Forfatter Emne: Håndbremseproblemer 406  (Læst 2913 gange)

Jakob J

• Gæst
Håndbremseproblemer 406
« Dato: 24. Marts 2016, 13:08 »
Hej

Er ved at klargøre til syn, og mente egentlig at jeg var klar. Bremseprøven på håndbremsen var dog langt fra imponerende.

Inden denne havde jeg skiftet bremsebakkerne (det er en model med den kombinerede skivebremse og tromle løsning) og testet kablerne ved at sikre at det gik let i begge sider. Ingen nævneværdig modstand at mærke.

Efter montering af de nye bakker testede jeg lige hele systemet inden skiverne kom på. Jeg kunne fint trække håndbremsen op uden den store modstand. På med skiverne igen og færdig. Efterfølgende var jeg dog ikke imponeret af bremsekraften, hvilket bremseprøven jo så også viste.

I dag har jeg hevet skiverne af igen og kan konstatere at den nye bremsebakker bestemt ikke er pæne mere :( De er færdige.

Hvordan i alverden kan det ske? Jeg justerede dem ud til skiverne og løsnede dem så lidt igen, så hjulet drejede frit rundt.

Efter jeg fandt ud af at de ikke bremsede som de skulle har jeg under kørsel flere gange forsøgt at slide bakkerne til ved at aktivere håndbremsen.

Lige nu ved jeg ikke rigtigt hvor meget jeg skal skifte. Hælder til at skifte alt fra kabler til skiver, klodser + bakker. Men hold op hvor er det træls at lave noget om, som lige er (troede jeg) lavet.

Jakob J

• Gæst
RE: Håndbremseproblemer 406
« Svar #1 Dato: 24. Marts 2016, 13:10 »
Sådan ser den ene skive ud.

Jakob J

• Gæst
« Svar #2 Dato: 24. Marts 2016, 13:19 »
Og hvor vil I så i øvrigt købe nye dele henne?

Bakkerne her er fra T Hansen (ikke at det nødvendigvis er bakkernes skyld), men vil bare være sikker på, at jeg næste gang sætter noget ordentligt på.

Uanset om det er T Hansen, Høyer eller Krogslund kommer delene vel samme sted fra...

406st

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 24. Marts 2016, 18:29 »
Hmm... min egen oplevelse er at bagbremserne inkl håndbremsen på 406eren ikke er bilens stærkeste side. Sørg for at rense rusten godt af på indersiden af tromlen og på bakkerne og hvis du "sliber" dem til ved at aktivere håndbremsen under kørsel, vil jeg anbefale at gøre det ved lav fart. Jeg trækker som regel håndbremsen tre klik og justerer så bakkerne helt ud mod tromlen gennem det lille hul i tromlen. Herefter tager mine bakker fint fat, selvom de er gamle (originale i øvrigt).

Jeg motionerer jævnligt håndbremsen ved lav fart og bremsen holder fint bilen på skråt underlag, men min håndbremse er ikke super effektiv til at nedbremse bilen i fart.

VH
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

KHJ

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 26. Marts 2016, 16:48 »
Hvis mekanismen mellem bakker og kabel er iorden synes jeg ikke der er nogen problemer   , håndbremsekablet skal være slækket af  og så just du bakkerne på tandskruen igennem hullet i tromlen  og just kablet til sidst  så synes jeg det virker hver gang   , og den skal også bare kunne holde bilen på en stigning på 18%

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 26. Marts 2016, 18:44 »
Mit bud er at de har været justeret for stramt, siden de er rykket af så hurtigt.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Jakob J

• Gæst
« Svar #6 Dato: 27. Marts 2016, 20:04 »
Hej igen

Tror også de har været justeret for stramt. Måske hængt en anelse i kablet og dermed rørt tromlen under kørsel.
Jeg har købt nye kabler, skiver/tromler, bakker og klodser. Så er det hele nyt og jeg får forhåbentligt ingen problemer næste par år.
Tromlerne virker desværre rillede efter denne omgang og det kan ikke betale sig at dreje dem af ift prisen på nye synes jeg.