Forfatter Emne: Spændingen falder når motoren kører  (Læst 2722 gange)

Spol

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Spændingen falder når motoren kører
« Dato: 27. August 2019, 17:47 »
På vej hjem, kort før jeg var hjemme blev et batterisymbol tændt i displayet og AC mv. gik ud, men motoren kørte.
Det kom og gik et par gange den sidste kilometer hjem.
Da jeg kom hjem slukkede jeg motoren og lod den stå en halv times tid, og målte så 12V over batteriet.
Men hvis jeg starter bilen falder spændingen i løbet af nogle få minutter til 11,5V, jeg havde forventet at den steg.

Så jeg går ud fra at generatoren ikke lader, selv om den kører rundt.
Er der en separat ensretter på sådan en, eller skal der under alle omstændigheder en ny generator på, eller kan det være andet?

Det er en 407 2.2 benzin

oleje

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 21
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Odense
Sv: Spændingen falder når motoren kører
« Svar #1 Dato: 27. August 2019, 21:08 »
Det er helt sikkert din generator. Mit bedste bud er dine kul der er slidt ned :-)

Spol

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Spændingen falder når motoren kører
« Svar #2 Dato: 28. August 2019, 06:59 »
Ja, det kunne også være kulene, selvom generatoren ikke er så gammel 3-4 år tror jeg.

En anden ting jeg bemærkede, som jeg ikke ved om er relateret til dette er, at der kommer sådan en iiiiiiiiiiii-lyd fra omkring manifolden så snart at der er tænding på.
Sider er en solenoid eller lignende, som kan begynde at summe, eller er det gnisten jeg kan høre, men den kører vel ikke konstant?

oleje

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 21
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Odense
Sv: Spændingen falder når motoren kører
« Svar #3 Dato: 28. August 2019, 12:10 »
ja der sidder en del der kan give lidt støj med tænding på og motor slukket. feks. spjældhuset og egr-ventilen kan sagtens sidde og summe/brumme/pive lidt, og det er helt normalt.  :)

Spol

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Spændingen falder når motoren kører
« Svar #4 Dato: 28. August 2019, 20:31 »
Jeg har kikket lidt mere på det, og fundet ud af, at hvis bare motoren kører i 1 minut, så bliver generatoren så varm, at man ikke kan holde på den, og den lugter også varm.
Så enten må lejet  i den være gået, eller også er der en kortslutning...
Nu ved jeg ikke hvor bøvlet sådan en generator er at skifte. Jeg kan jo ikke en gang kører til værksted i den  :-\

Spol

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 32
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Spændingen falder når motoren kører
« Svar #5 Dato: 31. August 2019, 20:30 »
Så fik jeg skiftet generatoren, den var kortsluttet.
Samt ribberemmen som trækker den. Remmen havde mistet den yderste ribbe i hver side, og de er jo forstærket med ståltråd.
Min teori er, at sådan et stykke er blevet kastet ind i generatoren.
Så hvis ribberemmen begynder at blive flosset i siderne, kan det godt betale sig at få den skiftet, for man ved ikke hvor stumperne havner  ;)

mikhan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.251
  • Karma: +6/-1
    • Vis profil
Sv: Spændingen falder når motoren kører
« Svar #6 Dato: 01. September 2019, 08:03 »
Så fik jeg skiftet generatoren, den var kortsluttet.
Samt ribberemmen som trækker den. Remmen havde mistet den yderste ribbe i hver side, og de er jo forstærket med ståltråd.
Min teori er, at sådan et stykke er blevet kastet ind i generatoren.
Så hvis ribberemmen begynder at blive flosset i siderne, kan det godt betale sig at få den skiftet, for man ved ikke hvor stumperne havner  ;)

Ja en flosset/slidt ribrem kan også koste en motor.. Løse "tråde" har det med at finde ind til tandremmen.
"Det er bestemt IKKE godt, ved jeg hvis tandremmen så hopper X antal tænder"
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.
 

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online