Forfatter Emne: Forvarmings problem 407  (Læst 2720 gange)

Peugeot 407 sw

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Forvarmings problem 407
« Dato: 25. Februar 2016, 16:40 »
hei,, er ny bruker her,, er norsk men bor i DK,, håper det går bra :-))

kontrollampen til forvarming i instumentpanelet som skal lyse når jeg slår på tenningen,, den lyser ikke..

nå har jeg problemer med å starte når motor er kold,, det tar ca 15-25 sek før motor starter, desto koldere det er ude,, jo vanskligere er det å starte motor.. jeg skiftet gløde rør,, 2 av dem var deffekt.. skiftet gløderør relæ,, men det hjalp ikke... der er spenning inn på gløderørs rele på pinne 4 og 5 (12volt) men relæ slår ikke inn,, testet med ett annet relæ hvor jeg tvangs innkoblet releet,, slik at 1,2,6,7 på rele får spenning og forsyner gløderørene,, fårstår det slik at det er pinne 3 og 8 på relæ som får relæ til å koble inn...

men,, så har jeg lest lidt,, er også relæ styrt av en temp. føler??? hvor ligger denne???

hvis den gir feil verdi til relæ,, så kobler det måske ikke inn???

noen som har litt kunnskap om dette??

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.053
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
RE: Forvarmings problem 407
« Svar #1 Dato: 25. Februar 2016, 18:01 »
Hej!
Velkommen...
.. hvis nogen kender svaret på dit spørgsmål skal du nok høre...
... ingen grund til at stille samme spørgsmål flere gange.. ;-)
En hdi er i øvrigt ikke særligt følsom over for kulde eller kold motor..
.. starter fint ned til meget mere kulde end vi har nu , uden forvarmning..
mvh
« Senest Redigeret: 25. Februar 2016, 18:04 af superpjok »
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

Peugeot 407 sw

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Forvarmings problem 407
« Svar #2 Dato: 28. Februar 2016, 11:18 »
Hei igen.. Ikke fått noen tips her,, så kjører tirsdag til værksted for en diagnose test,,så ser vi😁 er det noen som kjenner noen i området rundt Vejle som har en slik tester?

Peugeot 407 sw

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Forvarmings problem 407
« Svar #3 Dato: 02. Marts 2016, 14:19 »
så fikk jeg bilen tilbake fra værksted....  der var ingen feilkoder ??? men en temperaturføler ble skiftet(farge grønn) den føler på temp i kjølevæske, sitter på høyre side under luftinnsugsrør. denne føler bestemmer når gløderør skal kobles inn ble jeg fortalt. Når man kobler fre føler,,tror ecu at der er mer enn minus 40 grader og indikasjonslampe i dachbord tenner.. men så det store spørsmål,, ble også fortalt at der ikke er behov for forvarming hvis temperaturen er over 5 grader ude,,eller om kjølevæsken i motor holder mer enn 5 grader,  så da vil ikke indikasjons lame for forvarming i instrumentpanel lyse.. tidligere har forvarmings lampen  alltid lyst når tenning blir satt på, men mulig dette ikke har hvert riktig,, mulig denne tempføler har hvert dårlig i lang tid,, ikke ved jeg :-) er det noen som har noen erfaringer på dette? om når skal forvarmingslampen lyse ?

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Forvarmings problem 407
« Svar #4 Dato: 03. Marts 2016, 00:44 »
Den lyser kun ca et halvt sec men den forvarmer i ca 3 min
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Peugeot 407 sw

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Forvarmings problem 407
« Svar #5 Dato: 03. Marts 2016, 08:05 »
takk for svar :-)

 I dag var der 0 grader,, blien har stått stille siden kl 1500 i går,, så motoren er kold..setter nøkkelen i tenningen og dreier ,, alle lamper lyser i panelet, men ikke forvarmings lampen,, er nesten 100% sikker på at den ikke lyste i 0,5 sek,,  så jeg åpner panser til motor og frakobler føler til kjølevæsken og forvarmings lampen tenner og lyser i 5 sek,, derefter slukker den,, jeg prøver å starte, starteren dreier motor 4-5 runder,, og motor starter uten noen som helst problemer,, men feilmelding kommer at temp føler er frakoblet,, så tilkobler føler igen og alt er normalt.  super,,

men jeg er sikker på at problemet ikke er helt løst enda... forvarmings lampen har altid lyst i ca 5 sek tidligere før den helt stoppet med å lyse... så jeg skal igen dobbeltsjekke føler og måle  om relæ kobler inn .. selv om forvarmings lampen ikke lyser,,

fortsettelse følger :)

Peugeot 407 sw

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Forvarmings problem 407
« Svar #6 Dato: 04. Marts 2016, 12:41 »
noen som vet hvor mange ohm denne føler skal ha ?

jeg demonterte føler,, ved 4 grader målte den ca 11k ohm,, forvarmings lampen lyser ikke..
derefter la jeg føleren i fryseboks i 1 time,,, ved minus 18 grader,,, monterte den så hurtig på og satt tenning på,,, forvarmings lampen lyste i ca 5 sek,, motor startet med det samme uden problemer,,,

kjører til værksted og forhører meg om dem ved noe om modstanden i den føler...

fortsettelse følger.....