Forfatter Emne: kobling på 406  (Læst 2726 gange)

origo

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
kobling på 406
« Dato: 21. Januar 2009, 22:18 »
Hej

Har en Peugeot 406 fra 02 1,8 benzin som har gået små 130 kkm. På det sidste har jeg erfaret et problem med rystelser ved gasgivning. Navnlig i 5 gear med 1800 til 3000 omd, giver jeg den gas har den det med at ruske i motoren, føles som 3 -4 ryk i motoren før den endelig falder til ro. Har haft diagnose computer på den, men den viste ingen fejl. Antages der at ruskeri har hverken noget med tænding eller brændstoftilførsel at gøre, kan fejlen vel kun ligge i motorophæng/styrtøj, kobling eller gearkassen.
Der hvor jeg har min tvivl er hvorvidt det kan være kobling? Når man slipper for gassen og derefter presser den hurtigt i bund, kan den enten finde på at tagee meget hårdt ved nærmest med et klonk, eller stå og hoppe lidt især ved de højere gear. Kan de være de små fjedre på kobling der er ved at stå af/eller nogen bøsninger der er ved at blive slidt, eller er fejlen snarre i motorophæng? det skal siges at kobling hverken glider eller vibrerer under den øvrige kørsel. Jeg kan trække den op i alle gear lige fra tomgang og hele vejen op uden at opleve det mindste i vejen

Håber i kan hjælpe mig, er ved at blive helt bims oven i hovedet over det her ;(

hilsen Janus

larsK

  • Gæst
RE: hej
« Svar #1 Dato: 22. Januar 2009, 19:27 »
hej Janus,
lyder som om svinghjulet ikke har det så godt længere, er også set en del gange før, sker ved at svinghjulet bliver for varmt eller koblingen har fedtet rundt engang.
man kan få drejet svinghjulet af til billige penge, kan bare ikke huske hvor.

origo

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: kobling på 406
« Svar #2 Dato: 22. Januar 2009, 22:34 »
man kan få drejet svinghjulet af til billige penge, kan bare ikke huske hvor.[/quote]

hmm for mig virker det ikke decideret som svinghjul, for koblingspedalen vibrerer hverken når den er trådt på eller ej. Det skal siges at det er ikke altid den ta' de der små hug eller hop. Jeg har observeret (ved at køre med motorhjelmen oppe) at motoren ryster eller rykker sig mig ved det tidlige beskrevet, nemlig ved gasgivningen efter gaspedalen har været sluppet, hvorfor det er ikke kun efter udkoblingen at den laver det nummer. Måske er det tænding alligevel. Vil prøve at skifte tændspole bro her i weekenden   hvis jeg ikke kommer på noget bedre :(

larsK

  • Gæst
RE: kobling på 406
« Svar #3 Dato: 23. Januar 2009, 12:22 »
så vil jeg anbefalde en Smog Doctor behandling hvis det er motor der hugger.

larsK

  • Gæst
RE: kobling på 406
« Svar #4 Dato: 23. Januar 2009, 16:21 »
Smog doctor er et midel man putter i olien, lad motoren stå og køre i tomgang i 30min, derfter skal du skifte olie og filter på den.
har selv prøvet det på en 407 hvor det hjalp meget bådet på støj og motorgang.
helt klart den billigste løsning.
kan også¨ være en motor opdatering kan hjælpe.

origo

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 59
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: kobling på 406
« Svar #5 Dato: 23. Januar 2009, 17:49 »
Ja en motor opdatering var måske en ide... men hvorfor skulle man lige pludseligt det, når den før har kørt ok? er det fordi kan kunne havde tabt noget/nogen værdier?

En anden ting er   at når jeg har løftet det ene hjul og starter den i gear, synes jeg at motoren hopper en del mest i de lave omdrejninger nå jeg endelig giver den gas. Og det er ikke bare lidt, måske er det alligevel tænding eller benzintilførsel? som vist tidligere skrevet  har jeg kørt en diagnose på en bosh tester. dvs checket den for fejl, den meldt dog ingen. men det behøver den måske ikke, selv om der er noget galt? prøver lige at skifte knastføler og tændingsbro   og ser om det hjælper.....

i øvrigt har jeg prøvet ABCON Fuel System Cleaner, det gav ikke rigtigt noget ;(
« Senest Redigeret: 23. Januar 2009, 17:54 af origo »

larsK

  • Gæst
RE: kobling på 406
« Svar #6 Dato: 23. Januar 2009, 20:10 »
ok, lyder som en svær opgave, men prøv de ting som du skriver, og skriv hvis det hjælper, er meget godt og hvide det til en anden gang :-) held og lykke, men skriv endelig hvis der er andet du skal spørge om. kan altid undersøge tingene hos peugeot.