Forfatter Emne: Stoplys på campingvognen  (Læst 4029 gange)

Calimic

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 63
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Stoplys på campingvognen
« Dato: 30. August 2019, 20:32 »
Hej

Min Peugeot fra 2017 er monteret med et 13 pols stik.
Normalvis har jeg kun en trailer tilkoblet med en adapter til 7 pols. Dette virker uden problemer.
Har nu lige fået en campingvogn, som er født med 13 pols stik, så det burde jo bare lige at være til at tilkoble.
Hvis jeg kører med lys på auto, så kun led lys foran er tændt, virker bremselyset fint. Men sætter jeg lys på bilen, tændes markeringslys og stoplyset på campingvognen, og aktiverer jeg så stoplyset, er der ingen forskel på lysstyrken bagpå campingvognen, da stoplyset jo allerede er tændt :(
Afmonteret jeg så rød ledning (nr 6 stoplys) i campingvogn stikket,  bliver lysstyrken normal for bag lyset.
For mig virker det som om at der er konstant lidt strøm på ledningen for stoplys fra bilen, men underligt at der ingen problemer når jeg kører med traileren.
Har prøvet med 2 biler, og oplever samme problem på begge.
Nogle der har et bud på hvad der kan være galt? Skal bilen kodes til 13 pols stikket evt?
/Calimic

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Sv: Stoplys på campingvognen
« Svar #1 Dato: 01. September 2019, 01:20 »
Hvis du har prøvet campingvognen på 2 biler, hvor problemet er det samme, så hjælper det jo ikke noget at ændre noget på din bil.
Men du bør derimod gå alle samlinger igennem på campingvognen, da de typisk er samlet med strømtyve.

Jeg ser tit de problemer når jeg laver service på diverse påhængsvogne.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Hjallerup

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 301
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
    • lapphund.dk
  • By: Hjallerup
Sv: Stoplys på campingvognen
« Svar #2 Dato: 01. September 2019, 13:34 »
Da jeg købte min campingvogn, var pærene byttet , så 21 w sad hvor 5 w skulle sidde
Peugeot 308 sw e-hdi 112 2011 Solgt
Peugeot 107 vvt 2012 Solgt
Peugeot 2008 1,2 vti 2014

Calimic

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 63
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Stoplys på campingvognen
« Svar #3 Dato: 01. September 2019, 18:34 »
Hvis du har prøvet campingvognen på 2 biler, hvor problemet er det samme, så hjælper det jo ikke noget at ændre noget på din bil.
Men du bør derimod gå alle samlinger igennem på campingvognen, da de typisk er samlet med strømtyve.

Jeg ser tit de problemer når jeg laver service på diverse påhængsvogne.

Hej

Umiddelbart vil jeg også tro at det er campingvognen, men har haft det til tjek og umiddelbart var det ikke den der var galt med. Camping teknikeren havde en tester på stikket på campingvognen, som iflg ham ikke viste fejl på campingvognen. Har selv efterfølgende været igang med at gå samtlige forbindelser igennem, og umiddelbart syn jeg det ser fint ud. Stelforbindelsen har jeg dog ikke lige fået tjekket endnu, men syntes ikke umiddelbart at det er den. På campingvognen, er det led lygter bag, og begge er indbygget i samme baglygte, det vil sige at man ikke kan komme til at skifte / have ombyttet pærerne. Ved ikke om sådanne led lamper er mere følsomme end normale pærer, for det ser ud til der er en svag konstant strøm i ledningen til stoplyset fra stikket på bilen. Jeg har ligeledes tjekket om der er strøm i begge ledninger i baglygterne, og det er der på den ene når der er lys på og den anden når bremser aktiveret. Har kun en alm polsøger, så kan ikke lige selv måle strømstyrken. Men er der ikke noget med at nyere biler er kodet til at have anhænger stik, og det evt kan være der det er galt? Så er der selvfølgelig fejl på begge biler  :o , men måske de så “kun” er kodet til 7 pols stik? Min lille teori, men også fordi jeg ikke lige er sikker omkring dette  :) men nu skal den ene bil til service, så må vi se.
/Calimic

Calimic

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 63
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Stoplys på campingvognen
« Svar #4 Dato: 01. September 2019, 18:39 »
Da jeg købte min campingvogn, var pærene byttet , så 21 w sad hvor 5 w skulle sidde

Led baglygter, hvor begge lys er i samme lampe og stikkene er ikke ombyttet. Stoplys virker uden lys på bilen, mens stoplys lyser konstant når der er lys på bilen. Dog virker stoplyset i toppen af campingvognen. Så tænker, at det enten er bilerne der er kodet forkert ( da jeg mener de kodes i forbindelse med montering af anhængertræk), eller også er der overgang i begge baglygter, dårlig stik forbindelse ( er dog tjekket, og ikke selv fundet noget mistænkeligt) eller måske stel forbindelsen, men syntes nu ikke selv at det er det.
/Calimic

superpjok

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.050
  • Karma: +4/-2
    • Vis profil
  • By: Klovborg
Sv: Stoplys på campingvognen
« Svar #5 Dato: 01. September 2019, 20:01 »
.. Campingvogne med led lamper giver ind i mellem udfordringer. Prøv at spørgehos en autoelektriker, der kal muligvis monteres nogle modstande på cv.
mvh
C-Max 2.0 tdci (Peugeot) 2010
RIP: Mondeo 2.0 TDCI (Peugeot) 2004
Peugeot 206 1.6 2002
RIP: 306 Roland Garros 1,8 1999
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
RIP: 406 Break 2,0 HDI 1999
PP 2000/Diagbox
Favoritværksted: Hjemme

Calimic

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 63
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Stoplys på campingvognen
« Svar #6 Dato: 01. September 2019, 20:16 »
.. Campingvogne med led lamper giver ind i mellem udfordringer. Prøv at spørgehos en autoelektriker, der kal muligvis monteres nogle modstande på cv.
mvh

Hej

Lyder som en mulig løsning med modstande på CV. Så det vil jeg forsøge når Peugeot lige har fået testet stikket.

/Calimic

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.498
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Stoplys på campingvognen
« Svar #7 Dato: 01. September 2019, 22:08 »
Der er normalt to kodninger der kan laves på stik til anhængertræk, men det er til fast træk og aftagelig træk, hvad forskellen er tør jeg ikke sige, men det kunne måske have noget med parkeringssensor at gøre. Hvis du alligevel skal til Peugeot kan du prøve at spørge om forskellen.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

Calimic

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 63
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Stoplys på campingvognen
« Svar #8 Dato: 02. September 2019, 17:49 »
Der er normalt to kodninger der kan laves på stik til anhængertræk, men det er til fast træk og aftagelig træk, hvad forskellen er tør jeg ikke sige, men det kunne måske have noget med parkeringssensor at gøre. Hvis du alligevel skal til Peugeot kan du prøve at spørge om forskellen.


Holt

Tak for info, ja det vil jeg da lige spørge ind til  :)
Umiddelbart lyder det for mig underligt at der skulle være forskel på kodningen ved fast eller aftageligt træk, men det er jo så teknisk Idag. Noget nemmere i gamle dage
/Calimic

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Sv: Stoplys på campingvognen
« Svar #9 Dato: 03. September 2019, 13:39 »
Så skal du prøve med 13 til 13 med indbygget modstand til led
fx som det her
https://www.prof-shoppen.dk/shop/led-can-bus-adapter-9965p.html
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Calimic

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 63
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Stoplys på campingvognen
« Svar #10 Dato: 03. September 2019, 18:40 »
Så skal du prøve med 13 til 13 med indbygget modstand til led
fx som det her
https://www.prof-shoppen.dk/shop/led-can-bus-adapter-9965p.html

Kunne måske være en mulighed, men hvad jeg kan læse mig frem til, skal alt belysning på campingvognen så være LED, hvilket det ikke er.

PS: billigere ved Harald Nyborg hvis nogen skulle have behovet  :)
/Calimic