Forfatter Emne: Gummi manchet på 207  (Læst 2044 gange)

Madzen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Gummi manchet på 207
« Dato: 30. September 2016, 13:38 »
Hej forum, jeg har en 207 1.6 hdi sportium fra 2010, nu er jeg ikke en ørn til bilen, men jeg har lige været til det opligatoriske syn som jeg jo skal hvert andet år, jeg gik rundt under bilen sammen  synsmanden og der lagde jeg mærke til at den gummemanchet som sidder på drivakselen lige inden den går ind i venstre forhjul var utæt, der var i hvertfald noget olie/smørelse uden på.

Jeg ved godt den skal skiftes, men kan den vente til jeg skal have skiftet styrkuglelejer som jeg lige har fået gjort i højre side (foråret) eller skal den bare skiftes med det samme, hvad koster sådan et skifte hvis det skal laves her og nu? (kun manchetten)
Har hørt at det kan gøres uden at tage drivaksel af, er det rigtig.

Jeg skal have det lavet på værksted, da jeg slet ikke selv har mod på sådan noget :-)

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Gummi manchet på 207
« Svar #1 Dato: 30. September 2016, 14:57 »
Hvis du ikke vil skifte hele leddet eller trækakslen kan det bestemt ikke gøres hurtig nok, som du selv har set, forsvinder fedtet hurtig ud af sådan en utæt manchet, desværre kommer der næsten lige så hurtig vand og sand ind i leddet, og så er det ikke til at redde. Den kommende tid med masser af vand, sand og salt på vejen er barske løjer for et ubeskyttet led.
Hvis du skal have et værksted til at lave det, er det helt sikkert timelønnen der er den dyreste, en manchet koster typisk et sted mellem 75 og 150,- inklusiv spændebånd og fedt.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Madzen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Gummi manchet på 207
« Svar #2 Dato: 30. September 2016, 19:52 »
Det lyder helt fint, jeg bestiller tid med det samme.
Men kan reparationen klares uden at drivakslen skal helt af, syntes jeg hørt det godt kan lade sig gøre.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Gummi manchet på 207
« Svar #3 Dato: 30. September 2016, 20:04 »
Ikke helt samme bil.. Men princippet er mere eller mindre det samme ;)

http://www.peugeotclub.dk/forum/viewthread.php?forum_id=6&thread_id=12252
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Gummi manchet på 207
« Svar #4 Dato: 30. September 2016, 21:49 »
Citér
Madzen skrev:
Det lyder helt fint, jeg bestiller tid med det samme.
Men kan reparationen klares uden at drivakslen skal helt af, syntes jeg hørt det godt kan lade sig gøre.

Man banker det yderste led af, og montere en ny manchet på axlen, led på igen, manchetten skubbes ud over ledet igen.
På lift tager det ikke mange halve timer. :)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

johnny dal

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Gummi manchet på 207
« Svar #5 Dato: 30. September 2016, 22:18 »
De fleste værksteder har et luftværktøj til at sætte manchetten på med, så er man fri for at banke knokkelledet af. Jeg har selv skiftet manchetter utal af gange på div. biler, det tager ikke meget over en halv time når man har dette luftværktøj, jeg har for det meste brugt universal manchetter, de er meget blødere og syntes de holder bedre.
peugeot 406 2.0 HDI 2001
Nu med pp2000 tester

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Gummi manchet på 207
« Svar #6 Dato: 30. September 2016, 22:36 »
Citér
johnny dal skrev:
De fleste værksteder har et luftværktøj til at sætte manchetten på med, så er man fri for at banke knokkelledet af. Jeg har selv skiftet manchetter utal af gange på div. biler, det tager ikke meget over en halv time når man har dette luftværktøj, jeg har for det meste brugt universal manchetter, de er meget blødere og syntes de holder bedre.


Helt enig.. Det er skide smart og især billigt.. Men helt okay metode..

Og er også enig i at det skal være snart.

Har oplevet at et kryds (p.g.a. ødelagt manchet) først begyndte at "snakke" dagen før det kryds skilte sig helt ad. Og så var det vejhjælp hjem. Bilen kunne ikke køre så meget som 1 cm.
Kuglerne i det "kryds" var ganske enkelt pist væk  ;)
« Senest Redigeret: 30. September 2016, 22:42 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online