Forfatter Emne: 406 2,0 HDi 2003 er lidt urolig ved stabil fart  (Læst 2157 gange)

schnitzer

  • Gæst
406 2,0 HDi 2003 er lidt urolig ved stabil fart
« Dato: 29. Marts 2009, 20:48 »
Min HDi`er har det med at gå lidt uroligt/ hakke lidt i det ved stabil fart i de fleste gear. Det kan fjernes ved at slække eller give lidt mere gas.

 Nogen der har prøvet det og ved hvad det kan være ?

 Dyserens og nyt luftfilter er prøvet..

 Mvh Jacob

ZTJ

  • Gæst
RE: 406 2,0 HDi 2003 er lidt urolig ved stabil fart
« Svar #1 Dato: 09. April 2009, 13:34 »
Jeg har kæmpet en kamp med min 307HDI / 90hk. den er pt chippet til 128Hk men hakkeriet var der både før og efter chippingen. Problemet viste sig at være EGR ventilen (Exhaust Gas Recirkulation) Denne ventil skal lede en del af udstødningsgassen tilbage til forbrændingen igen. "Low NOX kontrol. Det er en ventil som en dum fransk ingenør har opfundet en dag der ikke var andet at opfinde. At lede varm udstødningsgas tilbage i motoren igen giver mindre ilt til forbrændingen og er med til at øge forbrændingstemperaturen og hvad der eller følger af negative ting. Ventilen er kun idrift ved lav og mellemgas og det passer med at motoren hakker i det ved 80-100km/t eller små 2000omdr afhængig af hvilket gear man nu kører i.
Jeg har blokkeret EGR ventilen ved at montere en rustfri plade med pakning på begge sider der hvor EGR ventilen er skruet på indsugningsmanifolden. Det er en lille operation der tog et par timer, der er ikke så meget plads at arbejde på......Nu kører motoren som en drøm og den trækker som en hest fra 1800omdr og hele vejen op.
Bilen er blevet synet efter chipningen og blokkeringen af EGR uden forurenings problemer.

ZTJ

  • Gæst
RE: 406 2,0 HDi 2003 er lidt urolig ved stabil fart
« Svar #2 Dato: 09. April 2009, 13:37 »
glemte lige at skrive at jeg også har været hele "møllen" igennem inden jeg fandt de vise sten. Skift af filtre, Diesel additiv, Dyserens skift af MAF (luftmassemåler) intet hjalp...

UlrikOlsen32

  • Gæst
RE: 406 2,0 HDi 2003 er lidt urolig ved stabil fart
« Svar #3 Dato: 11. September 2009, 21:37 »
Jeg har også fået samme problem på min 206 2,0 hdi. den er begyndt at miste en "tænding" engang i mellem, og nykker oftere og oftere i det, ved normal pæn kørsel... ca. 1700-2000 omdr. i alle gear, samt tomgang sker det også.

Jeg kan læse i andre tråde at det kan skyldes egr ventilen. Den har jeg lige fået blokeret vacum slangen på så den skulle være sat ud af drift. Men synes ikke rigtig det hjalp.

KAN det skyldes andre ting ? har hørt noget om et filter i brændstof pumpen, som stopper lidt til, der skulle give samme symptomer.

e4

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 93
  • Karma: +0/-0
    • Vis profil
RE: 406 2,0 HDi 2003 er lidt urolig ved stabil fart
« Svar #4 Dato: 11. September 2009, 23:02 »
Selvom du blokkeret magnetventilen, kan egr ventilen godt stå "mekanisk" åben, hænge så den ikke lukker helt

UlrikOlsen32

  • Gæst
RE: 406 2,0 HDi 2003 er lidt urolig ved stabil fart
« Svar #5 Dato: 12. September 2009, 09:32 »
Og det vil også frembringe nykken og ustabil kontinuerlig kørsel ??? Så hvad er løsningen, bypasse EGR'er helt ???