Forfatter Emne: Håndbremse hænger på 307 st car  (Læst 3975 gange)

kristofferkb

  • Gæst
Håndbremse hænger på 307 st car
« Dato: 27. November 2015, 23:43 »
Hej Forum,
Har fået renset+smurt bagbremser på min 307 st car fra 2005 på et værksted (skiver og klodser er relativt nye).
Værkstedet blæste også rustfjerner ind i håndbremsekablet bag gummimanchetterne på bagkaliperne.
Men desværre hænger håndbremsen stadig lidt i det (den plejer normalt kun at hænge i frostvejr men nu gør den det hele tiden).
Nogen der har et bud på årsag og en nem løsning?
Kan man feks smøre selve den lille arm som håndbremsekablet sidder fast på på kaliperne?
Og hvis ja er det så WD40 for at løsne lidt op eller er det et NoGo?
Mvh
Kristoffer

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Håndbremse hænger på 307 st car
« Svar #1 Dato: 28. November 2015, 08:17 »
Hej.

Ja kender det godt.
I første omgang er det nok lettest, at få fat i en spec. fjeder til montering mellem håndbremsearmen (som går ind bag i kaliberen) og det faste stykke, (som er påspændt kaliberen).
Eftersom der åbenbart ikke er fjeder på nævnte arme, så må det være en LUCAS kaliber.  BOSCH kaliber har fjederen monteret.  Men heldigvis er Lucas kal. forberedt til disse fjedre.

Fjederen kan købes hos f.eks. reservedelsleverandør Auto-G, (sikkert også andre leverandører).  Peugeot har dem ikke / ej heller Thansen.

NB: Nu har jeg efterhånden monteret på 5 "Lucas-biler" og de første 3 sæt afmonterede jeg på Bosch kal. hos en hugger, der sender kaliber til genbrug / renovering.    
Men det er nu sjovere at købe en ny = næsten ingen prisforskel.................    Husk at smøre stemplet forfra med tyndt silikonefedt (ind under gummibælg).

vh:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

kristofferkb

  • Gæst
RE: Håndbremse hænger på 307 st car
« Svar #2 Dato: 28. November 2015, 08:28 »
Hej Niels,
Tak for svar - det lyder til at være en god løsning med sådan en fjeder!
Kunne du evt. lokkes til at sende mig et link? Jeg ved nemlig ikke lige hvad jeg skal søge efter.
Er fjederen til at montere hvis bare jeg afmonterer baghjul?
Mvh kristoffer

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Håndbremse hænger på 307 st car
« Svar #3 Dato: 28. November 2015, 10:00 »
Hej igen.

Det vil jeg gerne, men kun via alm. mail, da jeg ej behersker billedbehandling her, så:
klik på mig i forfatter.....og....du får der min mail adr. ......den klikker du på og åbner, derefter afsende.

Jeg vil så begå et par billeder m.v. og afsende disse til dig på din mail.

vh:  Niels
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000

kristofferkb

  • Gæst
RE: Håndbremse hænger på 307 st car
« Svar #4 Dato: 01. December 2015, 22:08 »
Kære Niels og forum,

Som opdatering/afslutning på denne tråd så kan jeg oplyse at jeg har købt en fjeder til hver bagkaliber og monteret dem (meget nemt uden brug af værktøj) som I kan se på vedlagte billede. Fjedrene trækker nu bremsearmene tilbage så bremsen ikke hænger når håndbremsen har været aktiveret.
Fjedrene fås tilsyneladende kun i løsvægt meget få steder (de fleste ville gerne "bare" sælge mig en ny kaliber), og jeg købte mine hos Auto-G i Holstebro.
Tak til Niels for god hjælp til forklaring af løsning og for at henvise mig til Auto-G i Holstebro :)

MVH
Kristoffer
« Senest Redigeret: 01. December 2015, 22:12 af kristofferkb »

KHJ

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.929
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Håndbremse hænger på 307 st car
« Svar #5 Dato: 03. December 2015, 22:00 »
Citér
kristofferkb skrev:
Hej Forum,
Har fået renset+smurt bagbremser på min 307 st car fra 2005 på et værksted (skiver og klodser er relativt nye).
Værkstedet blæste også rustfjerner ind i håndbremsekablet bag gummimanchetterne på bagkaliperne.
Men desværre hænger håndbremsen stadig lidt i det (den plejer normalt kun at hænge i frostvejr men nu gør den det hele tiden).
Nogen der har et bud på årsag og en nem løsning?
Kan man feks smøre selve den lille arm som håndbremsekablet sidder fast på på kaliperne?
Og hvis ja er det så WD40 for at løsne lidt op eller er det et NoGo?
Mvh
Kristoffer


Kablerne må slet ikke smøres  , de løber i en slags teflon rør  og når der kommer smøremidler i dem går det helt galt

nibka - 307

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 185
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Håndbremse hænger på 307 st car
« Svar #6 Dato: 04. December 2015, 07:31 »
Hej igen.

Ja der kan snildt være vand i 307 bremsekablerne - grundet den måde kablet er ført, hvilket danner "en dal / lomme" på kablerne......  Et forslag jeg har gennemført på en SW model er:

Løsn / klip kabelfikseringen ude ved hjulet - og frigør selve kablet fra den bevægelige arm - stik forsigtigt et tynd søm ind mellem gummimanchetten og kablet - bøj kablet ned mod gulvet og læg et eller andet over det - lad kablerne "hænge" nedadbøjet" natten over.   Du vil opdage at næste morgen kan gulvet være ret så fugtigt der.  Ved genmontering skal yderkablet igen fastgøres til den faste arm på kaliberen, hvilket kan gøres med en bredt plast-kabelstrip eller lille metalspændebånd...........Så bliver det spændende at se - om fjederen kan klare opgaven en kold vinterdag.  

Da jeg i sin tid kørte MAZDA 626 afmonterede jeg de 2 kabler og hængte dem op i fyrrummet til næste dag - der blev frigivet forbavsende meget vand.  

Omvendt - spar alt det besvær - smid nye håndbr.kabler på bilen / Krogslund Auto sælger til overkommelig pris.

vh:  Niels
« Senest Redigeret: 04. December 2015, 09:02 af nibka - 307 »
PEU 307, 1,6 Benzin HB - årgang 2002 - kørt km. 311.000