Forfatter Emne: Hjælp en novice med viden! Motorlampe, tændrør+spole+katalysator  (Læst 1591 gange)

Zxonoxz

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Hillerød
Hej folkens, havde for nyligt min 107 (2011) forbi en mekaniker.

Han fandt fejl på tændspole 2, og anbefalede skift af alle 3 tændrør, samt en katalysator som var gennemtæret.

Den larmede lidt som ved et hul på udstødning op til, men begyndte pludseligt at hoppe, og mindede derefter  mest om en havetraktor i lyden.

Jeg var for nærig til at betale 11.000 for de nævnte dele og udskiftning og vil nu forsøge selv !
Hvor svært kan det være? 😅

Tændspole og rør er nu skiftet og det har været mærkbart omend den stadig larmer helt vildt, dog hopper den ikke mere!

Motorlampe lyser stadig, men kan det være fordi den trænger til at få rørt sig lidt??
Bør jeg forsøge mig med en mindre tur 25-40 km for at se om lampen stopper med at lyse, eller vente til katalysator er skiftet?

Den har kørt 135.000

Og jeg tænker at katalysatoren er stået af pga. en anden fejl.


Jeg har aldrig skiftet mere end nogle pærer da det er min første bil (brugt)

Jeg er bosat i Hillerød og kunne godt tænke mig at give øl eller mad til en venlig sjæl som vil fejlsøge med “computer” når jeg får skiftet katalysator ❤️


På forhånd tak og undskyld den rodede formulering, klokken er vel 03.00 xD

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Når du har skiftet den utætte katalysator slukker motorlampen formentlig.

Udlæsning af fejl vil være spild af tid inden da.

Herligt at du kaster dig ud i det :-)

Zxonoxz

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Hillerød
Tak!

Er der mon nogen som kan fortælle mig hvordan jeg finder en katalysator som passer til bilen, nogle af de billeder som hører med til mine søgninger ser meget anderledes ud fra hinanden.

Nummerpladen hedder EW 22 107
Eller pege mig i retning af hvordan jeg gør :)

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Det burde være OE-nummer 0342L3, der dækker fra 201009-201404

https://www.bildeleshop.dk/oen/0342l3

Det anbefales, at der udskiftes tændrør i forbindelse med katalysatorskift, men det skulle jo være klaret.

Zxonoxz

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Hillerød
https://www.amazon.de/Bosal-090-012-Katalysator/dp/B00CEF7D72/ref=mp_s_a_1_1?crid=1BSSM60R8XM7&keywords=katalysator+0342l3&qid=1651762348&sprefix=katalysator+0342l3%2Caps%2C76&sr=8-1

Her er der en som hedder både 0342l3, men også 0342l5
Hvordan skal det forstås?
Jeg er ret sikker på bilen er bygget i 2011, dig kan jeg kun finde frem til hvornår den første gang indregistreres (juli 2011)
Har Fundet en via nummerpladen på refako og den siger så 0342l5
Skulle passe til de årgange hvor min ligger indenfor 😵‍💫

Jeg har fået tilbud fra en ophugger om en ny katalysator til 1500 hvis jeg komme med den gamle, ellers 2500.  Tænker det er en fair deal så jeg også ved hvor jeg skal hen hvis der er noget galt.
« Senest Redigeret: 05. Maj 2022, 17:09 af Zxonoxz »