Forfatter Emne: Motor Problem 1,6 HDI  (Læst 981 gange)

Henrik 83

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Stenstrup
Motor Problem 1,6 HDI
« Dato: 23. Oktober 2023, 14:19 »
Hejsa
Jeg har fået et periodisk motor problem med min 308.
Ved hver ca. 1000/1500 kørte km har motoren 10-20 sekunders fuck up hvor den mister kræfter, svinger voldsomt i omd. og hukker, og det eneste der hjælper er at koble ud når det opstår og så vente, så er der ikke noget bagefter og den kører igen som en drøm.       
Jeg har været forbi Peugeot, men der er ingen fejl eller noget som helst galt.... konklusionen er, at det må være varmen fra når den regenerer partikelfilteret sammen med tilsodede udstødnings ventiler der for motoren til at hoste. De kunne selvfølgelig godt skifte ventiler for den nette som af 25.000, men er det så det???
Bilen er en 1,6 BlueHDI 120 fra 2015, kørt 293,000km
Jeg bruger dieselrens når jeg tanker og den har også fået Hydrive motorens, men uden nogen effekt.
Er er nogen som har et godt forslag??
Mvh. Henrik
 

     


 

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Motor Problem 1,6 HDI
« Svar #1 Dato: 24. Oktober 2023, 17:29 »
Har Peugeot mekkeren haft et kamera ind under topstykket og kigget på ventilerne, eller er det bare et gæt fra hans side?
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Henrik 83

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Stenstrup
Sv: Motor Problem 1,6 HDI
« Svar #2 Dato: 24. Oktober 2023, 23:11 »
Hej John
Det er rent gæt..... De har ikke en løsning.
Tænker at prøve et størrer Peugeot værksted, måske Odense.
Har også tænkt på egr-ventilen, men er bare i tvivl når det er periodisk.
Som sagt er alle bud velkomne. :D

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 144
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Motor Problem 1,6 HDI
« Svar #3 Dato: 25. Oktober 2023, 10:05 »
Det kan jo være at dit partikelfilter er ved at blive tilstoppet. Det er før set ved et km-antal lige over 200.000 km. Har du prøvet at afmontere det og så givet det en rens? Der er flere opslag på YOUTUBE herom.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Henrik 83

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 3
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Stenstrup
Sv: Motor Problem 1,6 HDI
« Svar #4 Dato: 25. Oktober 2023, 16:21 »
Ja det er jo en mulighed, har bare kun haft de problemer efter lampen er begyndt at lyse (i min gamle bil)
Tænker også at hvis den skulle klemme på ventiler så motoren hakker, vil den vel også gøre det i tomgang ?
jeg må hellere få tjekket op på det filter  :)

maskot80

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +1/-0
    • Vis profil
Sv: Motor Problem 1,6 HDI
« Svar #5 Dato: 29. Oktober 2023, 23:14 »
Hej
Det er EGR-ventil der er defekt, når motoren mister kraft og kun vil tage 2000-3000 omdr.
den koster 500,- ved autudoc det tager 2 timer at skifte den,
308 SW       2009   Km  0-266000
207        2009   KM  132000-198000
307 SW  2004    Km 0- 275000
Morris Maskot 1980     KM  81000-81000
Toyota Carina XL Stationcar 0-250000
Toyota Carina XL 5 dørs   80000-210000
Mazda 626                      0- 189000
Mazda 626                      40000-220000
Mazda 323                      0-  40000
Mazda 323                      0-110000
Renault 10                      40000-100000
Renault 8                        80000-110000
Ford Cortina Mk1             60000-100000
Lloyd TS 600