Forfatter Emne: 206 GTI - påfyldning af ny gearolie  (Læst 5405 gange)

mpw206

• Gæst
206 GTI - påfyldning af ny gearolie
« Dato: 22. August 2007, 14:44 »
hvor fylder man gearolie på? Har prøvet at lokalisere det, men synes ikke lige det springer i øjnene.. Bilen er fra '00 - har ingen lift, så hvis påfyldningsproppen sidder "bag" motoren kan man måske bruge en slange og tragt..?

henke

• Gæst
RE: 206 GTI - påfyldning af ny gearolie
« Svar #1 Dato: 29. August 2007, 20:53 »
Der er forskellige meninger. I Haynes værkstedshåndbog står der at man ikke kan toppe GTI gearkasser, da der ikke kan måles hvornår den er korrekt påfyldt.
Allerførst skal du være sikker på at du her en motor med separat gearkasse. De fleste motorer påfylder olie til motor og gearkasse i ét.
Det er hvistnok kun 1.9 motoren, som har separat gearkasseolie.
Jeg fandt dog på min en større skrue på ve. side ved endepladen.
Her toppede jeg op som langt de fleste biler og det passede med det korrekte mål.

mpw206

• Gæst
RE: 206 GTI - påfyldning af gearolie
« Svar #2 Dato: 29. August 2007, 22:14 »
Hej henke, det med at motor og gearkasse skulle bruge af samme olie passer vist ikke helt - det er ihvertfald første gang jeg har hørt om det! Har tømt gearkassen for olie og fyldt frisk gearolie på (bundproppen var nem nok at finde) og påfyldningsproppen sidder i enden af gearkassen. Bilen skal stå helt vandret og fyldes til det løber ud..

henke

• Gæst
« Svar #3 Dato: 30. August 2007, 20:03 »
Uhada.
Det er vist lige ved at jeg skal sende Personlig Mail for ikke at dumme mig ud.
Ifølge Haynes er det kun XU5J motorer, som har type BE gearbox.
Når man tømmer gearkasen for olie, skal den tømmes to steder: I bunden af gearkassen og i bunden af differentialen.
Men what ever. Du har jo klaret udfordringen.
Jeg måtte efterfylde, da jeg kom til at hive i drivakselen ved skift af bærearm.

henke

• Gæst
« Svar #4 Dato: 30. August 2007, 20:06 »
NB og så er det jo 205'erne, som har fælles olie i motor og gearkasse.
Sorry.

mpw206

• Gæst
RE: hej henke
« Svar #5 Dato: 31. August 2007, 22:05 »
tak for vores lille samtale - og det med 205'eren vidste jeg absolut ikke...!