Forfatter Emne: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling  (Læst 2365 gange)

Tomac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Dato: 18. Oktober 2021, 11:49 »
Jeg har et mysterium på min 207'er som jeg håber nogle af de kloge hoveder herinde kan hjælpe med at løse  :)

Jeg købte bilen for et år siden og efter få måneder begyndte den at glide i koblingen.
Koblingen blev skiftet og i forbindelse med udskiftningen kunne mekanikeren konstatere, at den 'gamle' kobling var næsten ny.
Den gled, fordi der var smørefedt på belægningen (måske slynget ud fra lejeakslen).
Han kunne også se, at gearkassen havde været skilt ad tidligere (flydende pakning i samlingerne.)
Selv om der var fuld servicebog stod der ikke noget om rep af gearkasse.
Herefter gled den ikke mere i koblingen - i stedet huggede den ved tilkobling - altså hvis jeg holdt den på koblingspunktet, rystede bilen ganske voldsomt.

Koblingen blev skiftet igen sammen med brugt trykplade - samme problem.
Koblingen blev skiftet een gang mere og denne gang blev trykpladen sendt til afdrejning - samme problem.
Motor- og gearkasse ophæng blev skiftet, koblingen udluftet, gasspjældet renset samt bærearme skiftet - samme problem.

Værkstedet er overbevist om, at det i hvert fald ikke er koblingen, der er noget galt med, men ellers har de ingen idéer.

Jeg er ret overbevist om, at det ikke er motoren der laver 'mikroudsættere' ved indkobling, da huggeriet også kan mærkes, hvis man kobler ind i tomgang, mens bilen ruller

Kan en defekt inden i gearkassen forårsage dette problem eller er der andre gode idéer fra guruerne herinde?

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Svar #1 Dato: 18. Oktober 2021, 13:37 »
Det kunne jo lyde som knækkede fjedre i koblingsnavet, men da det åbenbart er udskiftet og problemet fortsat har været til stede, så kan det jo næppe være årsagen.

Det lyder dog ikke som om de har haft fat i selve svinghjulet - og sendt det til afdrejning, eller hvad? Det kan nemligt godt ryste en del, hvis anlægfladen på svinghjulet har været kørt varm (filen på koblingen) og er blevet blålig.

Det er jo den "modsatte" part af trykpladen/trykfoden, men det skulle nu alligevel undre mig, hvis ikke det er foretaget, historikken taget betragtning.

Hvis der ikke er slør nogen steder, svinghjulet er afdrejet og koblingsdelene nye, koblingskabel, drivled er i orden osv. så er man jo ude i sådan noget som for stort aksialt slør i krumtappen (kan shimes) eller en defekt i gearkasse/differentiale (uden at jeg dog lige kan gennemskue hvad det skulle være).

Tomac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Svar #2 Dato: 18. Oktober 2021, 14:52 »
Hej SR

Ja, det var svinghjulet, der blev sendt til afdrejning - beklager den uklare formulering.
Krumtaplejet blev også checket, da der alligevel skulle skiftes pakdåse (der dryppede lidt olie ind i gearkassen, så lige for at sikre at det ikke var derfra, der oprindeligt kom olie på koblingsbelægningen)

Så du har nok ret i, at det er noget med gearkasse/differentiale, men jeg ved ikke, om noget kan 'give sig/fjedre' i drivlinien, der kan forårsage dette symptom.

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Svar #3 Dato: 18. Oktober 2021, 21:45 »
Hvis man sætter bilen på en fire-søjlet lift/kørebanelift, trækker håndbremsen og filer på koblingen og lader den "hakke", så må det (måske) være til at afgøre om det kan være drivled eller gearkasse/diff. som giver vibrationer eller om det stammer fra motoren.
Liften skal være boltet solidt fast i gulvet!!!!

Det lyder jo på, at alt hvad der ellers kan være årsag er tjekket, udskiftet eller repareret af værkstedet.... ja, det skulle så alligevel være en tester på maskinen, mens hakkeriet fremprovokeres.
Mon en halvdefekt MAP-sensor kunne give sådan nogle udfordringer... hmmmm, måske.
- og tændrør og tændingsbro er tjekket?

pug407aut

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.658
  • Karma: +2/-0
    • Vis profil
  • By: Aalborg
Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Svar #4 Dato: 19. Oktober 2021, 12:10 »
Hvad med udrykkerlejet, er det udskiftet
Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 700.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner
Diagbox, PP2000, L

Tomac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Svar #5 Dato: 19. Oktober 2021, 12:47 »
@SR: Det er et forsøg værd. Råder desværre ikke over sådan en lift, men er jo allerede storkunde hos værkstedet, så mon ikke jeg skal derhen igen. Muligvis dumt spm: Kører håndbremsen på forhjulene? Ellers er en kørebanelift jo mandatory

@pug407aut: Udrykkerlejet er skiftet hver gang koblingen er skiftet, så 3 gange.

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 134
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Svar #6 Dato: 19. Oktober 2021, 15:22 »
håndbremsen virker på baghjulene. :)
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Tomac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Svar #7 Dato: 12. December 2023, 13:40 »
Hej fellow Peugeot ejere

Seneste indlæg er ved at være gammelt, men jeg tænkte, at jeg lige ville opdatere tråden med, hvad der rent faktisk var galt med bilen.
Det viste sig, at højgearsakslen var skæv.
Diagnosen blev stillet ved, at man kunne se, at koblingsarmen bevægede sig op og ned i takt med omdrejningerne, når man kiggede ned i motorrummet.
Så løsningen blev simplethen en ny (renoveret) gearkasse.

Til gengæld er jeg nu blevet belønnet med en irriterende hylelyd i 3., 4. og 5. gear, så jeg kan godt stille spørgsmålstegn ved værdien af en gearkasse, der er renoveret i Polen.
Men huggeriet er da væk :-)

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 347
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Svar #8 Dato: 14. December 2023, 13:14 »
Det var super fint med en tilbagemelding. Jeg undrer mig dog meget over, at koblingsarmen skulle bevæge sig, hvis højgearsakslen skulle være skæv. Det har jeg godt nok aldrig hørt om og mekanisk giver det ikke rigtig mening. Ud fra historikken synes yderste leje til højgearsakslen at være mere sandsynligt til at akslen kunne bevæge sig.
At akslen skulle være skæv giver ingen mening, men fint, hvis du fik løst problemet - for længe siden  :)

Surt med julemusik i gearene. Det kommer jo hurtigt i nærheden af kr. 15.000 på et værksted, hvis du skal have udskiftet lejerne, hvilket sandsynligvis er årsagen. Du er sikker på, at det ikke er musik fra hjullejer, ikk'? (man skal jo ofte lidt op i fart før lejerne begynder at synge).

Jeg overvejer netop en 207 SW eller C3 med 1,6 eller 1,4 (95 HK) til fruen som erstatning for hendes 307CC, så der bliver bedre plads til de små, så hvis du vil af med bilen, kunne det da godt være, at jeg kunne friste fruen - og ellers håber jeg, at du kan få fikset bilen til rimelige penge. Der er mindst en bruger herinde (Jylland) som formentlig vil kunne hjælpe dig. Hvor i landet befinder du dig?
« Senest Redigeret: 14. December 2023, 19:47 af SR »

Holt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.498
  • Karma: +6/-0
    • Vis profil
  • By: Hejnsvig
Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Svar #9 Dato: 14. December 2023, 16:40 »
Det lyder mærkeligt at det er 3. 4. og 5. gear, det plejer at være 1. 2. og 3. gear der larmer. Det sker når første leje på højgearsakslen begynder at larme, når man så kører i 4. og 5. gear ligger belastningen på et noget større leje i bagenden af gearkassen. Da det næsten altid er første leje der er defekt, har det polske firma måske fundet ud af at man kan spare en del penge på renoveringen ved kun at skifte første leje. Jeg har skiftet lejer i nogle stykker, og altid købt et helt sæt, så ved man hvor man står, prisen for sådan et sæt er desværre blevet en del højere med årene.


Holt
Peugeot 308 THP 200 GTI 2010
Peugeot 308 Hatchback THP GT 174 2008 RIP
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot monteres:
https://peugeotclub.dk/debat/index.php/topic,15354.0.html
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem  https://public.servicebox.peugeot.com/APddb/index.html

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 134
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Svar #10 Dato: 14. December 2023, 19:47 »
Der er vel garanti på den renoverede gearkasse, så den "bare" skal ombyttes?
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Tomac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 7
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Horsens
Sv: 207 1.6 SW - hugger ved indkobling
« Svar #11 Dato: 17. December 2023, 13:50 »
Det er kommet et par kommentarer på mit opslag. Jeg kombinerer lige svarene i denne ene post:

@SR: Det var HighGear i Hjørring, der stillede diagnosen, og jeg har indtrykket af, at de er meget anerkendte for deres ekspertise på området.
Så jeg tror på, at det rent faktisk var en skæv højgearsaksel, men jeg har ikke selv teknisk indsigt i gearkassens opbygning.
Det er helt sikkert ikke hjullejerne - lyden kommer kun ved indkoblet drivtog.
Tak for tilbuddet om at købe bilen, men jeg tror jeg beholder den foreløbig. Jeg har ofret over 30k på den over de sidste par år og alle sliddele er efterhånden skiftet.
Der er i øvrigt ikke voldsomt meget plads på bagsædet - jeg vil tro en 307'er har mere plads
Jeg bor i øvrigt i Horsens

@Holt: Jeg undrede mig også selv over, at 3. gear er med i hyleriet - jeg har læst mig til, at det plejer at være 4. og 5.
Leverandøren havde dog medleveret gearolie, som de anbefalede at bruge.
Olien (Megol MTF Spezial 75W-80 GL5) har jeg aldrig hørt om før, og de anbefalede i ørigt, at man overfyldte gearkassen med 300ml ekstra og skiftede til normal stand efter 10.000 km.
Det kan være en bedre olie kan hjælpe, og jeg er åben for forslag :-)

@John Høj: Der er garanti, men jeg orker ærlig talt ikke at skulle igennem hele processen med afmontering, forsendelse, osv.
Huggeriet var den største irritation, og det er jo løst nu.