Forfatter Emne: 208 1,6 blueHDI 2017, kobling / udtrykkerleje / svinghjul  (Læst 2023 gange)

SvendBendt

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København
Min 208 fra 2017 med 32.000 km på klokken har udviklet en raslelyd i frigear, som forsvinder når man trykker koblingen i bund. Og så er koblingen begyndt at opføre sig sært for en kobling i så ny en bil. Det kan bedst beskrives som at koblingen er løs. Når man kobler til, så slipper koblingen det sidste stykke og nærmest "smider" bilen i gear, så der kommer et lille ryk i bilen, selv om man betjener koblingen præcis, som man skal. Kun hvis man betjener koblingen utrooooligt langsomt kan man lave et behagelig gearskifte. PS: Jeg har kørt bil i et par årtier. Kan godt finde ud af at bruge en kobling ;) og jeg lader aldrig bilen sejtrække.

De sidste par uger har jeg så tilmed bemærket at det faktisk kun er de øverste ca 2 cm som er arbejdsområde. Lidt som at køre i en bil hvor koblingen lever på sidste vers. Og en kobling skal altså leve mere end 32.000 km, med mindre man kører som en komplet idiot. Og det gør jeg ikke. Jeg har prøvet en 2008 med samme motor, og den kører markant anderledes, den kører som man forventer det.

Jeg mistænker en fejl ved udtrykkerlejet, som betyder at koblingen føles slidt/er blevet slidt hurtigt. Eller måske endda en fejl ved svinghjulet (gys!)

Værkstedet mener ikke, det er en fejl. De siger at "det ville ikke gøre mig nervøs at køre med" og "de her 208ere er kendt for at have en del støj fra transmissionen".

Jeg mistænker dog, at værkstedets evne og vilje til at anerkende fejlen hænger ret nøje sammen med at garantien udløber om 3 uger. Det er lidt en beskyldning, så jeg nævner ikke værkstedet. Men det er bare sådan jeg har det med det.

Derfor vil jeg lige høre, har andre af jer haft lignende oplevelse med jeres kobling i en 208, og/eller samme oplevelse med et værksted som ikke helt kan se en fejl, som man synes er åbenlys?
« Senest Redigeret: 15. April 2019, 00:14 af SvendBendt »

12345pj

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 60
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Frederiksværk (Arb. Emdrup)
Sv: 208 1,6 blueHDI 2017, kobling / udtrykkerleje / svinghjul
« Svar #1 Dato: 15. April 2019, 12:42 »
Hvis den har dobbelmasse svinghjul, hvilket den formentlig har, så lyder det som et defekt svinghjul.
Det er en dyr reparation som du helt sikkert skal påtale nu så den bliver lavet under garantien.
Jeg har en 407 HDI hvor jeg har skiftet svinghjul på og en C5 fra 2011 som jeg skal til at skifte på og det er nøjagtig samme opførsel.
Peugeot 407 1.6HDI fra 2005, 320.000km
Citroen C5 2.0HDI fra 2011, 180.000km
Skrottet C5 2.0 benzin Aut. fra 2002

Elektronik mekanikker og Elektronik Ingeniør, laver selv alt, både mekanisk og elektrisk på vores biler.
Tester haves men jeg er ikke mester i at bruge den.