Forfatter Emne: Ujævn/hoppende tomgang 1,6 hdi  (Læst 2917 gange)

Pelant

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Ujævn/hoppende tomgang 1,6 hdi
« Dato: 08. September 2020, 21:41 »
Hej.
Jeg har et problem med ujævn/hoppende tomgang på min 407 1,6 hdi. Det lyder næsten som den går på 3 cylindre, indtil den når ca 1200 omdr. Herefter kører den normalt. Den melder ingen fejl i diagbox.
Jeg har selv en idé, om at det kan være egrventilen den er gal med. Det er opstået 14 dage/3 uger efter jeg har blændet den af. Jeg har efterfølgende fjernet blændpakningen, skilt og renset egr, med det resultat at der kommer en sort røgsky ved koldstart og stadig hoppende tomgang.
Har egr stadig en funktion, selvom den er blændet. Eller har jeg bare "stiret mig blind", og måske et helt andet sted jeg skal lede efter fejlen? :-\

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Sv: Ujævn/hoppende tomgang 1,6 hdi
« Svar #1 Dato: 09. September 2020, 12:14 »
Du kan ikke blænde den helt af på en 1.6, her skal du bore et 6mm hul i pladen.
Hvis der var problemer EGR ventilen før du monterede blændpladen, så vil der fortsat være problemer med monteret blændplade
Hvor nyt er dit luftfilter, og sider luftfilter kassen korrekt efter du har rodet med EGR ventilen.
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Pelant

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 2
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Ujævn/hoppende tomgang 1,6 hdi
« Svar #2 Dato: 09. September 2020, 15:29 »
Tak for svar :).
Problemet opstod ikke før ca 14 dage efter jeg monterede blændpladen, og er der fortsat når jeg vender tilbage til "normal pakning".
Mit luftfilter er kun 2-3mdr, og sidder rigtigt ;).
Men kan det være et symtom på defekt egr, eller har det mon overhovedet ikke noget med sagen at gøre 8).

Når jeg får styr på tomgangen vil jeg prøve at montere blændpladen igen, og bore et 6mm hul, som du skriver pug407aut

406st

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 581
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Ujævn/hoppende tomgang 1,6 hdi
« Svar #3 Dato: 10. September 2020, 12:05 »
Jeg har selv en idé, om at det kan være egrventilen den er gal med. Det er opstået 14 dage/3 uger efter jeg har blændet den af. Jeg har efterfølgende fjernet blændpakningen, skilt og renset egr, med det resultat at der kommer en sort røgsky ved koldstart og stadig hoppende tomgang.
Har egr stadig en funktion, selvom den er blændet. Eller har jeg bare "stiret mig blind", og måske et helt andet sted jeg skal lede efter fejlen? :-\

Ikke så underligt at dieselbiler forbydes i byerne, når man fusker og omgås antiforureningssystemet. Når du har valgt at have dieselbil følger et ansvar for korrekt vedligeholdelse.
406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.

olsendk

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 47
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
Sv: Ujævn/hoppende tomgang 1,6 hdi
« Svar #4 Dato: 10. September 2020, 17:38 »
har selv sat en plade uden hul i min 1.6 hdi det virker bare, når den får skifte olie lugter det heller ikke så grimt mere
peugeot 407 sw 1.6 hdi stc.car

kan hjælpe med fejludlæsning, Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 V07.57 :-) elsker og tjene penge :-)

Normann

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 13
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Ryslinge
Sv: Ujævn/hoppende tomgang 1,6 hdi
« Svar #5 Dato: 29. November 2020, 11:03 »
Har du prøvet at tage stikket til egr ventilen ud , min havde samme problem den kørte elendigt med stik i, tog jeg stikket af var der ingen problemer, jeg havde dog fået skiftet egr ventil 3 gange uden at det hjalp, det vi fandt ud af, efter at havde målt både på styreboksen og egr ventil, det var nok styreboksen det var galt, almindeligt problem åbenbart.
Der er en i England der laver de styrebokse og også chiptuner, der fik jeg kodet egrventilen ud og fik en blændplade i, det virker fint  og koster under 1000 kr.