Forfatter Emne: Tågelys bag virker ikke.  (Læst 7696 gange)

Pressi

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Tågelys bag virker ikke.
« Dato: 29. August 2016, 13:25 »
Hej:)
Der er tale om en peugeot 406 stationcar 2.0 hdi fra 2000.

Min bil dumpede til syn, tog mine lygte kasser af og de var fuldstændigt rustede. bummelum bytte om til nyt uden rust, men satme stadig ingen lys.

Har tjekket sikringen i kabinen og den var fin. Har målt strømmen, og jeg får de 11v til det normale bagerste lys, i samme lyskasse,  men 0 volt til tågelyset.

Er der nogle der har nogle tips som man måske ikke er klar over ? Nogle diagrammer? Er der et relæ til det tågelys? Der er vel kun en defekt ledning tilbage som mulighed, nogle der har kendskab til hvor ledningerne kører hen efter de kommer ind fra bagklappen ?

Holt

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Tågelys bag virker ikke.
« Svar #1 Dato: 29. August 2016, 18:24 »
Hvis din bil har anhængertræk, er der nogle stik der har en kontakt til at afbryde tågelyset, denne kontakt har det med at hænge i afbrudt stilling efter noget tid.

Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Pressi

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 29. August 2016, 18:51 »
Interessant du nævner det, først lidt forklaring.
Tidligere ejer har ganske enkelt klippet kablet til anhænger trækket, hans forklaring husker jeg som noget der giver god mening, husker ikke helt hvad den var dog.
Men resultatet er at det kabel nu er none fixable... -.-

Jeg lagde i øvrigt mærke til at sikringen til netop anhænger lyset var smeltet idag. det var den ikke for et par uger siden (Har været på ferie)

Men den kontakt du snakker om, den må jeg lige se om den kan sidde et sted og er eftermonteret :) Tak for tippet.

Holt

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 29. August 2016, 21:15 »
Kontakten ville have siddet i stikket, så den blev påvirket af stikket fra en anhænger, hvis den har været tilstede skal du finde det sted kablet sidder på bilen, og bringe forbindelserne tilbage til original. Der vil så være en ledning der er klippet over, og ført til stikket og retur.

Holt
Fartpilot monteres:
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

superpjok

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Klovborg
« Svar #4 Dato: 30. August 2016, 06:34 »
Hej!
Der er en samling i bagagerummets højre bagerste side bag panelerne, så vidt jeg husker ved den bagerste stolpe, lyserød ledning på min, men farverne kan skifte..
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

Pressi

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 30. August 2016, 11:34 »
Ja det er der de kører op fra anhænger trækket :)

Men har nu målt over sikringen i sikringboksen i kabinen, den sender de næsten 12 volt ud til tågelyset når jeg slår det til. Og så er der vel intet mellem den sikring og pæren udover et kabel? hvor jeg så må kunne konkludere der er et knækket kabel?

Hvis jeg har ret i den konklusion, har i så nogle tip til hvor jeg skal kigge først efter knækket på ledningen ?

Pressi

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 30. August 2016, 15:22 »
Og så vil jeg da lige tilføje om det er noget i ville sende den på værksted med? Det kan jo hurtigt blive et stort arbejde for den private, men hvis de f.eks har værktøjet til at bestemme cirka hvor kablet er knækket så det jo et noget hurtigere arbejde for dem, men hvis de typisk ikke har det så kan jeg lige så godt selv gøre det, eller ihvertfald tage de fleste paneler væk osv. :)

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 30. August 2016, 16:51 »
Tror du skal få det hele bragt iorden, stikket ved anhængertræk skal jo også virke til syn, selvom de næppe kontrollerer det. Men du kan vel få brug for det en dag.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

Pressi

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 30. August 2016, 17:04 »
Jeg har pillet anhænger trækket af, det må ikke længere være på når kabel anordningen er i uorden.

Og ja det skal bringes i orden, spørgsmålet er bare om det kan betale sig med et værksted kontra timerne man selv skal bruge.

Ole S

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 30. August 2016, 19:48 »
Jamen det kommer jo helt an på hvad du regner din egen timeløn til. ;)

Hvis ikke mekanikeren kender til det eksakte problem, kan der jo hurtigt gå nogle timer med det. Og så er der jo forsvundet 1000-1500 kr.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

superpjok

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Klovborg
« Svar #10 Dato: 30. August 2016, 20:09 »
Hvis du checker ved samlingen i bagage rummet, og der er 12 volt der ligger fejlen mellem samlingen og anhængerstikket, og kan godt pga tidligere tågelyskontakt i anhængerstikket, som Holt siger ..
ellers er fejlen jo ml sikring og samlingen..ø
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

pug407aut

• Hero Member
    • Vis profil
  • By: Aalborg
« Svar #11 Dato: 30. August 2016, 20:31 »
Hvis tågelyset er i selve bagklappen, så plejer problemet mange gange at være gummi bælgen, mellem bagklap og bil (i nærheden af hængsleren)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Pressi

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 30. August 2016, 22:28 »
Ja hvis det bare have været et af de steder i skriver :) Desværre er det et sted i kabinen den er gal, der er ingen 12 volt i samlingen der er sat fast i bagerste venstre stolpe. Desværre.
Løsningen lavede jeg på arbejde, trak en ledning gennem kabinen og om til den samling, Noget jukseri men det skal bare holde gennem syn :D Men tågelygterne lyser da ihvertfald nu.

Så mange tak for tålmodigheden og hjælpen :)

Holt

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 31. August 2016, 06:20 »
Citér
Pressi skrev:
Ja det er der de kører op fra anhænger trækket :)

Men har nu målt over sikringen i sikringboksen i kabinen, den sender de næsten 12 volt ud til tågelyset når jeg slår det til. Og så er der vel intet mellem den sikring og pæren udover et kabel? hvor jeg så må kunne konkludere der er et knækket kabel?

Hvis jeg har ret i den konklusion, har i så nogle tip til hvor jeg skal kigge først efter knækket på ledningen ?

Hvis bilen har haft omtalte kontakt i anhængerstikket, skal ledningen til tågelygten være klippet over et sted, og en ledning ned til stikket loddet i den ene ende, og en ledning fra stikket loddet til den anden ende, hvis så ledningerne bare er klippet, vil forbindelsen jo være brudt, derfor skal du koncentrere dig om stedet hvor anhængerstikket er forbundet.

Holt
Fartpilot monteres:

hagensen

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 01. September 2016, 01:45 »
Hvis trækket er afmonteret.kan du vel sætte de orginale stik i baglygterne igen prøv at følge ledningerne fra baglygterne indtil der kommer et stik det burde passe i lygten.så er den klippede ledning ikke længere koblet til lys.måske det kan hjælpe og tager ikke lang tid
07 Peugeot 307 1,6 hdi
01 Peugeot 307 2,0 hdi