Forfatter Emne: Motor går ud og den går ujævn i tomgang  (Læst 15624 gange)

Connie

  • Gæst
Motor går ud og den går ujævn i tomgang
« Dato: 22. Marts 2009, 13:32 »
Jeg har oplevet to problemer med min peugeot 206, 1,6 fra 2001

Den ene går ud på at motoren simpelthen går ud.  Det kan være ved kold som varm motor. Den kan finde på pludselig at gå ud hvis man lige har startet den og holder stille i tomgang ca 3-5 min. Den kan også finde på at gøre det hvis man ligger ude på motorvejen. Pludselig går den bare ud.
I begge tilfælde prøver man så at starte den, men den vil ikke de 4-5 første gange man prøver. Da er den bare helt død. Men så pludselig kommer den. Der er ikke rigtig noget fast mønster på hvornår den gør det. Det kan ske hver 14 dag eller måske to gange i ugen....

Det andet problem er, at den kan finde på at gå ujævn i tomgang når man lige starter den.  Her har det heller ingen betydning om motoren er kold el varm. Men den kan ikke holde sig oppe i de omdrejninger hvor den normalt skal ligge. Men den kører lidt op og ned for så til sidst at gå ud hvis man ikke giver den gas. Men her er der så til gengæld ingen problemer med at starte den igen. Da kommer den velvilligt med det samme og så er problemet væk.Den kan også starte normalt, men har man så ligget ude på motorvejen og kommer op af afkørslen og holder stille, kan den også gå ujævn for så til sidst at gå ud hvis man ikke giver gas.

Den har holdt ca 14 dage ved peugeot værksted, men da "skabte" den sig self. ikke  De har haft noget måleudstyr på bilen og kan godt se der har været fejl, men ikke hvad det er præcist. Så der er ikke andet at gøre end at vente til fejlen bliver permanent. Med mindre man måske vil ofre en masse penge på gætterier og det har jeg ikke lyst til.

Er det nogen der har oplevet de samme problemer med deres bil?? Og hvad blev der gjort ved problemerne.?

Hilsen fra
Connie:)

KL1127

  • Gæst
RE: Motor går ud og den går ujævn i tomgang
« Svar #1 Dato: 22. Marts 2009, 15:42 »
Jeg har samme problem på min S16'er fra 2001... Jeg kan ikke finde ud af hvad det er der er galt, men jeg har i dag siddet og kigget på AutoData og jeg kan se, at der er forskellige forslag til hvad man skal gøre ved det, men det er dyre forslag.

EDIT: Når jeg siger, at jeg har samme problem, mener jeg, at jeg har begge problemer som du nævner, men jeg tror de hænger sammen.
« Senest Redigeret: 22. Marts 2009, 15:43 af KL1127 »

Connie

  • Gæst
RE: Motor går ud og den går ujævn i tomgang
« Svar #2 Dato: 22. Marts 2009, 18:44 »
Citér
KL1127 skrev:
Jeg har samme problem på min S16'er fra 2001... Jeg kan ikke finde ud af hvad det er der er galt, men jeg har i dag siddet og kigget på AutoData og jeg kan se, at der er forskellige forslag til hvad man skal gøre ved det, men det er dyre forslag.

EDIT: Når jeg siger, at jeg har samme problem, mener jeg, at jeg har begge problemer som du nævner, men jeg tror de hænger sammen.


Ja jeg tror også det hænger sammen. Jeg fik lamdasonden udskiftet i oktober, så det kan ikke være den der laver balladen. Men det var efter lamdasonden blev udskiftet at problemerne kom. Men det kan self. være tilfældigt. De har prøvet af nulstille styreboksen et par gange men det har ingen effekt.

Man mener i hvert fald at det er fejl i det elektriske system el lign. Det kan jo også bare skyldes en defekt ledning et eller andet sted....
Men det kan være uanede ting i vejen...de ved det ikke.
Tænker lidt på om det måske kan være stepmotor el måske tændingsspole eller tændrør....

Men sig endelig til hvis du finder ud af noget...
Men jeg vil da lige kigge lidt på AutoData som dig. Du kan også prøve at kigge på www.peugeotforum.dk. Det er også en debatforum

Hilsen Connie

huseauto

  • Gæst
RE: Motor går ud og den går ujævn i tomgang
« Svar #3 Dato: 24. Marts 2009, 11:26 »
Hej.
Har nogen målt tryk på benzinpumpe eller kiget på benzinpumpereley.
Hvis pumpen giver ikke nok benzintryk så sker de fejl I har nævnet.
Venlig hilsen

huse2004@hotmail.com

larsK

  • Gæst
RE: Motor går ud og den går ujævn i tomgang
« Svar #4 Dato: 24. Marts 2009, 18:20 »
kan meget væld være tændspole har været en svaghed før.

kasper12345

  • Gæst
RE: vedr. ujævn tomgang med motor stop
« Svar #5 Dato: 09. April 2009, 10:40 »
Hej Connie!

Har du eller Peugeot prøvet at rense tændingen??

Hvad med utætte slanger?? ( Kølerslanger og luftslanger )

Venlig hilsen

Kasper

thomaz

  • Gæst
RE: Motor går ud og den går ujævn i tomgang
« Svar #6 Dato: 04. Maj 2009, 22:13 »
Jeg har nøjagtig samme problem med min 406. Den har været på værksted ca. 10 gange, 2 gange med falck, uden problemet et løst. Tror det e fornuftigt at du ikke bare begynder at skifte dele ud, for det er lige præcis det jeg gjorde, til min store fortrydelse.

Jeg har fået skiftet bezinslange, stepmotor, tomgangsregulator, motorstyerelæ, tændspole, alle stik er tjekket i motorrum, stelforbindelser tjekket. Hver gang bilen kommer på værksteed kan der ikke måles nogen fejl, oh i mellemtiden må man leve med en bil som man ikke ved hvornår vil starte og køre... uden udsættere. Nu er min 3. mekaniker inde på a det er styreboks og startspærre der er problemet. Men har nu aligevel valgt at købe en ny, idet jeg ikke kan blive ved med at smide gode penge efter dårlige. Men har den stadig stående og er interesseret i at finde en løsning. Ikke mindst for min nysgerriheds skyld. Så håber dette forum kan hjælpe mig med det.

Har du fundet en løsning??

thomaz

  • Gæst
RE: Motor går ud og den går ujævn i tomgang
« Svar #7 Dato: 04. Maj 2009, 22:14 »
Jeg glemte benzinpumpen også er skiftet. Suk..

Connie

  • Gæst
RE: Løsning
« Svar #8 Dato: 17. Maj 2009, 11:14 »
Hej igen....

Tror nu problemet med min Peugeot er løst.

Først prøvede de at rense alle stik til styreboksen. Det hjalp ikke.

Så fik jeg udskiftet mit benzinpumpe rele og nu har den kørt fejlfri en lille måned og det plejer den ikke. Så krydser nu fingre for at problemet er løst.

De er rigtig dygtige hos Brdr Simonsen i Nustrup, og der bliver man taget seriøst med sine problemer. Kan kun anbefales.

/Connie:)