Forfatter Emne: 208 eHDI Skæve bagbremseklodser  (Læst 3122 gange)

btoft

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
208 eHDI Skæve bagbremseklodser
« Dato: 25. Januar 2017, 19:58 »
Jeg købte en ny 208 Envy eHDI i februar 2016 og har været ganske godt tilfreds med bilen (især brændstoføkonomien) indtil nu. Kørselsbehovet er stort, så bilen har været til 50000 km service nu (11 mdr gammel). Bilen fik skiftet bagbremseklodser og det undrede mig en del, for de forreste bremseklodser er kun slidt ca halvt ned. Værkføreren ved Peugeot oplyser at de bageste klodser var slidt skævt og at det er typisk for en 208 at gøre det........ Jeg har tidligere haft 3 Citroen biler med skiver bag og der plejer bagskiverne at ruste, fordi de kun skal levere ca 20% af bremseeffekten. Jeg spurgte til garanti/reklamationret for der må være fejl på kalibrerne, når en ny bil slider klodserne skævt. Jeg fik at vide at man kun kan reklamere over bremser op til 25000 km, men da vidste jeg det jo ikke......

Bremseklodser inkl udskiftning kostede ca 1.400,- kr inkl moms, så det er da godt betalt.
Jeg er mere bekymret for hvornår det nye sæt klodser bliver skæve og skal skiftes?

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 582
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 208 eHDI Skæve bagbremseklodser
« Svar #1 Dato: 25. Januar 2017, 20:51 »
Hvordan er klodserne slidt skævt? Hvad sagde værkstedet?
Er det modelrelateret iflg værkstedet eller svarede de dig, at du skal lære at træde midt på pedalen...?
Det lyder lidt pudsigt og man kan undre sig over, at værkstedet ikke ta'r udskiftningen på sig, når bilen er under et år.
Vh


406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: 208 eHDI Skæve bagbremseklodser
« Svar #2 Dato: 26. Januar 2017, 00:19 »
mange Hatchbags har det med at overbremse med bagbremseren ved bykørsel
Det med at de slider klodseren lidt skæve, kan være fordi at klodseren binder i bremseået og derved bliver trukket lidt skævt
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

btoft

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 208 eHDI Skæve bagbremseklodser
« Svar #3 Dato: 26. Januar 2017, 05:26 »
Citér
406st skrev:
Hvordan er klodserne slidt skævt? Hvad sagde værkstedet?
Er det modelrelateret iflg værkstedet eller svarede de dig, at du skal lære at træde midt på pedalen...?
Det lyder lidt pudsigt og man kan undre sig over, at værkstedet ikke ta'r udskiftningen på sig, når bilen er under et år.
Vh




De inderste klodser (hvor stemplerne trykker) bliver ifølge værkstedet slidt mere end de yderste. Jeg kiggedet på tykkelsen af bremseklodserne da jeg skiftede til vinterdæk ved ca 40000 km, der var der masser af belægning både for og bag på de yderste klodser. De inderste er svære at bedømme uden at pille kalibrene af.

Værkføreren påstår det er typisk for 208, og nej, jeg fik ikke skøre forslag som at træde midt på pedalen......

Jeg kører ca 1000 km hver uge og det er primært lange stræk uden opbremsninger på landevej/motorvej.

btoft

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 208 eHDI Skæve bagbremseklodser
« Svar #4 Dato: 26. Januar 2017, 05:31 »
Citér
pug407aut skrev:
mange Hatchbags har det med at overbremse med bagbremseren ved bykørsel
Det med at de slider klodseren lidt skæve, kan være fordi at klodseren binder i bremseået og derved bliver trukket lidt skævt


Jeg kører stort set ikke bykørsel, men holder en fin brændstoføkonomi ved landevejs/motorvejskørsel, så jeg sidder ikke foden på bremsen hele tiden.

Jeg ruller tit friløb de sidste 500 m før et kryds og den triller fint, så der er ikke noget i bremserne der hænger.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: 208 eHDI Skæve bagbremseklodser
« Svar #5 Dato: 26. Januar 2017, 11:26 »
Citér
btoft skrev:
Citér
pug407aut skrev:
mange Hatchbags har det med at overbremse med bagbremseren ved bykørsel
Det med at de slider klodseren lidt skæve, kan være fordi at klodseren binder i bremseået og derved bliver trukket lidt skævt


Jeg kører stort set ikke bykørsel, men holder en fin brændstoføkonomi ved landevejs/motorvejskørsel, så jeg sidder ikke foden på bremsen hele tiden.

Jeg ruller tit friløb de sidste 500 m før et kryds og den triller fint, så der er ikke noget i bremserne der hænger.


Måske giver du selv svaret på de slidte/skæve klodser ;)

Du bruger simpelthen ikke dine bremser godt nok.. Let bremsning får ofte klodserne til at sætte sig i bremseåget.. Og ISÆR bagbremserne der er særlig udsat for skidt og møg.

Lidt "Brian" kørsel/bremsning med mellemrum holder klodser, kalibre og stempel "i live"
« Senest Redigeret: 26. Januar 2017, 11:31 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

btoft

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 208 eHDI Skæve bagbremseklodser
« Svar #6 Dato: 26. Januar 2017, 19:13 »
Citér
mikhan skrev:
Citér
btoft skrev:
Citér
pug407aut skrev:
mange Hatchbags har det med at overbremse med bagbremseren ved bykørsel
Det med at de slider klodseren lidt skæve, kan være fordi at klodseren binder i bremseået og derved bliver trukket lidt skævt


Jeg kører stort set ikke bykørsel, men holder en fin brændstoføkonomi ved landevejs/motorvejskørsel, så jeg sidder ikke foden på bremsen hele tiden.

Jeg ruller tit friløb de sidste 500 m før et kryds og den triller fint, så der er ikke noget i bremserne der hænger.


Måske giver du selv svaret på de slidte/skæve klodser ;)

Du bruger simpelthen ikke dine bremser godt nok.. Let bremsning får ofte klodserne til at sætte sig i bremseåget.. Og ISÆR bagbremserne der er særlig udsat for skidt og møg.

Lidt "Brian" kørsel/bremsning med mellemrum holder klodser, kalibre og stempel "i live"


Tja, du har sikkert ret - så må jeg lige en tur omkring T-Hansen efter brede sutter og en sub og ud og bremse som en Brian.

Tak for svarene :)