Forfatter Emne: virker min turbo ?? sjov hylelyd !!!  (Læst 1662 gange)

larsplovmann

  • Gæst
virker min turbo ?? sjov hylelyd !!!
« Dato: 23. August 2008, 19:11 »
Mit problem er at jeg har købt mig en peugeot boxer 2.5 TD fra 2001... kørt 180.000 km.   Da jeg hentede den på sjælland og kørte den her til skive  kørte den skide godt, masser af trækkraft osv. ( altså efter det er en kassevogn  :-D  )
Jeg var til syn med den, hvor han selvfølgelig hidser den op på en masse omdrejninger til tjek af co2 tallene...  DEREFEFTER  da jeg kører hjem var der pludselig en sjov hylelyd.....  faktisk meget hen af en kilerem...... lyden kommer KUN når ligesom motoren blever belastet.... Fra omkring 70 - 80 km.  og KUN ved acc. slipper jeg speederen går lyden væk.....  i 5 gear kommer lyden med det samme jeg træder lidt på speederen....  ALtså en lyd fuldstændig som en rem af en slags....

Jeg kan ikke høre turboen arbejde, du ved den karaktiristiske fløjtelyd..... og syntes heller ikke jeg kan mærke "den tager ved "

Står bilen stille, kan jeg ikke få lyden frem ved at give gas, hvilket man burde kunne HVIS det var en rem.....

Det er den første bil JEG har med turbo, så har ikke den store erfaring med det.......  Er godt nok udlært som pladesmed og har arbejdet som mekaniker, men dersvæære ikke med noget med turbo....

Har DU - I  en ide til hvad det kan være ( tror selv det er noget med turboen )  hvordan er det med det her med smørring ??  skal der ligge olie INDE i turboen ved noget lejeværk ???   hvordan tjekker jeg om der ER det ???

kan jeg på en eller anden smart måde undersøge om turboen kører ???  den KAN vel ha sat sig på en eller anden måde, kan den ikke ??  sod, et eller andet partikel eller andet....  ja eller være tør for olie....
Sådan en fætter bliver smurt med selve motorolien også, gør den ikke ???
Jeg prøvede lige i går at tage luftfilteret af, og runde en tur, bare lige for at sikre mig det ikke var fordi den fik for lidt luft... det hjalp ikkenoget....

mekanikfix

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 15
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: virker min turbo ?? sjov hylelyd !!!
« Svar #1 Dato: 24. August 2008, 21:41 »
Hej lars
Turboen er tryksmurt. Hvis den ikke får olietryk står den meget hurtigt af.
Da turboen tvangsfodrer motoren vil der være overtryk i intercooleren, hvis den virker. Du kan bare sætte et manometer på intercooleren. Find evt ud af hvad der skal være af tryk ved forskellige omdrejningstal.
Med venlig hilsen
Claus
Jeg er ikke ekspert. Jeg bruger bare den sunde fornuft.

larsplovmann

  • Gæst
RE: virker min turbo ?? sjov hylelyd !!!
« Svar #2 Dato: 25. August 2008, 12:29 »
hej....

Okay, det kan jeg jo så prøve......

Men når jeg nu tager slangen af FRA turboen og OP til luftfilteret, og der er sug i den ( som stiger med omdr,)  burde det ikke betyde at turboen kører ???
Og tager jeg en luftslange af der går over til toppen af intercooleren, ja så vælter det ud med luft der......

Siger det noget ???  kan man ud fra det sige at turboen kører ????