Forfatter Emne: Peugeot 309 1.4i, 1992: ECU fejl, hvordan kommer jeg videre?  (Læst 2985 gange)

karlkristiansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København
Hej venner,

En gang imellem, særligt ved bykørsel (og både i varm og kold tilstand), lyser en gul ECU-lampe på instrumentbrættet. Samtidigt, begynder motoren at hakke i det ved jævn gas (ikke ved acceleration) og hvis jeg holder for rødt eller på anden vis kommer helt i bund i omdrejninger, så går den ud. Derfor sørger jeg for at give ekstra gas, når det sker.

Jeg har vedhæftet et billede af symbolet der lyser i instrumentbrættet, fra min Haynes manual:
https://imgur.com/GXSD2uP

Havde det været en nyere bil (efter 1996) havde jeg tilsluttet en OBD-II og kigget nærmere på netop hvilken del af ECU'en og de beslægtede sensorer /kontakter der har fejlet - men jeg ved ikke hvordan jeg skal komme videre med denne 92'er.

Håber nogen kan hjælpe :-)

KH Karl
« Senest Redigeret: 02. Juni 2022, 18:59 af karlkristiansen »

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Peugeot 309 1.3, 1992: ECU fejl, hvordan kommer jeg videre?
« Svar #1 Dato: 06. Juli 2020, 10:03 »
Det lyder umiddelbart som et tændingsmodul, der ikke har det så godt - sidder typisk på en aluplade ved torpedoen og er en smal enhed.
Blot et eksempel: https://www.ebay.com/itm/Citroen-BX-Fiat-Peugeot-309-Samba-1-0-2-0L-Ignition-Control-Module-VALEO-77-94-/152543801121

Er tændrørene friske?

På de tidligere modeller kan du udlæse fejl ved hjælp en en diodeprøvelampe, men jeg kan ikke huske hvordan. Antal blink er en kode som så skal tolkes/oversættes.

karlkristiansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København
Sv: Peugeot 309 1.3, 1992: ECU fejl, hvordan kommer jeg videre?
« Svar #2 Dato: 06. Juli 2020, 12:48 »
Citér
Er tændrørene friske?
Nej, dem har jeg ikke skiftet og regner ikke med tidligere ejer har gjort det for nyligt. Men symptomet, hvor jeg mærker at gaspedalen går op og ned 'på egen vis', fortæller mig, at det ikke er fordi en cylinder misser sin gnist, men at det er ECU'en der forsøger at styre indtaget /indsprøjtningen, men ikke gør det særlig 'jævnt'. Det er min bil nr. 2., og har kun haft den i et år, så du må endelig sige til hvis min mavefornemmelse er helt forkert her.

Citér
På de tidligere modeller kan du udlæse fejl ved hjælp en en diodeprøvelampe, men jeg kan ikke huske hvordan. Antal blink er en kode som så skal tolkes/oversættes.
Det er netop dette jeg forsøger at finde ud af hvordan man gør! Min manual siger desværre intet om det ...

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Peugeot 309 1.3, 1992: ECU fejl, hvordan kommer jeg videre?
« Svar #3 Dato: 06. Juli 2020, 21:57 »
Tændrør bør normalt udskiftes pr. 20.000 km for den type bil - med mindre du kører med special tændrør.
Hvis du er usikker så skift dem.

Se her, måske det kan anvendes analog til din bil:
http://www.cardiagnostics.be/-now/PPS2000_bestanden/Peugeot%20Reading%20codes.htm

https://www.youtube.com/watch?v=SJLLFJRafvY

Med scope: https://www.instructables.com/id/Reading-1996-Peugeot-306-Phase-1-Fault-Codes-2-pin/

Meld endelig tilbage, så andre kan få glæde af dine erfaringer.

Jeg tror stadig på et defekt tændingsmodul - dog uden ansvar ;-)

karlkristiansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København
Sv: Peugeot 309 1.3, 1992: ECU fejl, hvordan kommer jeg videre?
« Svar #4 Dato: 14. Juli 2020, 10:50 »
Rigtig god information, SR! Jeg vender tilbage når jeg har resultater. Jeg skal ha' målt på disse fejlkoder, men har også bestilt et nyt tændingsmodul - det kunne jo være det var så let. Jeg tror selv, at det er en sensor, der periodisk giver fejlagtige informationer, som får ECU'en til at lave irregulær gas /intake. En sådan fejlagtig sensor bør jeg kunne finde frem til og måle modstand på via. en testlampe og de her testkoder, håber jeg.

karlkristiansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København

karlkristiansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København
Sv: Peugeot 309 1.3, 1992: ECU fejl, hvordan kommer jeg videre?
« Svar #6 Dato: 02. Juni 2022, 18:58 »
Jeg tror stadig på et defekt tændingsmodul - dog uden ansvar ;-)

Tror du stadig der her, efter du har set videoen? :-)

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Peugeot 309 1.4i, 1992: ECU fejl, hvordan kommer jeg videre?
« Svar #7 Dato: 05. Juni 2022, 13:07 »
Har du kørt rundt med den fejl i flere år nu? :-)

Med de nye informationer, så nej - det er nok ikke tændingsmodulet :-)

karlkristiansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København
Sv: Peugeot 309 1.4i, 1992: ECU fejl, hvordan kommer jeg videre?
« Svar #8 Dato: 13. Juni 2022, 15:02 »
Ja, det har jeg. I 2 år har den kørt dårligt med en 'check engine' fejl der kommer frem et par gange under kørsel, med dertilhørende dårlig tomgang. Jeg har været væk fra fejlen i noget tid, fordi jeg har erstattet gearkassen.

Jeg gad godt skifte min 'throttle potentiometer', men min Hayne's håndbog forstæller mig, at den må man ikke skifte, uden at skifte hele 'throttle body'.  :(

karlkristiansen

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: København
Sv: Peugeot 309 1.4i, 1992: ECU fejl, hvordan kommer jeg videre?
« Svar #9 Dato: 30. Juni 2022, 08:45 »
Jeg skiftede Throttle Position Potentiometer og problemet er løst! :-)

Se billede af det gamle potentiometer, man kan tydeligt se hvordan flere spor er slidt ned.

For at erstattet potentiometeret (som min Haynes' manual ellers siger man ikke må), så dækkede jeg connector og omgivelser grundigt af med malertape (efter jeg rensede grundigt ned for olie og skidt), og så malede jeg med spraymaling ovenpå TPS'en, for at lave en outline af positionen af den. Så kunne jeg skifte den ud, og nu kører den strålende for første gang i 2 år.

Det skal også lige siges, at jeg var igennem alle disse ting før jeg fandt problemet:

- Nyt brændstoffilter
- Gå efter luft-læk
- Nye tændrør
- Italiandsk tune-up
- Motorrens med additiv
- Ny Throttle Position Motor
- Ny bedre connector til negativ batteripol
- Ny stelforbindelse til gearkassen
- Nyt batteri (måske ECU'en konsekvent fik dårlig strøm)

Jeg er sikker på, at hvis jeg tidligt var lykkes med en måling på fejlkoden, så ville min process være forkortet væsentligt. 

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.501
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: Peugeot 309 1.4i, 1992: ECU fejl, hvordan kommer jeg videre?
« Svar #10 Dato: 30. Juni 2022, 21:00 »
Det er dejligt når nogen melder tilbage med løsningen på deres problem, også selvom "os gamle" måske ikke har kunnet hjælpe med løsningen, godt gået!


Holt

PS: Jeg har jævnligt repareret noget som Haynes mente skulle overlades til "eksperter" næsten altid med udmærket resultat.
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html