Forfatter Emne: Svingende eller høj tomgang.  (Læst 2457 gange)

SUC

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 29
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Svingende eller høj tomgang.
« Dato: 10. Maj 2019, 07:01 »
Peugeot 106 SV 46328.
Som overskriften.  Har oplevet at tomgangen svinger op og ned feks når man kommer til et lyskryds. Datteren bliver flov når den skaber sig. Jeg har prøvet at skifte div følere som jeg havde liggende men som jeg ikke er sikker på virker. Derfor er det nok bedst at starte forfra og for ikke at skifte følere i et væk vil jeg høre om nogen har nogle forslag til hvor det kan være galt.

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Svingende eller høj tomgang.
« Svar #1 Dato: 10. Maj 2019, 09:16 »
Normalt ville jeg skrive: Få en PP2000 tester på, og udlæs live/parameter når bilen laver det nummer.

Men da den er så gammel ( fra 98 ) så er mulighederne nok begrænset ??
Muligvis har den ikke engang et alm. OBD2 stik, men "kun" det 2 benet evt. 30 benet. ??

Men du skriver: "Fx. i et lyskryds"..
Tænker så på en utæt bremseforstærker, som giver falsk luft når bremsepedalen er trådt.
Hvad den jo typisk er, når man holder for rødt ;) 

Men det kan jo testes HJEMME, ved at klemme vacuum-slangen til forstærkeren og se om det "hjælper"..
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

SUC

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 29
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Svingende eller høj tomgang.
« Svar #2 Dato: 10. Maj 2019, 13:10 »
Kender godt den der med vaakumslangen :) Her til morgen startede den med at køre 3000omdr i tomgang. Forsvandt ikke rigtigt. Efter 10-15km kunne den godt komme i tomgang men først efter at have svinget op og ned i omdrejninger  et par gange. Problemet er der også ved gearskift hvor den tager omdr. Det " omvendte" kan også forekomme på den måde at hvis speederen slippes langsomt under kørsel hænger den ligesom i de høje omdr hvorefter den cutter til tomgang i et hug. Lidt ligesom hvis gasspjældet hængte. Det gør det dog ikke. Havde en forhåbning om at der var en specifik føler som kunne afstedkomme denne opførsel.
Mikael. SUC i min signatur står for Sig Ulrik Christensen. Vi har leget med C5'er og Lexia over teamview flere gange ;D

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.050
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
Sv: Svingende eller høj tomgang.
« Svar #3 Dato: 10. Maj 2019, 15:25 »
tomgangsregulator....  8)
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Svingende eller høj tomgang.
« Svar #4 Dato: 10. Maj 2019, 15:52 »
Kender godt den der med vaakumslangen :) Her til morgen startede den med at køre 3000omdr i tomgang. Forsvandt ikke rigtigt. Efter 10-15km kunne den godt komme i tomgang men først efter at have svinget op og ned i omdrejninger  et par gange. Problemet er der også ved gearskift hvor den tager omdr. Det " omvendte" kan også forekomme på den måde at hvis speederen slippes langsomt under kørsel hænger den ligesom i de høje omdr hvorefter den cutter til tomgang i et hug. Lidt ligesom hvis gasspjældet hængte. Det gør det dog ikke. Havde en forhåbning om at der var en specifik føler som kunne afstedkomme denne opførsel.
Mikael. SUC i min signatur står for Sig Ulrik Christensen. Vi har leget med C5'er og Lexia over teamview flere gange ;D

Ja hvem har jeg ikke gjort det med efterhånden ?? ;)
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Sv: Svingende eller høj tomgang.
« Svar #5 Dato: 10. Maj 2019, 23:40 »
Normalt ville jeg skrive: Få en PP2000 tester på, og udlæs live/parameter når bilen laver det nummer.

Men da den er så gammel ( fra 98 ) så er mulighederne nok begrænset ??
Muligvis har den ikke engang et alm. OBD2 stik, men "kun" det 2 benet evt. 30 benet. ??

Men du skriver: "Fx. i et lyskryds"..
Tænker så på en utæt bremseforstærker, som giver falsk luft når bremsepedalen er trådt.
Hvad den jo typisk er, når man holder for rødt ;) 

Men det kan jo testes HJEMME, ved at klemme vacuum-slangen til forstærkeren og se om det "hjælper"..
Den har det 30 benede stik, men ligger lige på grænsen til at den godt kunne have et OBD2 stik. :)
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

SUC

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 29
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Svingende eller høj tomgang.
« Svar #6 Dato: 11. Maj 2019, 20:29 »
Nu har jeg så pillet den fra. Nu er problemerne væk omend tomgangen er lidt lav ved kold motor. Problemet er nok den men jeg prøvede 2 andre, brugte, som ikke løste problemet. Nu tænker jeg om computeren skal "lære" at justere den "nye" før den virker som den skal. Altså noget med tænding på i 10sek osv osv??