Forfatter Emne: Rotationsstøj Peugeot 208 1.6 HDI 2016  (Læst 5753 gange)

westru

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Rotationsstøj Peugeot 208 1.6 HDI 2016
« Dato: 16. November 2017, 13:06 »
Allerede efter få tusinde kilometer begyndte der at optræde støj fra gearkasse/drivaksler i omdrejnings intervallet 1100 til 1500 omdr/min, både ved kørsel med jævn hastighed samt ved let påløb. De første par henvendelser til forhandleren afstedkom bare " at det kunne de ikke høre". Da de fik hørelsen tilbage, blev gearkassen skiftet (ved 4000 km) hvilket dog ikke fjernede problemet.
ESP´en blev mistænkt, men en online test via Frankrig afslørede intet og svaret fra værkstedet var "at sådan skulle bilen lyde".
Da jeg truede med FDM og importøren, blev jeg indkaldt til en prøvetur sammen værkstedets chef og fik, kort fortalt, følgende forklaring:
Den meget stejle momentkurve gør at bilen ikke har det fornødne overskud i det nævnte omdrejnings interval og at dette giver støjen.
Jeg er kun en almindelig dødelig uden den store mekaniske indsigt, men at dette skulle være den egentlige årsag har jeg svært ved at tro.
De lånebiler vi har kørt i har ikke været behæftet med fejlen, men det fik jeg ikke nogen forklaring på.
Er der nogen der har tilsvarende problemer eller kan give en forklaring på hvad årsagen kan være.

Morten Svendsen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 35
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rotationsstøj Peugeot 208 1.6 HDI 2016
« Svar #1 Dato: 16. November 2017, 22:19 »
Hej. Lidt samme historie her, 208 BlueHDI 2/2017. Da vi fik bilen virkede den "blødere" en den C4 Cactus vi havde haft før med samme motor/transmission. Allerede efter et par tusinde km begynde den med ubehagelige lyde og rystelser specielt ved neutral gas / let gas / let påløb, netop ved det nævnte omdrejningstalsinterval. Et besøg hos den lokale forhandler var ikke meget værd, "sådan lyder de allesammen, bare kør i et lavere gear". Det endte med at jeg oprettede en sag hos Peugeot, hvilket de forøvrigt også var ligeglade med. En henvendelse hos et andet værksted resulterede dog i, at venstre trækaksel blev skiftet. Det tog umiddelbart problemet et par tusinde km, men nu er uroen tilbage igen. Med mindre den trækker tydeligt mærkes vibrationer i rat, pedaler og vognbund typisk i området 70 - 90 km/t i både 4. og 5. gear. Det er løgn og latin med stejl momentkurve, for motoren trækker fint fra lave omdrejninger, det er den videre fordeling af kræfterne den er gal med. Om det er fordi den mangler et dobbeltmassesvinghjul, har en møggearkasse eller trækaksler med for meget slør ved jeg ikke. Men mekanisk er det noget skrammelværk, ikke for folk der er sensitive for lyde og rystelser. Facit er, at jeg aldrig bliver dus med den bil, og at jeg snart ikke gider at parlamentere med Peugeot længere.
Med venlig hilsen
Morten Svendsen
2017 208 BlueHDI Desire Sky
2009 FIAT Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic
1971 Alfa Romeo 1300 Spider junior
1966 Alfa Romeo Sprint GT 1300 junior

ReneA

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rotationsstøj Peugeot 208 1.6 HDI 2016
« Svar #2 Dato: 20. November 2017, 04:45 »
Det er desværre en kendt fejl ved den 5 trins gearkasse, at den har mislyde, specielt ved 70-100 km/t. Har selv en 208 Bluehdi, som skal ind for 3. gang i morgen (tirsdag) denne gang for at få ny gearkasse efter 24.500 km. Håber så at det bliver en gearkasse uden klonk klonk og hyle lyde, men ellers så må jeg jo trøste mig med at den jo får en ny 2 årig garanti på gearkassen, så Peugeot skal nok nå at lære mig at kende, hvis den nye også begynder at støje....

westru

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Peugeot 208 HDI Bluetec
« Svar #3 Dato: 20. November 2017, 09:18 »
Tak til Morten Svendsen og ReneA for jeres hurtige svar.
Har selv haft en mistanke om at drivakslerne kunne være årsagen, men efter at have snuset lidt på nettet, stødte jeg på en artikel hos FDM (fra 11. sept. 2015) hvor dobbeltmasse svinghjulet og problemerne ved brug af denne type, afstedkommer en del problemer specielt i dieselbiler.
Som nævnt i mit første indlæg fik vi skiftet gearkassen allerede efter 4000 km, men at dette indgreb ikke ændrede noget som helst.
PSA koncernen (Peugeot, Citroen og nu også Opel) er jo ikke ligefrem kendt for at spille med åbne kort når vi taler konstruktionsfejl for slet ikke at tale om viljen til at vedgå og udbedre dem.
308`eren kører med samme motor, har samme momentkurve, har dog 20 hk mere, men iflg værkstedet ikke samme problem som 208-serien. Om det så skyldes de 20 hk eller en helt anden konstruktion af gearkasse/svinghjul/kobling ved jeg ikke.
Det er trist at en eller så dejlig og letkørt bil skal bombes tilbage til en tid hvor gearkasser var noget der skulle betjenes med to hænder og brug af dobbelt udkobling.
Hvis vi er medlemmer nok, med de samme problemer, er en samlet henvendelse til FDM måske en løsning ?

ReneA

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: Rotationsstøj Peugeot 208 1.6 HDI 2016
« Svar #4 Dato: 20. November 2017, 13:28 »
Nu er det så vidt jeg ved, kun de 208 1,6 Bluehdi med 5 trins gearkasse, der er de førnævnte problemer med, så tvivler på at der er nogle problemer på motor/kobling siden, men at det udelukkende er gearkassen der giver problemer. 208 fås også med 120 hk Bluehdi med 6 trins gearkasse og den er der vist ingen problemer med....