol, Peugeot 307
« Svar #12 Dato: 22. November 2015, 23:05 »
Det var så lidt.
Ja man blir sgi så glad, når der er lys i alle pærer. :)
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002