Forfatter Emne: peugeot 307 og 308 benzin SW  (Læst 1227 gange)

koden

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 37
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
peugeot 307 og 308 benzin SW
« Dato: 11. April 2021, 17:11 »
Jeg har haft en 307 SW i 10 år indtil den nu ikke kunne mere på grund af rust i bunden.
Men jeg har været super glad for den og har ikke haft en eneste udgift i 10 år ud over de sliddele der nu er kommet til undervejs.
samt noget nøgle/start problemer som egentlig ikke var noget alligevel :-)

Så jeg påtænker at kigge efter en 308 SW fra 2010 til 2013.

de har typisk en 1,6 motor.
kan se nogle hedder VTI og andre THP
Er begge motorer med kæde og ikke tandrem?

Er de pålidelige som min gamle 2.0 140 HK i 307'eren?
« Senest Redigeret: 11. April 2021, 17:14 af koden »

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.503
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: peugeot 307 og 308 benzin SW
« Svar #1 Dato: 11. April 2021, 19:58 »
THP og VTI er i bund og grund den samme motor med og uden turbo, der er små forskelle, men opskriften er den samme. I nogle salgsannoncer ser man fremhævet " med kæde så ingen tandremsskift" det er selvfølgelig korrekt, men til gengæld skal kæden skiftes. Nogle værksteder tager sig godt betalt for denne reparation, selv om det faktisk ikke tager meget længere tid end at skifte en tandrem, jeg har selv lige købt en 308 THP 174 til konen, den skiftede jeg kæde på som det første. sættet kostede godt en tusse hos Autodoc en dag de havde 38% rabat. Det største problem med den motor, er det samme problem som alle tidlige motorer med direkte benzinindsprøjtning har, nemlig at den oliedamp fra krumtaphuset som motoren skal forbrænde (som alle motorer har gjort siden engang i tresserne) sætter sig på indsugningsventilerne. Det var ingen problem førhen, enten kom der en benzin/luft blanding fra karburatoren og skyllede dem rene, eller her i nyere tid sad der en dyse og sprøjtede benzin direkte på ventilerne som en særdeles effektiv måde at holde dem rene på. Med direkte indsprøjtning kommer benzinen direkte i forbrændingskammeret, og renser dermed ikke olielaget af ventilerne, for at føje spot til skade kommer der til gengæld udstødningsgas når EGR ventilen åbner, soden herfra sætter sig i olien og kan lave en ret stor sodkage på ventilerne over tid.
308 modellen er lavet med samme 2 liters motor som du og jeg har i vores 307, men jeg tror ikke den er blevet solgt i EU. Jeg undersøgte det for noget tid siden, da jeg så en 308VTI med defekt motor, jeg snakkede med synsmanden, der fortalte at hvis jeg kunne finde en anden inden for EU med den motor, kunne jeg bruge godkendelsen fra den, ellers skulle den forureningstestes, og det ville løbe op i svimlende beløb. Motorophæng og lignende har samme reservedelsnummer, så selve skiftet skulle være rimelig lige til.
Jeg tror ikke motoren kommer til at holde så længe som den gamle 2 liters, men det skal dog siges at vi er ovenud tilfreds med nyerhvervelsen der har kørt 220.000, den trækker noget bedre end min gamle, det største problem er faktisk at holde dækkene fast i asfalten.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html