Midlertidige fejl kan jo være drilske, så enten skal du måle dig frem eller også må du udskifte dele...
Hvis du vil måle på den slags, skal du enten udlæse live data via motorstyring/Diagbox eller sætte PC-oscilloskop på og så optage tændingsmønsteret, indtil du ser fejlen. Det kan også være en benzindyse, men de udlæste fejlkoder peger jo i retning af tændingen.
Hvis det var min bil ville jeg i første omgang udskifte tændrørene. De skal udskiftes i et interval på 20.000-60.000 km afhængig af tændrørstype og bilmodel. Se evt. forskrifterne for bilen. Mange kører alt, alt for længe med tændrør - og det øger risikoen for at brænde tændingsbroen af.
Husk at det cirka er halv pris på den slags i Tyskland!
Hvis ikke det hjælper med nye tændrør, er det formentlig tændingsbroen som fejler, når den bliver varm. Det er ganske typisk "adfærd".
Din downstream sensor er sensoren efter katalysatoren, nogen kalder den "kontrolsensoren" og måler ligeledes iltindholdet, men efter katalysatoren har gjort sit arbejde.
Den sensor som er før katalysatoren kaldes ofte "reguleringssensoren" og kan give reguleringsfejl, der vil kunne opleves som udsættere. Den synes ikke at indikere fejl på den, så det ville jeg ikke kigger nærmere på i første omgang.
Det er ikke til at sige med sikkerhed, hvordan bilen regulerer i forhold til input fra de to sensorer, der det afhænger af bilens udrustning, dvs. alder på styring mv.
Hvis du udlæser fuel-trim (short/long term) via din tester kan du få en indikation af hvad der sker af regulering på benzinsiden. Hvis den fejler i tændingen, kan du ofte se at styringen forsøger at regulere/styre benzintilførelsen, altså kompensere for forkert blandingsforhold, hvilket igen kan skyldes forskellige ting - men du ledes mod tændingsfejl af de øvrige fejlmeddelelser.
Der burde ikke umiddelbart komme udsættere pga. fejlmeddelelsen fra den lambdasonde, men hvis den reelt, periodisk, fejler, så læg også sådan en i kurv - det er også cirka halv pris i Tyskland - men køb Bosch eller andet anerkendt mærke... vær obs på stiktype. På de tyske sider bliver du ofte præsenteret for mange forskellige dele - som ikke nødvendigvis passer på din bil.
Tilvælg enten "ekspertkontrol" eller "sikker levering", så du enten får kontrolleret om delene passer til din bil eller at du kan returnere dem via en "gratis" returseddel... koster vist pt. kr. 43,- for et af tilvalgene, afhængig af hvilken hjemmeside du benytter.
Håber at ovenstående var til hjælp.