Forfatter Emne: Motor olie  (Læst 2479 gange)

michaelsjepsen

• Gæst
Motor olie
« Dato: 05. September 2006, 15:55 »
Hej

Man kan få en olie hos T Hansen til billige penge, men er den lige så god som de dyre ???

Michael

JR Peu406geot

• Gæst
RE: Motor olie
« Svar #1 Dato: 05. September 2006, 20:55 »
Jeg plejer at sige, vil man tage chancen for at spare 100-200 om året ???

Jeg tror at pris og kvalitet hænger sammen i denne verden, sådan er det bare !!

405 turbo 16

• Gæst
RE: motorolie
« Svar #2 Dato: 08. September 2006, 22:50 »
hejsa

der er kun en ting at sige til det med billig olie

hvis du bare har din bil lidt kær så ville der være det samme, hvis du indvitere din kæreste på middag og slæber henne med ned på den lokale pizza bar og byder på en slice, hvor hun istedet faktisk fortjæner en middag på dangleterr

lad vær med at spar på pengene det er hværtfald det forkerte sted at spare

hilsen thomas

ps. for iøvrit er de fleste billige olier re-rafinedered olie uden at komme med en lang forklaring om kemi og processen så vil sige at de er varme behandlet om filtret ikke mere.

michaelsjepsen

• Gæst
« Svar #3 Dato: 09. September 2006, 08:02 »
Hej

Det lyder ikke til at den billige olie er god.

Man ser jo tit at de billige varer er mindst lige så gode som de dyre.

Men der skal helt sikkert en god olie på bilen, så den ikke tager skade.

Tak for de gode indlæg !

MichaelB)

jan dyhr

• Gæst
« Svar #4 Dato: 09. September 2006, 20:16 »
Oliekvalitet er ikke uvæsentlig, prøv feks . at tjekke REDLINEOIL's hjemmeside på www.redlineoil.com, der står en del om hvorfor nogle olier er bedre ( og dyrere ) end andre.
Der er også en dansk side om REDLINEOIL: www.classicare.dk
Mvh Jan

kazz

• Gæst
« Svar #5 Dato: 10. September 2006, 20:28 »
For en del år siden lavede Jydsk teknologist institut en større undersøgelse af en række olier, både ren mineralske og delsyntetiske.
og ikke mindst olier til meget forskellige priser.
Jeg husker ikke de nærmere detaljer, men den billigste olie kan jeg huske var fra Ok og kostede under 1/4 af den dyreste som var med i testen.
Den eneste større forskel der var på olierne, var deres evne til at indkapsle og udskille sodpartikler, smørreegenskaberne var der ikke megen forskel på.

Konklusionen var at til alm kørsel, med en helt normal familliebil, kunne man trygt køre på de billige olier, blot anbefalede man at man skiftede olien lidt oftere (for hver 5000 km) hvorimod nogle af de dyre olier kunne køre lidt længere, uden at man dog tog stilling til hvor langt.

Om man vil ofre flere hundrede kr. på et olieskift er vel en smagssag, men man kan efter min mening roligt køre på en billig olie.
Dog vil jeg personligt nok vælge en mellemklasseolie, nok mest for forfængelighedens skyld *S*

Kører man i en toptunet racer, vil tingene helt klart se noget andeledes ud, og her bør man nok kigge olien lidt efter i sømmene

JR Peu406geot

• Gæst
« Svar #6 Dato: 10. September 2006, 22:31 »
Selvfølgelig kan man da køre på de billige, men hvor er det lige besparelsen er, når man f.eks. skal skifte det for hver 5000 km. og man kan køre 20000 på en "dyr" olie :o