Forfatter Emne: Utæthed ved dyse  (Læst 2517 gange)

Kurtzmann

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 22
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Utæthed ved dyse
« Dato: 18. Maj 2017, 14:00 »
Hej,

Jeg har en Peugeot 307 sw 1,6 hdi, hvor der er utæt ved den ene dyse. Jeg er ikke selv mekaniker, men laver gerne så meget jeg kan selv, og har derfor været ved at kigge forummet igennem, for om det skulle være en beskrivelse jeg kunne tage udgangspunkt i, men det syntes jeg desværre ikke jeg kan finde.

Er der en som kan give en beskrivelse, og her tænker jeg:
1: hvilke dele skal jeg bruge flammeskive, pakning og tætningsring, og hvor kan jeg købe disse dele?
2: hvordan løsner man dysen, syntes jeg kunne læse at motoren skulle være varm.
3: Hvordan skifter man delene, giver det dig selv, og er der noget man skal rense af inden man sætter nyt på.
4: kan man rense det sorte snask væk som sidder omkring dysen, evt. ved at smelte det med en lille gasbrænder
5: hvor stort moment skal dysen spændes med igen
6: andre gode råd, når nu man er i gang
7: sidst men ikke mindst er der noget man skal passe på, f.eks. lad aldrig dysen blive snavset, eller lignende.

På forhånd tak for hjælpen

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Utæthed ved dyse
« Svar #1 Dato: 18. Maj 2017, 19:45 »
Hej

1. Køb det du skal bruge ved Peugeot, det er ikke særlig dyrt og det er de ting du nævner.
2. Du skal afklipse stikkene på dyserne og fjerne ledningerne der går langs dyserne, så fjerner du det stykke plastik der holder ledningerne, mener kun det er to skruer og så skubber du det hele til side. Afklips returløbene og sæt dem tilside, skru fueltilførelsen af, ikke noget med at bøje rørene, jeg mener der er plads nær de bare er løsnet ellers må du skrue dem af i den anden ende på railen også, den sidder under luftfilterkassen (mener bare jeg plejer at løsne dem) Selve dysen sidder herefter kun med to bolte, når de er taget kan dysen tages op, men husk du kan risikere at den sidder helvedes godt fast. Så nogle bruger glide hamre, andre bruger hydraulik, andre drejer den fra side til side med en rørtang, muligheder er mange (den sidste vil jeg ikke anbefale men det er da muligt)...
3 det giver sig selv når du får det op, bare sørg for st de tre ting bliver skiftet, vær obs på at få flammeskiven op hvis den bliver liggende nede i hullet, normalt sidder den fast på dysen når den kommer op..
4. Det vil jeg ikke anbefale, dysen er en del der er meget fin og præcis, men ikke umuligt det du siger der.. jeg ville bruge rensekemi og rengøre den med det, alternativ vådslibepapir, og ikke noget ned at voldtage spidsen hvor den sprøjter dieselen ud. Hvis hullet er helt sort af sod så brug en flaskerenser eller lignende, man kan få nogle gode nogle som også er beregnet til egr..
5. Kan jeg ikke huske men finder jeg lige ud af indenfor en time...
6. Gå stille og rolig frem og hav en plan for hvad du ville gøre dagen efter hvis du ikke kan få den op så bilen holder stille.. hav evt noget penetreringsolie med som du kan komme omkring ved dysen så den kan synke det lidt i så fald den sidder fast..
7. Du nævner det selv, pas på snavs, sørg for spidsen ikke er stoppet når du får den op.. bare pas på du ikke bøjer, knækker eller ødelægger nogle ledninger så skal du nok klare den :)
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)

Jack M

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 978
  • Karma: +0/-1
    • Vis profil
RE: Utæthed ved dyse
« Svar #2 Dato: 18. Maj 2017, 22:00 »
Tilspænding,, selve bolten der sidder ned i topstykket forspændes med 5nm, den efterspændes så med 10nm..

Selve møtrikken forspændes med 4nm, herefter efterspændes den med 75grader..

Husk forresten at støvsugeren dysebrønden hvis der er noget skidt i den du fjerner...
Peugeot 407 1,6HDI 8/2007
Kan skaffe udstyr og hjælpe med:
 - Fejludlæsning, nulstilling mv.
 - Dækskifte og afbalacering fra 12” til 26”.
 - Bundkar modificering i 1,6HDI
 - Service.
 - Reservedele til fornuftig pris.
 - Reparationer eller andet, spørg :)