Forfatter Emne: Peugeot 406 1,8 ST Speedometer problem/ BSI  (Læst 1605 gange)

Alnor

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Peugeot 406 1,8 ST Speedometer problem/ BSI
« Dato: 08. November 2016, 19:20 »
Hej
Jeg har gennem længere tid døjet med at speedometeret nogen gange ikke virker , det kommer og går on/off. Kommer fejlen begynder AIRBAG lampen også at lyse, og det skyldes sikkert at hastighedssignalet forsvinder. Jeg havde en mekaniker til at måle lidt på den, og han nævnte at BSI boksen meldte nogle fejl. Desværre ved jeg ikke hvilke, men han fortalte at de havde været inde at efterlodde nogle forbindelser, og det hjalp kortvarigt (en dag) så kom fejlen igen.

Er der nogen er her der ved om man kan gøre noget yderligere ved BSI boksen, så den kommer til at fungere korrekt igen eller skal der en ny en til ?

mvh
Alnor
ps : Kan en defekt BSI boks have indflydelse på radioen. Jeg har nemlig også døjet med støj i radioen, men har ikke fundet defekt på antenne !!!

Guppy

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 489
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Peugeot 406 1,8 ST Speedometer problem/ BSI
« Svar #1 Dato: 09. November 2016, 04:44 »
Ja - tre fejl uafhængig af hinanden lyder jo usandsynligt. Men det er tre klassikere for 406  du nævner. Speedometer er ofte det drev til omkring 100,-kr der, så vidt jeg husker sidder placret over højre trækaksel. Airbagfejl er rigtig ofte forbundet med ledningssamling under højre forsæde (Måske det han har prøvet at lodde) og radioen der knaser har, på de tre jeg har ejet, alle været p.g.a. tæring under og på selve antennefoden - også en klassiker. Fandt så ud af at da de flyttede antennen fra forrest på taget til bagerst på taget var problemet ikke så udpræget. Men min den første var så tæret at den fyldt lofts lyset med vand, hvorefter det rendte videre ned i askebægeret :)
Før-2003, 406, 1,8 16v-st, motor 6FZ /EW7J4, 117HK, SW, Sølvgrå, 193000km,

Nu: 407 sedan, 2006, 1.8 125 hk performance. REG: YD42 331-86.000 km

Har Diag-Box (ikke megen erfaring i at bruge det) og Tandremsværktøj  (Udlånes mod depositum svarende til nyprisen)

flimmer

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 157
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • www.gl-flimmer.dk
RE: Peugeot 406 1,8 ST Speedometer problem/ BSI
« Svar #2 Dato: 11. November 2016, 21:26 »
Nu kan der desværre være 4 ting galt med speedometer, den første er en sort box, som oversætte signalet fra sensoren til speedometeret, som typisk kan bliv defekt. Den anden er nålen kan sidde fast i speedometer huset. Det tredje er en løs forbindelse i ledningerne. Det fjerde kan være sensoren.

Har prøvet hvor nålen kan køre frit frem og tilbage, når det er kold men når speedometeret huset bliv varm kan den sidde fast, mellem 40 og 100 km/t, så er det fordi nålen sidde for tæt på husets væg.

Eller vis man køre og den uden grund holde op med at vise hvor hurtigt du køre og kommer tilbage igen efter noget tid, er det den sorte box som skal udskiftes.

Vis du køre over bump eller huller i vejen og den stopper, eller starte, så er det en løs forbindelse.

Har fået oplyst at sensoren kan bliv defekt men de sker ikke så tit, har jeg hørt.


Det med airbag, kan kun været det stik som er unde sædet, blinker airbag lampen eller lyser den bare?

Om BSI boxen, prøve at tjekke de stik under gulvtæppet, de kan desvære få vand eller en løs forbindelse.

Radion kan være et defekt kable fra antennen eller en løs forbindelse fra motoren til stel, som kan måles med en volt meter.
Peugeot Partner/Citroen Berlingo 1.6 2002
Peugeot 406 ST 2.0 1998
Citroen ZX 1.6 1996
Nissan Primera 1.6
Nissan Cherry Turbo 1.5 1986
Nissan Bluebird 2.0 diesel SW
Toyota Carina 2 2.0 diesel
Toyota LiteAce 2.0 diesel