Forfatter Emne: Rens af tilsodning af ventiler mm.  (Læst 6946 gange)

basilhot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 229
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Jylland
Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Dato: 15. August 2017, 20:29 »
Hej

Blot til venlig info

Det bedste man kan gøre for at rense for sod/koks i indsugningen er udblæsning med granulat. Men det koster desværre ret mange penge.

Peugeot Skanderborg kan rense med kemi og stålbørster og er næsten lige så godt og så koster det kun 3000-3500 afhængig af hvor slemt det er.

Min skal have tur i næste uge og jeg er spændt på hvor meget det hjælper på effekten :)
Mvh.

AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #1 Dato: 16. August 2017, 07:29 »
Hvad har du af problemer siden du mener at den skal adskilles og renses?
Hold os opdateret på sagen ;-)
Peugeot 207 RC

basilhot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 229
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Jylland
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #2 Dato: 16. August 2017, 21:46 »

Jeg har som sådan ingen problemer, men de kære THP'er er jo ret slemme med tilsodning. Hvis andre oplever problemer, så er det en fornuftig pris på en grundig rens B)

Min bil er blevet kildet lidt i motoren og med det opsæt jeg har burde den leverer flere HK, så jeg antager den er tilstoppet i indsugningen. Men uanset hvad er en rens en god idé :)
Mvh.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #3 Dato: 17. August 2017, 08:39 »
Er 3000 - 3500 kr ikke meget at betale for udbedring af en fejl, der ikke er der/ikke konstateret ??? ;) ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

basilhot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 229
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Jylland
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #4 Dato: 17. August 2017, 10:58 »
Tjoh måske, men hvis der ikke er noget fastbrændt sod overhovedet, så bliver den heller ikke renset. Men med 94000 km på bagen så sidder der nok noget snask tænker jeg

Opslaget var egentlig blot en servicemeddelelse til hvis man døjer med sodproblemer, så er den her rens et super alternativt til granulat operationen :)
Mvh.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #5 Dato: 17. August 2017, 11:01 »
Citér
basilhot skrev:
Tjoh måske, men hvis der ikke er noget fastbrændt sod overhovedet, så bliver den heller ikke renset. Men med 94000 km på bagen så sidder der nok noget snask tænker jeg

Opslaget var egentlig blot en servicemeddelelse til hvis man døjer med sodproblemer, så er den her rens et super alternativt til granulat operationen :)


Sådan læste jeg det også ;) ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #6 Dato: 05. September 2017, 12:39 »
Fik du renset den?
Peugeot 207 RC

basilhot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 229
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Jylland
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #7 Dato: 06. September 2017, 11:29 »

Yes, det gjorde jeg. Den var helt stoppet til :-/
Mvh.

AXE1

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 378
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Slagelse
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #8 Dato: 06. September 2017, 12:14 »
Kan du så mærke forskel på hvordan bilen opfører sig bag efter?
Peugeot 207 RC

basilhot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 229
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Jylland
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #9 Dato: 06. September 2017, 12:27 »

Jeg kan ikke umiddelbart mærke forskel lige efter den blev renset. Men har fået den remappet og nu er kurven meget mere jævn og pænere end før
Mvh.

stratocaster

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 31
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #10 Dato: 22. September 2017, 20:20 »
Hej Mads

...så har jeg samme problem med min 207 GT 93350 km, der har fejlkoder, der dækker en for lang kæde samt tilsodning i indsugning. Må jeg spørge om du valgte Peugeot Skanderborg til den opgave. ? Og hvad endte prisen på for den operation ? Iøvrigt tak for henvisningen, kunne du fortælle hvad prisen for udblæsning m granulat ville stå i. Sidst skal jeg også høre om du havde sådan et lille kamera til at se sodningen . Vh rene
« Senest Redigeret: 22. September 2017, 20:22 af stratocaster »

basilhot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 229
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Jylland
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #11 Dato: 23. September 2017, 14:18 »
Hej René

Ja, jeg valgte Peugeot i Skanderborg og gav 3000 for det. Min var stoppet pænt meget til. Man kan leje et kamera men det koster cirka 500 kroner, så det fravalgte jeg. Istedet kan de kigge med et spejl hvor slemt det er, det var gratis så det valgte jeg.

Granulat turen koster 6-7000 kroner og er kun en my bedre. Det er langt fra alle Peugeot værksteder der blæser igennem med granulat.

Øv hvis kæden også skal skiftes, så står du da desværre til en halvdyr regning :(
Mvh.

stratocaster

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 31
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #12 Dato: 23. September 2017, 20:24 »
Tak Mads for svar, det kan jeg ihvertfald bruge til at sammenligne priser. Ja det med kæden, har jeg gravet en del i, og fundet meget brugbart info omkring dette emne på et tysk site det hedder ccfreunde.de . Mht til kædens forlængelse er det faktisk ikke det eneste problem, da tandhjulene er spændt med et moment, samt åbenbart noget ringere stålkvalitet end den tredje version af kædesættet, der indeholder ny bedre kæde samt ny materialekvalitet til de 2 bolte til tandhjulene. Ny større kædestrammerbolt med større moment for trykket på kæden. I den arbejdsbeskrivelse der skal benyttes, skal tandhjulene affedtes og fastspændingsmomentet er en del større end oprindeligt, således at timingen ikke skrider. Så der en en stor grund til at få skiftet kæden.

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.504
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #13 Dato: 23. September 2017, 22:39 »
Jeg har lige erhvervet mig en 207 VTI der har samme motor, bare uden turbo, i den forbindelse så jeg et par videoer på Youtube om skift af kæden, og jeg ville ikke være skræmt af at skifte kæden selv. Stumperne er ikke specielt dyre, det er timelønnen der er den store synder, så hvis man selv kan skrue, kan man spare en pæn sum på en weekends arbejde.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

stratocaster

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 31
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
RE: Rens af tilsodning af ventiler mm.
« Svar #14 Dato: 24. September 2017, 20:41 »
Hej Holt - skal lige høre dig som ved så meget :) kunne du smide et link til den originale kæde, som indeholder alle 3 tandhjul kædestrammer guides pakning samt bolte. Det ville være fatalt at sætte et forkert sæt på ved skifte. Jeg har også set en engelsk gør-det-selv mand, der selv skiftede kæden ... godt nok på en Cooper s som er samme motor. Iøvrigt ville jeg ikke være bleg for at kalde det en konstruktionsfejl, meeen det ville jo koste en del penge at bruge den definition. (Undskyld - basilhot, for at stjæle din tråd). Holt, er du sikker på at din VTI også er en såkaldt Prince motor.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Prince_engine
« Senest Redigeret: 24. September 2017, 20:42 af stratocaster »