Forfatter Emne: 206sw, kølervæske, oktan og motorolie?  (Læst 4980 gange)

Dallas

  • Gæst
206sw, kølervæske, oktan og motorolie?
« Dato: 23. September 2007, 11:42 »
Hej - jeg er ny her, og jeg sidder inde med 3 dumme spørgsmål, nåja jeg ved godt der ikke er dumme spørgsmål, men lad os så sige at min viden er ret begrænset omkring biler, og jeg har det med at dumme mig - ofte. Én ting jeg ikke kan finde ud af omkring min Peugeot 206 SW, som jeg fornylig har købt brugt er, om den godt må køre 92 oktan, selvom der nu står 95 i manualen. Jeg er sikker på forhandleren sagde 92 var fint, så det har jeg kørt med i et stykke tid, men - nu er jeg i tvivl, fordi manualen siger noget andet. Er der nogen der har et godt svar?

Mit andet spørgsmål er kølervæske. Beholderen ser ret tom ud, der er en slat i bunden af beholderen, men der er ikke nogen advarselsindikation omkring det. Manualen siger jeg blot skal holde mig til dén type der er godkendt af Peugeot. Er der nogen der kan anbefale mig hvad jeg skal hælde på?

Og tilsidst, apropos det med at hælde på, så har jeg fået hældt lidt for meget motorolie på. Jeg fatter ikke hvordan det har kunne ladet jeg gøre, for jeg har hældt langsomt på af flere omgange, indtil den stod mellem de 2 streger. Men nu står den altså knap 10 mm over stregen. Hvor slemt er det? Jeg har nok kørt et par mdr sådan - jeg tør slet ikke tænke på det - men nu tager jeg den til mekanikeren, selvfølgelig. JEg er klar over at alle mine spørgsmål kan besvares af mekanikeren, men nu det er søndag ville jeg lige prøve dette forum.

Ole Edslev - 407

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 395
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 206sw, kølervæske, oktan og motorolie?
« Svar #1 Dato: 23. September 2007, 15:55 »
Jeg synes at det ikke kan svare sig at spare de få øre, hvis manualen siger du skal bruge 95 Oktan. Jeg havde en Audi A4, hvor der også stod at man kunne køre på 92 Oktan , men anbefalede 95 Oktan , jeg kørte 255.000 i den, uden at skele til 92 Oktan.

 Med hensyn til Olien, da har jeg tit fået skiftet på værksted, hvor der var olie over max mærket, men de siger at der kommer det olie på der er foreskrevet, jeg fylder aldrig over max mærket, men så nær på som muligt, især hvis jeg kører på ferie i Tyskland og i bjergene.

 Køle væsken skal selvfølgelig være i orden, almindeligvis ordner Peugeot værkstedet det, men mangler der væske skal der fyldes på, det kan købes på enhver Tankstation, hvor det så skal blandes med vand. (Peugeot anbefaler selvfølgelig det skal være deres produkt)
MVH Ole
Sedan 40http://7-2,0 HDI- dec 04. 188.000

Dieselfreak

  • Gæst
RE: 206sw, kølervæske, oktan og motorolie?
« Svar #2 Dato: 24. September 2007, 08:32 »
om man kan skifte oktantal som man lyster tror jeg nu ikke, det kommer an på hvordan bilens computer er indstillet. I min gamle opel vectra b 1,8 kunne man vende en stik om i motoren så man kunne køre på 92 oktan istedet for 95, så jeg kunne da forestille mig at computeren skal vide hvilken oktan den får leveret. Og hvis man ikke kan indstille sig fra det tror jeg ikke det er sundt, men det må peugeot jo kunne svare på.
Jeg har da altid hørt at for meget olie kan være ligeså skidt som ingen olie???
MHT kølevæske, hvis det er den lille plastikbeholder i motoren du tænker på skal der ikke været ret meget væske i, beholderen er blot en ekspansionsbeholder til det overskydene væske da væske jo udvider sig når det bliver varmt. Kølevæsken ligger i kølesystemet/køleren og når det så udvider sig kan det løbe over i ekspansionsbeholderen ellers ville trykket stige i systemet og måske sprænge. Håber det hjælper lidt...

sh7873

  • Gæst
RE: Oktantal
« Svar #3 Dato: 26. September 2007, 21:29 »
Eftersom bilen er foholdsvis ny, er den udstyrret med en såkaldt bankesensor, som kan mærke tændingsbanken, og justere tændingstidspunkt derefter. ( oktan 92 har et lavere selvantædelsespunkt, og kræver derfor lidt lavere kompresionsforhold i cylinderen ) Ergo kan du uden problemer køre på oktan 92, men du vil opleve en anelse dårligere trækkraft ( ikke mærkbart i praksis ) og  lidt dårligere brændstoføkonomi, så det vil koste dig ca det samme at køre hhv med oktan 92 og 95 i længden