Forfatter Emne: Slinger i forhjul  (Læst 719 gange)

Maron

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Brabrand
Slinger i forhjul
« Dato: 13. December 2023, 21:12 »
Hej,
Styretøjets forhjul, fsv. kunne det være begge forhjulene slingrer på Peugeot 308 SW årg. 2017, under kørslen op til 40 -50 km/t, og derfra ned til 0 km/t. Efter 40-50 km/t ophører hjulslinger. Hjulfælgene er fæstet tæt og korrekt til hjulspinlen, og været monteret med andet sæt fælge med dæk, og det samme gentager sig. De afprøvede fælge med er alle afbalancerede. Bilen har ok retningsstabilitet ved alle hastigheder. Har nogen et bud til hvad kan være årsagen? (ps. Uden sammenligning i øvrigt, men bilen kører som en cykel med ekset hjul ????).
Mvh. Istian

John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 143
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Slinger i forhjul
« Svar #1 Dato: 13. December 2023, 22:52 »
Der er mange muligheder: defekte hjulleje , bærekugle, styrekugle, bøsninger i bærearme, tårnleje, løs navmøtrik, slidt tandstang. Smid den til syn, så får du svaret, for en billig pris. ;-)
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Maron

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Brabrand
Sv: Slinger i forhjul
« Svar #2 Dato: 14. December 2023, 14:18 »
Tak for besvarelse, jeg har også selv tænkt over alle de mulige årsager til denne slingren, og komme med et bud kan være som at skyde med ”spredehagl”, når det jo er en defekt ved styretøjs systemet, og det ikke er blevet undersøgt i alle led, kan det umiddelbart skyldes meget forskelligt, og derfor har jeg også selv tænkt at kunne taget et syn på bilen.
Der er ikke nogen mislyde fra forhjulet ved kørslen, og der er ikke noget slør at mærke, når der ”trækkes/skubbes på hjulet når bilen er sat på bukke, så defekt leje synes ikke at være årsag. Men årsagen kan være blandt flere som du nævner.
(Da bilen er fra 2017, og kørt noget over 200.000 km, og så vidt jeg ved ikke haft skiftet støddæmperne, så det ville jeg overveje, og samtidig skifte tårnlejerne, og se om det vil ændre noget, før et bilsyn bestilles, og da den har 6 år gamle støddæmpere, selvom bilen kun har kørt nogle 200.000 km., er det vel også et passende tidspunkt at skulle skifte dem.)

SR

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 351
  • Karma: +3/-1
    • Vis profil
Sv: Slinger i forhjul
« Svar #3 Dato: 14. December 2023, 19:52 »
Er det både for og bag du har skiftet hjul? - slinger kan også skyldes dæk.

Inden du køber en masse unødvendige reservedele, vil jeg anbefale at du får en mekaniker til at fejlsøge på den - det vil trods alt nok være det billigste.

Selv om 200.000 km for et sæt støddæmpere sikkert er fint, er de næppe årsager til de symptomer som du beskriver.

Maron

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Brabrand
Sv: Slinger i forhjul
« Svar #4 Dato: 19. December 2023, 07:56 »
Baghjulenes skiftet har ikke været afprøvet, imidlertid baghjulene påvirker styringen. Slingringen er i forhjulene er åbenbar. Skift til nye støddæmpere vil måske i betragtning af bilens årgang og kørte km. ikke være nødvendigt, og måske ville det heller ikke løse problemet. Jeg mener fortsat at slingren i forhjulene, eller måske blot i det ene der forårsaget det, skyldes en defekt eller skævhed noget sted må findes i styretøjet. Men som nævnt der kan være flere og mange mulige årsager kan findes til slinger i forhjulene, går en løsning af det, også i retningen at kunne have det undersøgt nærmere ved mekanikker. Men påtænker også at kunne tage støddæmperne af og på, og derved have en undersøgelse af om de måske kan være forskubbet i fæstningen i tårnlejet, og hjulet(lene) sidder i en forkert cambervinkel. Der er lidt knagen når hjulene drejes i yderstillinger i forbindelse med parallelparkeringer.


John Høj

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 143
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Idestrup
Sv: Slinger i forhjul
« Svar #5 Dato: 19. December 2023, 09:00 »
Den omtalte "knagen" i yderstillingerne kan godt tyde på at tårnleje eller gummi i dette er slidt. Prøv dreje skarpt til højre og venstre mens bilen holder stille. få en hjælper til at mærke på fjedrene om de bevæger sig frit eller om der fremkommer en let rykken i dem.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Maron

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 6
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
  • By: Brabrand
Sv: Slinger i forhjul
« Svar #6 Dato: 07. Marts 2024, 11:08 »
Efter nærmere undersøgelse har det vist sig af trækakslen har synligt forskudt sig, har slup, i højre side. Jeg har kørt i længere tid således og vil forny trækaksler til højre og venstre siden. Vil nogen venligst kunne oplyse OEM til disse? Peugeot 308. Stelnr.: VF3LCBHZHHS117454.