Forfatter Emne: Fejlkode P1337  (Læst 8092 gange)

Schon

• Newbie
  • *
    • Vis profil
  • By: Bramming
Fejlkode P1337
« Dato: 03. Marts 2025, 13:56 »
HJÆLP!! HJÆLP!! HJÆLP!! HJÆLP!!
Jeg har en Peugeot 206 fra 2006 med KFW motor.
Termostaten røg - hvilket har skabt noget af en spiral..
Jeg skiftede termostaten, intet videre i det.
Da jeg så fyldte op med kølervæske, og skulle lukke for luftskruen der sidder på motorblokken, knækker den skrøbelige messing skrue selvfølgelig. Fint, jeg prøver om en tilsvarende skrue kan passe. Men nej, gevindet er revet i stykker. Men fint - der er tilsyneladende masser af materiale. Jeg borer da bare hullet en størrelse op, og skærer et nyt gevind.
Ligesom jeg kommer igang med at skære det nye gevind, så flækker termostathuset, og området omkring luftskrue-hullet, smuldre.
Nå.
Jeg får fat i et nyt termostathus, og får det skiftet - skraber gammel flydende pakning af, og monterer det nye med papir-pakning.

Efter en tur på motorvejen, begynder bilen pludselig at bruge en del olie. Bilen kører egentlig okay, uden tegn på det store - foruden at den bruger olie. Jeg lægger mærke til, at når den bliver varm, bruger den olien hurtigere.
Jeg tjekker kølervæsken, og rigtig nok så er det tydeligt for mig at det er blandet med olie.
Så jeg kommer til den konklusion, at termostathuset ikke er tæt. Der ligger ikke olie i motorrummet, derfor må det være trykket mellem olien og kølervæsken i termostathuset, der giver en utæthed.
Jeg har så nu skiftet papir-pakningen i termostathuset med flydende pakning fra Loctite.
Kølervæske, olie og oliefilter har jeg også skiftet i samme ombæring.

Meeeen....
Da jeg skal prøvekøre bilen efterfølgende, får jeg motorlampe og motoren bliver meget træg i optræk. Yderligere er motoren begyndt et "hoppe" en del i motorrummet, og den prutter mere ud af udstødningen.
Jeg får fejlkodelæser på, og den spytter P1337 ud.
Det bedste jeg kan finde frem til, er at det er impulssensoren på krumptapakslen, den skulle referere til.
Da der har pisset kølervæske ud i motorrummet, finder jeg det sandsynligt at denne sensor kan være død. Særligt da den sidde lige under termostathuset.

Nu har jeg så skiftet sensoren. Og selvom jeg sletter fejlkoden, og har skiftet komponenten. Så kommer den stadig med den, efter lidt tid med motoren i gang. Den er fortsat ujævn og hoppende i motoren.

Nogen der har forslag til, hvad der kan være galt?   

mikhan

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Fejlkode P1337
« Svar #1 Dato: 03. Marts 2025, 17:08 »
Den har været for varm p.g.a. manglende kølervæske. Og har smadret toppakningen.
Derfor har du bl.a. fået olie i kølervæsken. Og sikkert også vand i olien.. Hmm

Det sætter normalt ingen fejlkode.
« Senest Redigeret: 03. Marts 2025, 17:12 af mikhan »
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

John Høj

• Full Member
    • Vis profil
  • By: Idestrup
« Svar #2 Dato: 03. Marts 2025, 17:53 »
Enig med mikham.  Den ujævne motorgang kan nemt komme fra den sprængte toppakning. Og, du bør nok få skyllet kølesystemet godt i gennem for at få fjernet diverse småstumper fra den fejlslågne rep af termostathuset samt olierester.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011

Schon

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 03. Marts 2025, 19:32 »
Den har været for varm p.g.a. manglende kølervæske. Og har smadret toppakningen.
Derfor har du bl.a. fået olie i kølervæsken. Og sikkert også vand i olien.. Hmm

Det sætter normalt ingen fejlkode.

Den har bare ikke været over 95°.
Der er umiddelbart heller ingen andre tegn på en ødelagt toppakning.
Desuden kørte den fint, indtil jeg monterede termostathuset, anden gang.

Selvom jeg nulstiller fejlkoden, og demontere batteriet i håb om at nulstille helt. Så kommer den tilbage, kort efter start

SR

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 03. Marts 2025, 19:59 »
Fejlkoden synes at være relateret til tændingsfejl, hvilket kan give god mening, hvis der er gået en toppakning. Hvis olie og kølervæske blandes, kan yderligere kørsel med motor kun frarådes.

mikhan

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 03. Marts 2025, 21:48 »
Du skriver at den ikke har været over 95 grader ?? Hvad fik dig så til at skifte termostaten ??
Peugeot Partner 1,6 hdi 92 hk. 2007 ca 360.000 km. Nu skrottet.

Xsara II 2.0 16 V Break EXCLUSIVE dec. 2001  ca. 252.000 km.. Kun til stumper nu.

Har fungerende Diagbox. PP 2000 og Lexia 3 ( NU med rev C V.9.68) Skal du have en udlæsning så, send en MAIL.

Flash fra rev B til C online

Schon

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 03. Marts 2025, 22:19 »
Den har nok været oppe og snuse omkring 100°, var langsom trafik - jeg skiftede termostaten, fordi bilen slet ikke ville blive varm.

Kun ved motorvejskørsel kom den op omkring 80°, og blev hurtigt kold efterfølgende. 65-70°.

Med ny termostat, har den foruden at bruge olie, kørt som den plejer - og fint holdt temperaturen omkring 85-90° i en uges tid.
Jeg har i den uge, sørget for at efterfylde olie - så den ikke kørte uden smørrelse.
Den har ikke osset hvidt, eller skudt olie ud i motorrummet.

Da jeg trillede bilen til garagen, for at montere termostathuset på ny, var der ikke noget at mærke eller høre på bilen.
Det er kommer efterfølgende

John Høj

• Full Member
    • Vis profil
  • By: Idestrup
« Svar #7 Dato: 03. Marts 2025, 22:30 »
En luftlomme i kølesystemet kan have forudsaget at tp-måler viste de omtalte tp, selvom motortemp var væsentligt højere, og derfor ødelagde toppakningen.  Af med topstykket, så får du syn for sagen.
Peugeot 107 årgang 2013
Citröen C4 1,6 e-hdi årgang 2011