Forfatter Emne: Udskiftning af forlygter til Xenon/LED  (Læst 3415 gange)

Scorpiodkfyn

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 21
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Udskiftning af forlygter til Xenon/LED
« Dato: 01. April 2017, 09:18 »
Hej.

Jeg har en 508, som jeg overvejer at skifte forlygter på.
Jeg overvejer at skifte til Xenon/LED, hvis jeg kan finde nogle til en ok pris.

Mit spørgsmål er:
Kan de bare sådan lige udskiftes, ellers kræver det noget specielt, tænker på andre ledninger eller i den dur. :p
Peugeot 508SW e-Hdi - 230.000 km - Årg. 2012.
peugeot 108 black edition - 1.0 e-VTi - 2000 KM. - Årg. 2017

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Udskiftning af forlygter til Xenon/LED
« Svar #1 Dato: 01. April 2017, 10:15 »
Jeg vil vove den påstand at et ordentligt sæt er plug and play.

Hvad er en ok pris Led/xenon er dyrt teknik, endnu. Du kan dog købe gode ledpærer, men de koster, men så skal du ikke skifte hele lygten. Der findes masser af billige ledpærer, men de duer ikke hvis de skal oplyse vejen, som kørelys er de ok.

Xenon er, groft sagt, ikke lovligt som eftermontering, og vil betyde at lygten skulle udskiftes ved syn, men det er du vel klar over.
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

308GTI

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 119
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Udskiftning af forlygter til Xenon/LED
« Svar #2 Dato: 01. April 2017, 21:40 »
Prøv at kigge på http://www.matronics.dk
Overvejer selv at købe et sæt til min 308

AcckDB

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 10
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Udskiftning af forlygter til Xenon/LED
« Svar #3 Dato: 01. April 2017, 22:10 »
Citér
Ole S skrev:
 Der findes masser af billige ledpærer, men de duer ikke hvis de skal oplyse vejen, som kørelys er de ok.


Halv gas..
der er masser af LED pærer på markedet og der er kæmpe forskel på kvaliteten dog vil jeg ikke mene at de billige ikke duer (red:200-500kr) tværtimod skal man mere se på hvilken type SMD der sidder monteret..
kører selv med LED pærer og de er helt klart det som man vil kalde den billige ende, gav 290 for et sæt og det lyser mere end bare vejen op! det giver et helt vildt godt lys... dog synes jeg mere man skal tænkte over hvilken type lygte man har.

er det en åben parabol eller er der glas lens på lygten.

man kan også se tydelig forskel på de LED lygter som har en halv million SMD monteret og kan sættes direkte i stik, kontra en pære der har ialt 6-8 SMD monteret af ordenlig kvalitet og en styreboks dertil.


derudover synes jeg også der skal tænkes over hvilken kelvin værdi der ønskes.. så snart du kommer over 4500k-5000k falder lysudbyttet.. så der er ingen grund til at få et sæt som ligger på 6500-8000k eller yderlig... (derudover tiltrækker det også politiet, har jeg hørt):D

Ole S

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.609
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Udskiftning af forlygter til Xenon/LED
« Svar #4 Dato: 01. April 2017, 23:26 »
Citér
AcckDB skrev:
Citér
Ole S skrev:
 Der findes masser af billige ledpærer, men de duer ikke hvis de skal oplyse vejen, som kørelys er de ok.


Halv gas..
der er masser af LED pærer på markedet og der er kæmpe forskel på kvaliteten dog vil jeg ikke mene at de billige ikke duer (red:200-500kr) tværtimod skal man mere se på hvilken type SMD der sidder monteret..
kører selv med LED pærer og de er helt klart det som man vil kalde den billige ende, gav 290 for et sæt og det lyser mere end bare vejen op! det giver et helt vildt godt lys... dog synes jeg mere man skal tænkte over hvilken type lygte man har.

er det en åben parabol eller er der glas lens på lygten.

man kan også se tydelig forskel på de LED lygter som har en halv million SMD monteret og kan sættes direkte i stik, kontra en pære der har ialt 6-8 SMD monteret af ordenlig kvalitet og en styreboks dertil.


derudover synes jeg også der skal tænkes over hvilken kelvin værdi der ønskes.. så snart du kommer over 4500k-5000k falder lysudbyttet.. så der er ingen grund til at få et sæt som ligger på 6500-8000k eller yderlig... (derudover tiltrækker det også politiet, har jeg hørt):D


Lad os da få et link til de ledpærer. Smd?? Var det ikke i gamle dage, hedder det ikke cree nu. ;)
Mvh Ole
Peugeot 307 1.6 2002

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Udskiftning af forlygter til Xenon/LED
« Svar #5 Dato: 01. April 2017, 23:44 »
2 stk nye originale xenon forlygter koster samlet godt 20.000kr
Og hertil kommer lygtevask
Og fuldautomatisk højdejustering af forlygteren, hvis den ikke er født med det, og det koster også en pæn sum kroner.
Og samlet så vil det nok komme til at koste nær de 30.000kr

Fuld LED lygter, ja det kan sku nok ikke forrente sig, da du nok kommer langt over de 30.000kr

Og da de få 508er der er her hjemme der har monteret Xenon typisk kun er 508 GT og her mener jeg at lygten har en lidt anden udformning.
Og hvis du skulle være så heldig at finde lygteren ved en ophugger, så ved de godt hvad de skal have for dem
Og en 508er med LED forlygter, det er kun den faceliftede der har det og de lygter vil ikke passe på din
« Senest Redigeret: 02. April 2017, 00:08 af pug407aut »
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
RE: Udskiftning af forlygter til Xenon/LED
« Svar #6 Dato: 01. April 2017, 23:59 »
Citér
AcckDB skrev:
Citér
Ole S skrev:
 Der findes masser af billige ledpærer, men de duer ikke hvis de skal oplyse vejen, som kørelys er de ok.


Halv gas..
der er masser af LED pærer på markedet og der er kæmpe forskel på kvaliteten dog vil jeg ikke mene at de billige ikke duer (red:200-500kr) tværtimod skal man mere se på hvilken type SMD der sidder monteret..
kører selv med LED pærer og de er helt klart det som man vil kalde den billige ende, gav 290 for et sæt og det lyser mere end bare vejen op! det giver et helt vildt godt lys... dog synes jeg mere man skal tænkte over hvilken type lygte man har.

er det en åben parabol eller er der glas lens på lygten.

man kan også se tydelig forskel på de LED lygter som har en halv million SMD monteret og kan sættes direkte i stik, kontra en pære der har ialt 6-8 SMD monteret af ordenlig kvalitet og en styreboks dertil.


derudover synes jeg også der skal tænkes over hvilken kelvin værdi der ønskes.. så snart du kommer over 4500k-5000k falder lysudbyttet.. så der er ingen grund til at få et sæt som ligger på 6500-8000k eller yderlig... (derudover tiltrækker det også politiet, har jeg hørt):D

Det er lige meget med kvaliteten af de pære, for i en reflektor lygte der er der for meget glare hvilket er til stor gene for modkørende bilister, hvilket gør sig gældende med kina Xenon pære i rigtige Xenon reflektor lygter, da der mangler en afblænding på selve pæren
i optiske lygter der kan det måske gå, men vil fortsat være til gene, da de fleste lygter ikke har automatisk lygteregulering.

Hvis man vil have det luksus udstyr på bilen, så må man købe en der har det fra starten, det vil også være billigere end at eftermontere originale stumper

Der er kun en ting at sige om dem der montere LED og Xenon kits, de skulle nakke skydes, da de er til gene og mange gange til fare for modkørende bilister.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L