Forfatter Emne: HDI fejl der følger temperatur  (Læst 948 gange)

Mulle

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Nakskov
HDI fejl der følger temperatur
« Dato: 26. Marts 2022, 20:27 »
Hej er ved at få grå hår over min 406ér, så håber der er nogle i dette fine forum, som har guldkornet.

Peugeot hdi 2.0 motorkode rhz

Bilen kørte perfekt lige til fruen bakkede op på en højtstående kantsten og hang på bugen,
De synlige skader var en lidt medtaget udstødning, med en sardindåse lignende åbning af bagpotten, og et hængertræk som var forskubbet , men mærkede ved  efterfølgende kørsel, at nu begyndte bilen på at sætte ud og at den svingede i omdrejninger hvis man prøver at give den yderligere gas.

Fejl giver sig til kende således:

Når bilen er kold, starter den og køre perfekt, men efterhånden som temp stiger, begynder den at sætte ud, det starter ved ca 4200 rpm og det omdrejningstal er faldende jo varmere den bliver, og fortsætter ned til godt. 2000 rpm ved fuld driftvarme, det er ens hver gang, og den går 100% jævnt og trækker helt som den skal ind til den altså stiger i temp og omdrejningerne når der hvor den sætter ud.

Jeg har haft testeren på, som bliver ved med at skrive P0340, hvilket mest referere til knastføler, men den fejler intet, og har for en sikkerheds skyld testet med en anden føler, som er 100% ok, det ændre intet, og hvis jeg tager stikket af, så dør motoren ved første udsætter, og kan ikke starte igen, før end stikket sættes på igen, så antager at den virker som den skal.
Har målt kablerne fra føler til stik på ecu, og der er forbindelse.

krumptaps føler: hvis stikket pilles af går den elendigt, så antager den også er ok

Udstødning, hvad vi kan se fra turboen og bagud, så er der er ingen  /o2 lambdafølere, og har aldrig haft nogle, og altid kørt perfekt, så heller ikke det.

Kan ikke umiddelbart se om der kan sidde en føler gemt oppe ved manifoldet ell andet sted gemt bag turbo ell ligende.??

egr: her er stikket taget fra, og har været det i al den tid jeg har haft bilen, og har kørt perfekt sådan i flere år, sættes stikket på, bliver den tung og mister 50-60 % motorkraft.

Har haft div stik til temp følere pillet af, og det giver dårlig motorgang med det samme, så antager heller ikke det er her problemet ligger.

Luftmasse/ mængde maf ell hvad det nu er for en måler der sidder på indsugningen ....hvis jeg tager stikket fra, er der ingen forskel.???

Har haft pillet udstødning af ved turbo, for at se om der var forskel, ingen forskel.

Alle sikringer relæer mm er ok.

Har ingen fejllamper der lyser.
Hvis jeg sletter fejl, og sætter testeren på, er der ingen fejl, og den forbliver fejlfri i test, lige til første udsætter, hvor den øjeblikkelig melder fejl P0340

ECU, test af ECU melder 0 fejl
I test for krumtapaksel/knastaksel synkronisering er retur svar ja

Nogle der har et bud på hvad der trigger dyret, den skulle da ellers være lidt taknemlig, da jeg efter dette er sluppet af med konen. ;D

Har vedhæftet lidt videoer.
1. 50 C.
https://youtu.be/z31rzkdozS8
2. 70 C.
https://youtu.be/qLosQnpwODk
3. 90 C.
https://youtu.be/sD3ay6GIncM
4. Knastføler pilles fra
https://youtu.be/bx3J14m2XEY

på forhånd tak.
« Senest Redigeret: 28. Marts 2022, 09:00 af Mulle »