Forfatter Emne: Startbesvær  (Læst 11061 gange)

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Startbesvær
« Dato: 10. December 2016, 10:10 »
Nyt problem med min ellers dejlige 407 1,6 hdi

De sidste par dage har den haftlidt besvær med at starte om morgenen og når jeg skal hjem fra arbejde, altså når den har stået længe, der er intet hvis jeg prøver efter f.eks 2 timer.

Motor tørner rundt fint, men det tager nok tæt på 10 sekunder før den vågner til live, normalt har det taget 2 sekunder og så har der været liv i den.
Tænker lidt at det virker som om den forsøger at oparbejde tryk i systemet, prøvede noget lignende med vores 206 1,4 hdi hvor det var en utæt pakning i brændstoffilteret der var skiftet kort forinden.
Brændstoffilteret har kørt ca 20000 km. På denne

Nogen bud, synes nemlig det bliver værre for hver dag ?
Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Startbesvær
« Svar #1 Dato: 10. December 2016, 13:17 »
Hvad falder spændingen til på batteriet når du starter om morgenen
Hvis den falder til omkring de 9 volt, så er der stor sandsynlighed for at det er starteren der er problemet.

Jeg har selv været der med min 2.0 hdi
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #2 Dato: 10. December 2016, 13:37 »
Forvarmer den ordentligt?
Har du prøvet at forvarme flere gange?
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #3 Dato: 10. December 2016, 13:38 »
Batteriet er næsten nyt og der er fuld spænding på, motor kører også fint rundt, det tager bare længe før bilen Starter
Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #4 Dato: 10. December 2016, 13:39 »
Citér
Ole S skrev:
Forvarmer den ordentligt?
Har du prøvet at forvarme flere gange?


Det har ikke været så koldt endnu, at den har skullet forvarme.
Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Startbesvær
« Svar #5 Dato: 10. December 2016, 19:56 »
Citér
toyota skrev:
Batteriet er næsten nyt og der er fuld spænding på, motor kører også fint rundt, det tager bare længe før bilen Starter

Hvad er spændingen på, hvis du måler samtidig med at du starter, og det er det punkt hvor den slår motoren igang
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #6 Dato: 11. December 2016, 10:12 »
Et BILLIGT forsøg.. ;)

En PSA ejer "mand" havde samme problem. Hans kone oplevede det aldrig..

En dag skulle han og konen på tur sammen.. Konen skulle være "driver"

Hun satte sig ind i bilen.. Satte tænding på "dyret" og brugte så lige 5-10 sekunder på at tage selen på.

Wupti. Efter de 5-10 sekunder med tænding på, startede bilen omgående..

Nu gør manden så det samme. Aldrig mere problemer. ;)
« Senest Redigeret: 11. December 2016, 11:35 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #7 Dato: 11. December 2016, 11:07 »
Altså den får tid til at forvarme ;)

Citér
mikhan skrev:
Et BILLIGT forsøg.. ;)

En PSA ejer "mand" havde samme problem. Hans kone oplevede det aldrig..

En dag skulle han og konen på tur sammen.. Konen skulle være "driver"

Hun satte sig ind i bilen.. Satte tænding på "dyret" og brugte så lige 5-10 sekunder på at tage selen på.

Wupti. Efter de 5-10 sekunder med tænding på, startede bilen omgående..

Nu gør manden så det samme. Aldrig mere problemer. ;)
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #8 Dato: 11. December 2016, 11:42 »
Citér
Ole S skrev:
Altså den får tid til at forvarme ;)


Ja præcis.. Det at der kommer en "lampe" for forvarmning ved lave grader i få sekunder, betyder IKKE, at når den slukker, at så eftervarmer gløderørene IKKE. Det gør de.

Lampen betyder blot, at VENT til den slukker med at starte. Og mens lampen lyser, så er der fuld knald på gløderør. MEN der sker en eftervarme med gløderør (på lavere blus) længe efter motoren er igang. Eller bare med tænding på.

Den eftervarme sker normalt, uanset om der HAR været en tændt forvarmerlampe eller ej. På nogen biler helt op til en ude temperatur på 10 til 20 plusgrader.

Yderligt KAN de få sekunder inden der startes (med tænding på) MÅSKE "vække" bilens computer til dåd. Især hvis spændingen på batteriet er i underkanten.
« Senest Redigeret: 11. December 2016, 11:50 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #9 Dato: 11. December 2016, 15:39 »
Nu ved jeg ikke med en HDI, men på en benzin skal brændstofpumpen jo også lige opbygge tryk i systemet, kunne godt forestille mig at det samme gælder en diesel.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #10 Dato: 11. December 2016, 16:07 »
Vil her de næste par morgener prøve at have tænding på i lidt tid, inden jeg tørner motor, så må vi se hvad forskel der kan være.

Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #11 Dato: 11. December 2016, 20:38 »
Citér
Ole S skrev:
Nu ved jeg ikke med en HDI, men på en benzin skal brændstofpumpen jo også lige opbygge tryk i systemet, kunne godt forestille mig at det samme gælder en diesel.


Ja korrekt.. Men denne 407 1,6 hdi er vist uden pumpe i tanken..
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

toyota

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 200
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #12 Dato: 17. December 2016, 10:47 »
Citér
toyota skrev:
Vil her de næste par morgener prøve at have tænding på i lidt tid, inden jeg tørner motor, så må vi se hvad forskel der kan være.



Og det har så ikke gjort nogen forskel.

Havde tester på forleden morgen for at se hvor hurtigt den dannede tryk i brændstofsystemet, den starter efter 6 sek. hvor den når 128 bar og er derefter på 1 sek. oppe på 313 bar.
Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #13 Dato: 17. December 2016, 16:41 »
Citér
toyota skrev:
Citér
toyota skrev:
Vil her de næste par morgener prøve at have tænding på i lidt tid, inden jeg tørner motor, så må vi se hvad forskel der kan være.



Og det har så ikke gjort nogen forskel.

Havde tester på forleden morgen for at se hvor hurtigt den dannede tryk i brændstofsystemet, den starter efter 6 sek. hvor den når 128 bar og er derefter på 1 sek. oppe på 313 bar.


Uden garanti for, at det er korrekt.. Men et tæt højtrykssystem, BURDE da have bibeholdt "næsten" fuldt tryk natten over, inden start ????

MÅSKE ?? En/flere dyser der "savler" en smule ?? Hvad der dog nok skulle give lidt unormalt "røg og damp) efter koldstarten ??

Jeg mener at huske, at du har en PP2000 tester.. Kan du med den ikke se gløderør og forvarmer relæet ?? Det er ikke alle Peugeot der tjekker relæét.. Men på min Partner, kan jeg aktivere det med testeren.. Altså få det til at klikke, hvis det er okay.

Er relæet "dødt" så heller ingen varme på gløderør..
« Senest Redigeret: 17. December 2016, 16:55 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

jop

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 12
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Startbesvær
« Svar #14 Dato: 19. December 2016, 10:10 »
Har set et lignende problem på en 307 HDI 2.0 (DW10ATED). Årsagen var, at brændstofpumpen ikke gav nok tryk til at motoren kunne starte. Motorstyringen aktiverer ikke indsprøjtningsdyserne førend common rail trykket er over en vis minimumsværdi - derfor lyder motoren helt død indtil da.

PP2000 gav følgende målinger når den tørnede på starteren:

- Motorens omdrejningshastighed: 225 o/m
- Målt brændstoftryk: 204 bar
- Forskel mellem målt brændstoftryk og grundværdi for brændstoftryk: 175 bar
- Diesel trykregulatorens RCO: 40%

Bemærk 'Forskel mellem målt brændstoftryk og grundværdi for brændstoftryk' - motorstyringen har bedt om 175 bar større tryk end pumpen kan levere ved 225 o/m, d.v.s. 204 + 175 = 379 bar.

(RCO er duty-cycle signalet til trykregulatoren som sættes fast til 40% under start, så snart motoren er i gang regulerer den ned til en lavere værdi - ca. 18 %)

Et sprøjt dieselstart får motoren til at tænde (på dieselstart gassen), dette øger omdrejningstallet hvorefter pumpetrykket kommer over minimumsgrænsen og motoren starter.

Man kan muligvis også få omdrejningstallet under tørning lidt op ved at have forbrug på batteriet (lys tændt m.v.) førend man prøver at starte. Det varmer batteriet op og giver det lidt større kapacitet, men måske nok til at brændstoftrykket når op over minimumsgrænsen.

Problemet blev løst ved at udskifte de små o-ringe under de tre dæksler på højtrykspumpen - ca. 4 stk. var beskadigede. Herefter kunne højtrykspumpen levere det krævede tryk under tørning. Man kan købe pakningssæt til de fleste højtrykspumper.
« Senest Redigeret: 19. December 2016, 10:18 af jop »
Johannes
Peugeot 307 2.0 T6 HDI SW