Forfatter Emne: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006  (Læst 6344 gange)

mojoe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København NV
Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Dato: 05. Oktober 2018, 20:33 »
Jeg kom kørende i min 206 1,4 HDI fra 2006 her til morgen hvor motorlampen pludselig begyndte at lyst og bilen gik ud. Det skal bemærkes at dieselmåleren var over den øverste røde streg og at benzinlampen havde lyst omkring 50 km. Jeg fik trillet bilen ind på en tankstation og tanket den, men den kunne ikke starte efterfølgende. Det er ikke muligt at pumpe luft i systemet, da pumpen i motorrummet er taget ud af bilen, og der er lavet en reparation med universalslanger.
Værkstedet har koblet tester på, og den melder fejl på både dieselpumpen i tanken og dieselpumpen ved motoren.
Jeg er ikke mekaniker, men har den følelse at mekanikeren har valgt at stole mere eller mindre blindt på diagnoseværktøjet, og dermed ikke har brugt værktøjet som rettesnor for den videre fejlsøgning. Det der især undrer mig er at der meldes fejl på begge dieselpumper samtidigt, hvilket er delvist logisk da de vel er forbundet, men elektronikken bør vel være i stand til at angive hvilken pumpe fejlen er på.
Jeg har efterfølgende googlet mig frem til at der burde have været fejlsøgning på sikring, på brændstofrelæ og dernæst til dieselpumpen henholdsvis i motorrummet og ved tanken. Mekanikeren har givet mig et tilbud på udskiftning af diesellpumpen ved tanken for 2800 kr.

Det jeg ønsker at vide er hvorvidt I anser mekanikerens fejlsøgning for værende tilstrækkelig. Hvis det som forventet ikke er tilfældet, hvordan vil I så gribe opgaven an med at fejlsøge og hvor vil I købe de dele der skal benyttes.

Jeg beklager meget hvis mit indlæg er for langt eller bærer præg af et begrænset kendskab til en bil. Jeg vil også hellere overlade de svære opgaver til fagfolk, men vil gerne have vished for at tingene bliver gjort korrekt. På forhånd tak for hjælpen

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Svar #1 Dato: 05. Oktober 2018, 23:43 »
Du kan bestemt ikke stole på mekanikeren af den simple årsag at der ikke er en pumpe i tanken på din bil. Hvis den har været ved at køre tør, tror jeg du får meget svært ved at starte uden pumpebolden. Det skal dog siges at jeg engang har suget diesel op i systemet ved at suge i returslangen med en støvsuger. På grund af gnister i motoren på støvsugeren, er det bestemt ikke noget jeg kan anbefale, og slet ikke indendørs.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

mojoe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København NV
Sv: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Svar #2 Dato: 06. Oktober 2018, 09:52 »
Tak for svar Holt.

Jeg talte med en ven som er mekaniker i aftes, som oplyste at på trods af at han ikke kan udelukke at dieselpumpen er defekt, så vil han anbefale at skifte brændstofrørsystemet i motorrummet til originalt. hvilket han mener vil afhælpe problemet. Så har man også pumpebolden til en anden gang, hvis man er for sløv til at tanke i tide.  Er du enig i fremgangsmåden?

Med pumpe i tanken er jeg overbevist om at mekanikeren mener føderdelen, som vist sidder under højre bagsæde https://www.autodoc.dk/jp-group/12908522

Jeg ved at der er en form for flaske med en form for filter på, som man kan tilslutte trykluft og dieselslangen og dermed suge dieselen frem. Det bruges ud fra mit kendskab til at sikre at der ikke er luft i systemet og til at suge dieselen gennem systemet. Kender du det  og i så fald hvad det hedder/hvordan det anvendes korrekt?




mojoe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København NV
Sv: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Svar #3 Dato: 06. Oktober 2018, 13:15 »
Jeg er kommet frem til at det værktøj mekanikeren brugte første gang til at suge diesel ud minder om en bremseudlufter, dog med den forskel at mundstykket minder om en si, og formentlig har til formål at sikre at luften bliver lukket ud af værktøjet når flasken er fyldt, altså som en ventil.

Jeg tror ikke mekanikeren er klar over den fremgangsmåde, således at man både kan suge diesel frem fra tanken, samt udlufte systemet så der ikke er luft og det er fuldkommen tæt. Jeg tager kontakt til mekanikeren når han åbner og gør ham opmærksom på dette.

Min vurdering er at den nødvendige reparation ikke vil involvere udskiftning af dele, men kun genoprettelse af brændstofsystemet, ved hjælp af en udlufter. Har jeg ret?

Såfremt mekanikeren ikke har kendskab til den reparation, så vil jeg sætte stor pris på en step by step.
Hvor skal man koble udlufteren til?
Hvornår har man suget tilstrækkeligt så bilen er køreklar?
Kan bilen selv regulere luften når først den er startet og kørende eller vil en lille restmængde luft påvirke funktionen?
Er der nogle komponenter der kan tage skade af at man griber det an på den måde.

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Svar #4 Dato: 06. Oktober 2018, 15:17 »
Du burde sagtens kunne udlufte med sådan et værktøj. Jeg har kun prøvet det på en 307 1.6HDI. her tror jeg en af envejs ventilerne i pumpebolden var defekt, vi kunne ikke pumpe tryk i systemet med bolden.
På en 307 er der to plastrør med lynkoblinger i motorens højre side (når du sidder i bilen) det ene er fremløb og det andet er retur. Jeg kan ikke huske hvordan jeg fandt frem til hvilken var retur, men den sugede jeg i til der kom diesel, og så kunne bilen starte. Grunden til vi skulle have den udluftet var at vi havde skiftet dieselfilter.
Jeg roder normalt ikke med dieselbiler, så hvis du skal have mere dybdegående svar, må vi vist overlade dem til andre.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Svar #5 Dato: 07. Oktober 2018, 07:42 »
Der er noget som ikke helt stemmer i denne tråd.. I tanken (under bagsædet) har diesel 206 1.4 ingen pumpe funktion.. Det der sidder dér ligner en pumpe, men er udelukkende tankmåleren.

Når jeg på PSA service box slår en Peugeot 206 1,4 hdi op, så ser det lidt mystisk ud.. Der èr vist pumper på visse udgaver.. Men dem kalder de til benzin biler ??
Altså vises der både diesel og benzin drevne under 1,4 hdi ?? Det burde ikke forkomme ??

Så KUN et opslag via bilen reg. nr. eller sidste 8 cifre i stelnummeret, kan give det korrekte svar på den specifikke bil. 

Mvh Mikael ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

mojoe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København NV
Sv: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Svar #6 Dato: 07. Oktober 2018, 10:17 »
Tak for svar Mikael. Jeg sætter stor pris på de svar jeg modtager.

nummerplade er YD20906 og stelnr. er VF32A8HZA47476636

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Svar #7 Dato: 07. Oktober 2018, 14:41 »
Din dyt er altså IKKE født med pumpe i tanken.

Find en ny mekaniker ;)

Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Svar #8 Dato: 07. Oktober 2018, 14:52 »
Underligt nok ??? Så er spædepumpen slet ikke vist som "reservedel".. Kun "nedtonet" ???



Og

« Senest Redigeret: 07. Oktober 2018, 15:02 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

mojoe

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 5
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København NV
Sv: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Svar #9 Dato: 07. Oktober 2018, 18:02 »
Mange tak for det. Jeg skal ikke udelukke at han har tænkt noget andet når han har udtalt at det er pumpen der er noget galt med.

Status er dog at jeg har talt med ham, og baseret på at bilen var løbet tør, valgte vi at den skulle udluftes, og nu er den så god som ny.

Mange tak for hjælpen :)

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.253
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Svar #10 Dato: 07. Oktober 2018, 19:07 »
Super ;) Så ved du til en anden gang, at det betaler sig at tanke i tide ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.524
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Fejl begge dieselpumper 206 1,4 HDI 2006
« Svar #11 Dato: 07. Oktober 2018, 19:52 »
Lige for en god ordens skyld til andre der måtte finde dette indlæg senere!
Når det kommer til pumpe i tanken, er det meget simpelt at finde ud af, når den har pumpebold i motorrum har den ikke pumpe i tanken!


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html