Forfatter Emne: Risk of filter blocking  (Læst 10357 gange)

Speechsupply

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Risk of filter blocking
« Dato: 12. September 2016, 22:43 »
Vil følgende opdatere tråden i takt med at processen forløber.

I dag fik kærestens 207 SW 90HK Diesel (10') en fejlmeddelse i centerkonsollen "Risk of filter blocking".
Desværre havde T-hansen og lign. lukket så jeg smed bilen ud på motorvejen og kørte i 3. med 3500 -4000 omdr. uden at forsøge mig med additiver.

Umiddelbart har den fint bundtræk og en god diesel økonomi ved 110 km/t i 5. på flad vej.

 - Kan man manuelt uden PP2000 fremprovokerer en regenerering?
 - Hvis additiver og belastningskørsel ikke virker vil jeg forsøge at afmontere og vaske filtret a la youtube instruktioner.

Stay tuned B)

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #1 Dato: 13. September 2016, 09:20 »
Jeg har kunnet måle 50 grader højere temperatur i mit filter ved 2500 omd i forhold til 3500.
Vil anbefale at du kører på motorvej ved 2500 i 20 min. når du får den meddelelse. Dette giver det bedste regenerering. Den regenerer først når den er driftsvarm 90 grader. Så de 20 min. gælder fra driftsvarm.
Du behøver intet andet gøre.
Det er normalt at den skriver sådan hvis den ikke har kunnet regenerere ordentligt.  
Det står vist også i instruktionsbogen.
:)
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Speechsupply

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #2 Dato: 13. September 2016, 11:08 »
Alright det er jo interessant information. Det må jeg lige prøve. Forslag til gode additiver til fornuftige penge?

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #3 Dato: 13. September 2016, 15:14 »
Bell add har meget godt, men du har ikke brug for noget. Bilen tilfører selv additiv fra sin egen tang. Du får besked når den mangler.
Kør normalt og tag så en tur som beskrevet når du får den meddelelse i display. Du skal nok få besked i display hvis der er andet. :)
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Speechsupply

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #4 Dato: 13. September 2016, 15:39 »
Den er nu kørt både til og fra Århus. En tur på +30 min. hver vej. Ingen forskel, lampen lyser stadig og giver samme advarsel i displayet.

Er næste skridt afmontering og rensning af DPF eller skal den scannes med en PP2000 først. Har læst at et defekt gløderør kan udlæse samme fejl - kan det af-/bekræftes?

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Risk of filter blocking
« Svar #5 Dato: 13. September 2016, 17:20 »
Prøv at se om der rent faktisk er mere additiv i tanken, for hvis det er med pose, så kan der godt gå hul på posen.

prøv at lave en aktivator test på additivpumpen.
Du kan også lave en regen med testeren, men du får kun lov til det hvis der ikke er fejl i motorstyringen.

Nej, et defekt gløderør giver ikke fejl i display.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Autoholm

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 176
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #6 Dato: 13. September 2016, 21:25 »
Går ud fra at bilen har været slukket og startet igen.
Hvis lampen stadig lyser er det et problem. Det skal udlæses med diagbox og du skal se under parameterudlæsninger på partikkelfilter.
Du kan udlæse hvor langt der har været mellem de sidste regenereringer.
Det er lidt kompliceret. Måske er filteret fyldt og kan udskiftes. Der kan også mangle additiv eller additiv pumpe kan være defekt.
Du kan se under differencetryk. Med slukket motor skal det være nul.
Ved du hvor langt filteret har kørt?
Diagbox/pp2000 inden du skiller noget ad. Det kan være en defekt difftryksensor som viser difftryk ved stoppet motor.
mvh
« Senest Redigeret: 13. September 2016, 21:30 af Autoholm »
406 2.0 hdi aut. 2003 475000 km. C8 2.2 hdi 2003
Tidligere: Mondeo 1.8 td 94, Golf 2 1.8 87, Passat 1.6 d 82, Scirocco 1.8 79, Golf 1 1.3 82, Polo 1.3 GLS 78, Corolla 1.8 d 82, Hiace 2.2 d 81, Cortina 1.3 75, Allegro 1.1 75, Austin 1000 75 spansk produceret.

Speechsupply

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #7 Dato: 14. September 2016, 13:58 »
Citér
Ved du hvor langt filteret har kørt?
Bilen har lige rundet de 240.000 og tvivler på at det har været skiftet tidligere. Købte den brugt, og med en forholdsvis veldokumenteret servicebog. (ingen beskrivelse af partikelfilter skift).

 
Citér
Prøv at se om der rent faktisk er mere additiv i tanken, for hvis det er med pose, så kan der godt gå hul på posen.
Jeg kan umiddelbart ikke finde dokumentation på hvor tanken/posen skal sidde... På en 307'er ser den ud til at sidde ved venstre baghjul.

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #8 Dato: 14. September 2016, 14:51 »
hvor er du fra i verden ? måske nogle herinde kan hjælpe dig
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

Speechsupply

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #9 Dato: 14. September 2016, 21:18 »
Midtjylland. Randers, Århus, silkeborg området

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #10 Dato: 15. September 2016, 09:26 »
Citér
Speechsupply skrev:
Midtjylland. Randers, Århus, silkeborg området


PB sendt ;)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

Speechsupply

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #11 Dato: 08. Oktober 2016, 15:09 »
Opdatering

Jeg har nu langt om længe fået mit interface cable hjem og installeret Diagbox.
Diagbox har nogle problemer med at finde ECU'en (så det skal jeg have kigget på) men dette (se nedenfor) er hvad jeg har fået skrevet ud indtil videre.
Umiddelbart tyder meget på at partikelfiltret er ved at være lidt "slidt". Den forsøger i hvert fald at regenerere det konstant. Om det er filtret eller et andet sted at fejlen ligger.. det vides ikke. Jeg vil forsøge at undersøge det nærmere.
 
Particle filter information:
Engine speed                771 rpm
Vehicle speed               0 Kph
Particle filter status        Invalid
Regeneration assistance request Inactive
Catalytic converter upstream
temperature -40 °C
Catalytic converter downstream
temperature 72 °C
Difference in pressure between
particulate emission filter
input/output
0.0 MBar
Air temperature 22 °C
Coolant temperature 51 °C
Air volume flow 380 M3/h
Inlet air heater throttle open cycle
ratio 0 %
Post-injection flow 0.00 mm3/stroke
Post-injection phasing 0.3 °
Total additive quantity 106 G
Distance travelled since last
regeneration 16.0 Km
Average distance between the last 5
regenerations 28.0 Km
Activation of large power
consumers No

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Risk of filter blocking
« Svar #12 Dato: 08. Oktober 2016, 15:40 »
Citér
Speechsupply skrev:
Opdatering

 
 
Particle filter information:
Engine speed                771 rpm
Vehicle speed               0 Kph
Particle filter status        Invalid
Regeneration assistance request Inactive
Catalytic converter upstream
temperature -40 °C
Catalytic converter downstream
temperature 72 °C
Difference in pressure between
particulate emission filter
input/output
0.0 MBar
Air temperature 22 °C
Coolant temperature 51 °C
Air volume flow 380 M3/h
Inlet air heater throttle open cycle
ratio 0 %
Post-injection flow 0.00 mm3/stroke
Post-injection phasing 0.3 °
Total additive quantity 106 G
Distance travelled since last
regeneration 16.0 Km
Average distance between the last 5
regenerations 28.0 Km
Activation of large power
consumers No


Nu når den viser minus 40 grader, så har du en defekt sensor der.
Hvis det er diagbox du bruger, så skulle der gerne stå hvor mange procent filtret er fyldt som der ikke kan fjernes med en regen
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #13 Dato: 08. Oktober 2016, 17:02 »
Et lille "allround" tip vedr. brugen af Diagbox/pp2000. (Gælder også Lexia til Citroen)

Alt efter din 207´s alder og din version af Diagbox, så er der i en diag version 7.76, ikke mindre end 4 valgmuligheder af en 207..

Rent praktisk, så stol ikke 100 % på det billede af modellen du vælger under Peugeot 207.

Specielt et "forkert" valg af model (her en 207) giver netop problemer med, at diag/pp2000 ikke genkender bilen korrekt. Med det resultat, at visse af bilens computere  "mangler" kontakt i diagnoseprogrammet.

Et gratis tip, når det sker, er at gå tilbage og FORSØGE et andet modelvalg. ;)
« Senest Redigeret: 08. Oktober 2016, 17:05 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Speechsupply

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 14
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Risk of filter blocking
« Svar #14 Dato: 11. Oktober 2016, 09:29 »
Citér
mikhan skrev:
Et lille "allround" tip vedr. brugen af Diagbox/pp2000. (Gælder også Lexia til Citroen)

Alt efter din 207´s alder og din version af Diagbox, så er der i en diag version 7.76, ikke mindre end 4 valgmuligheder af en 207..

Rent praktisk, så stol ikke 100 % på det billede af modellen du vælger under Peugeot 207.

Specielt et "forkert" valg af model (her en 207) giver netop problemer med, at diag/pp2000 ikke genkender bilen korrekt. Med det resultat, at visse af bilens computere  "mangler" kontakt i diagnoseprogrammet.

Et gratis tip, når det sker, er at gå tilbage og FORSØGE et andet modelvalg. ;)


Jeg brugte VIN nummeret til at identificerer bilen - så modelvalg er ikke aktuelt MEN
jeg læste (et andet sted på peugeotclub.dk) at man kan se ECU modellen ude i motorrummet og der identificerer hvilket valg man skal træffe. Pt. får jeg nemlig en liste på ca. 11 ECU'er.